הסייל הגדול של בלאק פריידי שחל מחר (25 בנובמבר) הוא הזדמנות מעולה להבין מה ההבדל בין גברים לנשים. האם זה נכון שנשים בזבזניות יותר? כמה שכיח הדבר שהגבר הוא זה שעושה את הקניות ומה הכי חשוב לכל אחד מאתנו, נשים וגברים, בחוויית הקנייה? אז נכון שכנראה גבר לא יקפוץ על השליח ויבקש ממנו להשאיר את השקיות בחדר ארונות, אבל מה באמת ניתן ללמוד על הגבר הישראלי לפי הרכישות שלו? כמה זמן לוקח לו לבחור מתנה ועל מה הוא מעדיף להשקיע את הכסף שלנו? כי את הכסף שלנו, הנשים, אנחנו כבר די יודעות. 

1. גברים קונים, נשים עושות שופינג

במחקר שפורסם תחת הכותרת "גברים קונים, נשים עושות שופינג"  חוקרים מ-Wharton University of Pennsylvania מצאו כי נשים מגיבות חזק יותר לאינטראקציה עם אנשי מכירות, בהשוואה לגברים. לעומת זאת גברים נותנים דגש רב יותר להיבטים התועלתניים של הקנייה כמו למשל הימצאות מקומות חנייה בקרבת החנות או זמינות של המוצר שהם מחפשים במלאי. שלא כמו גברים, נשים "טובעות" בחוויה. עבורן, הקנייה היא חוויה בעוד שאצל גברים זו פשוט משימה שיש לבצע. 

 

  

2. נשים מחפשות דילים, גברים לא צריכים קופונים

עוד נמצא כי נשים נוטות לקנות יותר פרטים במבצע (34 אחוזים מהרכישות בהשוואה ל28 אחוזים אצל גברים). בנוסף נשים משתמשות יותר בקופונים בהשוואה לגברים. בממוצע, גבר מבזבז יותר כסף פר פריט בהשוואה לאישה.

3. הגיל קובע

אישה מתחת לגיל 36 מבזבזת כמעט פי שתיים בהשוואה לגבר באותו טווח גילים. אולם מגיל 36 ומעלה - הגבר הוא זה שמבזבז יותר, כאשר ההבדל בהיקף הבזבוזים בין גבר לאישה גדל ככל שמתקדמים בגיל.

4. גברים מתרחקים ממחלקות האופנה והמזון

ב-75-90% אחוזים מהמקרים נשים הן אלו שעושות קניות בתחומי היופי, מוצרי התינוקות ומצרכי המזון הבסיסיים. זה כולל הכל, החל מחיתולים ועד לדגני בוקר ואולי טוב שכך, כי לפי הנתונים - כשגברים מתבקשים לקנות את אותם מוצרים, הם נוטים לבזבז יותר מנשים. 

 

  

5. גברים מבזבזים הרבה יותר בחנויות נוחות

גברים מאוד אוהבים לקנות בחנויות נוחות בתחנות דלק. הנתונים מעידים כי 57 אחוז מהמקרים, מוצרים כמו סנדוויצ'ים, בירות או חטיפים נרכשים על ידי גבר. על פי מחקרי עבר, מותגים רבים מנסים לנצל זאת וליצור בחנויות הנוחות מבצעים שיתפסו את תשומת הלב של גברים.

6. שירות לקוחות או חנייה?

על פי אותו מחקר, 29 אחוז מהנשים מזהות "חוסר בעזרה" כבעיה מרכזית ומשמעותית בחוויית הקנייה שלהן. 6% מהנשים יעזבו מקום קניות לצמיתות במקרה של חוסר שירות. גברים, לעומת זאת, מעידים כי הבעיה הכי גדולה שלהם בקניות היא מציאת חנייה קרוב לכניסת החנות. 

 

 

 

7. גברים מבזבזים פחות פר קנייה, אבל הולכים יותר לקניות

על פי המחקר, הגבר הממוצע מבלה אמנם פחות זמן בחנות, אך הולך לקניות בתדירות גבוהה יותר במהלך השבוע. כמו כן גברים נוטים לבזבז יותר אפילו שהם קונים פחות פריטים. על פי הממצא הזה, נשים ימשיכו להיות אחראיות על קנייה גדולה של מצרכים עבור הבית, בעוד שגבר יקנה לסירוגין פריטים ספציפיים (אותו חלב מהמכולת במחיר מופקע שקניתם במכולת כי נתקעתם בלי).

ומה קורה בישראל? מה מעדיף הגבר הישראלי?

בשנים האחרונות הגבר הישראלי מעניק דגש רב יותר לנראות החיצונית שלו ותכשיטים הפכו להיות חלק מהמלתחה של הגבר הממוצע כשצמידים מובילים בהעדפותיו, עם 66% מהצרכנים, כך עולה מנתוני המכירה של רשת ״ג׳נטלמן״.  

מוצרים נוספים מבוקשים על ידי הגבר הממוצע הוא אביזרים למשרד ולפינת העבודה. מעמדים משרדיים (לרוב בשילוב חריטה אישית) מובילים בנתוני המכירה עם 30%, כשהמקום השני הם פסלים, גאדג'טים ואביזרי עיצוב (20%) ובמקום השלישי מכשירי עיסוי (15%). ומה לגבי הערבים שאחרי יום עבודה ארוך? מתברר שרוב הגברים (59%) עדיין מעדיפים את משחקי ההימורים והשולחן – משש-בש ודמקה לערכות פוקר -  כשבמקום השני נמצאים משחקי החשיבה, קטגוריה אשר זוכה לצמיחה משמעותית בשנים האחרונות. 

 

 

״נתוני המכירה שלנו משמשים אותנו כדרך קבע בכדי ללמוד על העדפות ובכך להתאים את מלאי ואת היצע המוצרים. השנה אנחנו עדים לשינוי וצמיחה ברכישות פריטי אופנה ואם בעבר הגבר היה יותר פרקטי, היום הוא גם שם לב לנראות החיצונית שלו״ מסכם טל רז, מבעלי רשת ״ג׳נטלמן״.

"ומה קורה בתחום מוצרי החשמל? מי מחליט על התנור, מכונת הקפה או המגהץ? "תחום מוצרי החשמל עבר שינוי בשנים האחרונות. אם בעבר נחשבה קטגוריית מכשירי החשמל למטבח לתחום שבו הנשים בלבד מקבלות את ההחלטות -  בשנים האחרונות כחלק מהשינוי בתפיסת המטבח שהפך להיות חלל פתוח לכולם, יותר ויותר גברים התחילו להביע עניין בתחום ולהשתלב בשלבי הרכישה: הן בשלב המחקר המקדים והן בשלב הרכישה עצמה", מסביר אסי ארביב מבעלי קבוצת קלינטון סחר, יבואנית מותגי החשמל.

איך זה נראה בפועל? "תהליך הקנייה הוא משותף לגבר ולאישה. כאשר בעת הקנייה, נשים נוטות לגעת יותר בפרקטיקה והגברים נוטים להתעניין יותר בפן הטכנולוגי והגאג'דטי. כיום כבר אין שיוך מגדרי לתחום המטבח בפרט לתחום מוצרי החשמל בפרט. אנחנו מזהים פתיחות משני המינים לחדשנות ולמוצרים חדשים, המשלבים ריבוי פעולות במכשיר אחד", מסכם ארביב.