אנשים רבים זקוקים לתמיכה בימים אלו, וכולנו רוצים לתת אחת כזו אבל לא תמיד יודעים מה להגיד ואיך לעזור. אנחנו נזהרים בלשון, או אולי דווקא אומרים יותר מדי, מהלכים על חבל דק של טקט מנומס אל מול דלת פרוצה לרווחה. לדברי ד"ר שירלי הרשקו, מומחית בתחום הקשב. מרצה באוניברסיטה העברית ובעלת מכון לאבחון וטיפול, זה דווקא מאוד פשוט לסייע. "העזרה הכי טובה היא ההקשבה. פחות לדבר ולהשמיע ויותר לשמוע". 

איך עושים את זה נכון? הנה כמה טיפים שד"ר הרשקו מציעה.

שימו לב לשפת הגוף שלכם בזמן ההקשבה.
אם נרצה לאפשר לאדם שמולנו להרגיש נוח לשתף באופן פתוח, מכל הלב, אז שפת הגוף מאוד חשובה. הקפידו על שפת גוף פתוחה, שלא משדרת חסמים, הפנים ניטרליות וללא מבט המום או שיפוטי, וידיים נינוחות וחופשיות, לא קפוצות ולא משולבות.

אל תחפשו פתרונות.
אם היית חוזר מהעבודה עצבני על הבוס ובן/בת הזוג היו אומרים: "מה הבעיה? צריך רק לעשות ככה וככה וככה..." – האם זה היה עוזר לך? רוב האנשים, בבואם לשתף, רוצים קודם כל שיקשיבו להם, רוצים לפרוק את שעל לבם, וזה מה שיעזור להם בסופו של דבר גם למצוא פתרון שיתאים להם. אז תזכרו שלא מדובר בכם, ושההחלטות של אדם אחר נובעות מהתפיסות שלו ומסיפור חייו, ולכן תנו לו להחליט בעצמו.


הציעו תמיכה מקצועית.
אם תרגישו במהלך השיחה שזה "גדול עליכם" או שיש פה קושי/בעיה שדורשת התערבות מקצועית, אל תהססו להציע, בעדינות כמובן, ולאחר שהקשבתם ונתתם מקום לפרוק. כדאי גם לחשוב יחד למי אפשר לפנות וכיצד.

דפוסי התנהגות.
אם השיחה היא עם אדם שאתם מכירים שנים רבות, יכול להיות שתזהו דפוס חשיבה מקובעת, מחשבה חוזרת שבדרך כלל חוסמת את האדם, ואז כדאי להפנות את תשומת הלב לכך. כיצד? להזכיר אירועים מהעבר בהם ההתנהלות הייתה דומה ולאן היא הביאה.

הרחק מהטלפון.
בעת שיחה מלב אל לב, שימו לב שאתם עסוקים רק באדם מולכם, ואל תפנו את מבטכם אל עבר הטלפון. שימו אותו על מצב "שקט". ההמלצה היא לשים את הטלפון במקום רחוק מהעין. מחקרים מראים שמספיק שהטלפון יהיה מונח על השולחן, או שיישמע צליל הודעה, וזה יוריד מרמת האינטימיות, משום שהוא משדר חוסר פניות. שיחה טובה היא שיחת הקשבה ופניות לשמוע את העובר על האדם מולכם, זה כל מה שהוא צריך.