אין על פעמים ראשונות. הן מרגשות, זכורות, מלהיבות וגם לא פעם מעוררות הרבה מאוד חששות וחרדה. היום הראשון בעבודה החדשה הוא שעטנז של כל הרגשות האלו. בין אם אתם עובדים זוטרים בתחילת הדרך או מנכ"לים עם רזומה עשיר מאחוריכם. להיכנס למקום לא מוכר, עם פוליטיקות פנימיות לא ידועות, לתוך חבורת אנשים שכבר יודעת להתנהל בלעדיכם ופתאום - אתם שם. רוצים להתחבר, להתמקצע, ולבלוט. 

כולנו מבינים שהדבר הזה לוקח זמן, אבל יש כמה דברים שיכולים להקל על ההתחלה הזו. בנצי בן עטר, מייסד שותף ומנהל שיווק בסטארט-אפ Sepio, עם כמה טיפים על איך להתחיל נכון ולחוות פעם ראשונה לא רעה בכלל. 

  1. סדרו שיהיה לכם נוח

    "את רוב היום אנחנו מבלים בעמדה שלנו. אני ממליץ להשקיע אפילו כמה שעות בלארגן את העמדה בצורה שתהיה לנו הכי נוחה - לסדר את כל הכבלים, לקבוע מקום לדברים שנמצאים בה באופן קבוע ולהוסיף טאץ׳ אישי עם תמונות וקישוטים. הסדר, הארגון, והנוחות של עמדת העבודה היא קריטית, שמשפיעה על האפקטיביות שלנו בעבודה".

  2. שגרת בוקר

    יש להניח שהמקום החדש הוא במיקום שונה פיזית מקודמו, אז אולי זו הזדמנות לערוך כמה שינויים לטובה בחיים? "לאכול משהו מזין על הבוקר, להכניס הליכה ברגל למסלול ההגעה לעבודה, להאזין לפודקסט או לקרוא ניוזלטר - בקיצור, לנצל את ההזדמנות כדי ליצור MORNING ROUTINE שהוא בריא לגוף ולנפש".
  3. אזור הנוחות

    אם אתם מכירים מישהו לפני כן במקום העבודה - הנטייה הטבעית וההגיונית היא להיצמד אליו - אל! זו הזדמנות קלאסית לצאת מאזור הנוחות. נסו לייצר קשרים חדשים, חברויות חדשות.  זה מאוד משמעותי בימים הראשונים, וזה יחסית לגיטימי וקל. אחרי 4 חודשים, קצת יותר מביך לדפוק למישהו על הדלת ולהגיד "היי אני XXX, אני חדש פה, אשמח שנכיר".


  4. בלי שמות

    אל תנסו לזכור שמות בכוח. זה גם ככה לא עובד. אי אפשר לזכור 50 אנשים חדשים ביום הראשון, במיוחד כשיש כמה עם אותו שם. בסופו של דבר, אתם תזכרו את השמות של מי שחשוב – אל דאגה.
  5. תמיד להגיד כן ולעזור בימים הראשונים

    תגידו כן להכול. לא משנה אם זה התפקיד שלכם או לא, אם אפשר לעזור - תעזרו. גם אם אתם לא יודעים את התשובה, תראו שאתה מנסים. "מעבר לזה, קפצו על הזדמנויות. כשמישהו מציע לכם לשתות קפה - תגידו כן גם אם שתיתם אחד לפני כמה דקות. חשוב להיות פתוח להזדמנויות וקשרים בארגון גם אם זה לכאורה על חשבון העבודה. תמיד תהיה עבודה, אבל לא תמיד תהיה הזדמנות לייצר חיבור לא פורמלי - עם קולגה", אומר בן עטר.
  6. עזבו את הסמארטפון

    נסו להתנתק מהטלפון עד כמה שניתן, כדי לחוות את הסביבה ואת ההתרחשויות בימים הראשונים. טלפון עלול לשדר שאתם עסוקים ולא נגישים, וזה יצמצם את כמות ההזדמנויות וההיכרויות.
  7. גוונו

    "תייצרו חברויות גם עם אנשים ממחלקות אחרות, פרודאקט, מכירות, פיתוח, כספים, HR וכולי. יש נטייה לעובדים חדשים להישאב לתוך העבודה כדי להוכיח את עצמם ולהיסגר בתוך הקבוצה שאליה הם משתייכים בארגון, וככל שמתקדם הזמן יותר ויותר קשה להתחבר עם גופים אחרים. ליזום אינטראקציה עם כמה שיותר אנשים, זה הזמן בו אנשים מגבשים עליכם דעה, אז חשבו כיצד אתם רוצים להיתפס בעיניי השאר".


  8. איזון בין חיים לעבודה

    אל תתנו לעבודה להשתלט. זה לא יפגע בהערכה של הממונים אם יהיו לכם חיים מחוץ לעבודה. לא צריך לזלזל בעבודה, אבל גם להשאיר משהו לחיות בשבילו. וכשאתם תהיו מאוזנים, העבודה שלכם תהיה טובה יותר. מניסיון.
  9. חכו עם הביקורת

    "מי הילד שכתב את הקוד הלא יעיל זה?" רק כדי לגלות שזה ראש הצוות החדש שלך, לא יוצר קארמה בריאה. קחו אוויר, תרשמו את כל ההצעות לשיפור ולכשיגיע הזמן הנכון, הציעו אותם.