מכירים את הבדיחה העצובה שרצה ברשתות החברתיות, על מישהי שמספרת שהיא חיה את החיים הטובים של העשירים והמפונקים ולראיה, מעידה שממש עכשיו היא חזרה מתחנת הדלק? נו, צחקתם? כי אלו הם חיינו. ביקור בתחנת הדלק משבוע לשבוע נותן לנו את הרושם שמישהו כאן חושב שכולנו חיים באלפיון העליון.

יוקר המחיה ויוקר התדלוק מגיעים יחד ואם אנחנו רוצים להמשיך לנהוג ברכבנו, אין לנו ברירה אלא לתדלק. אבל יש לנו אפשרות להיות קצת יותר חכמים בכל הנוגע לצמצום המחיר ומזעורו. פנינו לאחד שיודע, שחי ונושם דלק, והוא חלק איתנו כמה מסודות המקצוע. דוד אליהו, מנהל רשת מתחמי התדלוק והמסחר בדור אלון, מסביר מה נוכל לעשות בתחזוקת הרכב שלנו וגם באופן הנהיגה שיסייע להקטין את צריכת הדלק ולשמור עליו לאורך זמן.

  1. אחרי שנורית הדלק מתחילה להבהב עד איזה מרחק אפשר לנסוע?

    "בממוצע הנורה נדלקת כאשר יש לנסוע בערך עוד כחמישים ק"מ, אבל תלוי בגודל המכל ובסוג הרכב מדובר על כמה עשרות ק"מ".

  2. האם נסיעה ברכב עד שמד הדלק מגיע כמעט לסופו גורמת לנזק לרכב?

    "לא מומלץ להגיע לתחתית המכל או לחכות עד שנורית הדלק דולקת כי לאורך השנים במכל הדלק מצטברים שאריות ולכלוכים. כשממלאים דלק, מייצרים סירקולציה במכל שיכולה לגרום ללכלוך להגיע למערכת הדלק ולגרום לנזק כמו סתימות במזרקים או שהרכב עלול להיתקע וצריך לרוץ איתו למוסך. ככלל, מומלץ לתדלק כשמד הדלק מגיע לרבע מכל ולא פחות מזה".
  3. האם מד הדלק אכן מראה לנו את הכמות האמיתית שיש במכל?

    "כן. כיום במכוניות חדשות יש מד שמראה לנו את כמות הק"מ שאנו יכולים לנסוע בכמות הדלק הנוכחית. אך זה תלוי, נהג יעיל וזהיר שיסע במהירות נורמלית ולא ישתולל עם הרכב, גם אחרי שייסע 10 ק"מ יישארו לו עוד 500 ק"מ, כלומר הוא כביכול מייצר דלק, לעומת נהג שנוהג בנהיגה 'עצבנית, זה יירד למספר נמוך בהרבה מהצריכה האמיתית של הרכב. עדיף שלא להסתמך על כמות הק"מ הרשומה אלא על מד הדלק".

  4. האם הפעלת מזגן ברכב זוללת דלק?

    "ההפעלה משפיעה על הדלק. הסיבה היא שיש מדחס נוסף שעובד במנוע, זוהי יחידה שנותנת קירור וגוזלת דלק. כשמפעילים מזגן במאמץ יתר, זה גורם לצריכת דלק גבוהה יותר".  
  5. ומה לגבי לחץ אוויר בצמיגים, עד כמה הוא משפיע על צריכת הדלק?

    "לחץ אוויר נמוך בצמיגים יגביר את העומס על הרכב וצריכת הדלק תעלה. גם נסיעות בכבישים עירוניים תגדיל צריכת דלק. הגודל הפיזי של הרכב גם משפיע על הצריכה לרעה כי החיכוך עם האוויר גדול יותר. בקיץ מומלץ למלא אוויר בגלגלים כל שבועיים ובחורף אחת לחודש. כיום ברכבים קיימת התראה כאשר לחץ האוויר יורד בגלגל מסוים וכשההתראה מופיעה - רצוי לגשת למתקן המילוי בתחנה ולמלא אוויר".
  6. מה ההבדל בין בנזין אוקטן 95 ל-98?

    "אוקטן 98 הוא דלק איכותי ומזוקק יותר, המכיל תוספים משפרי בעירה שגורמים לו להיות דליק יותר, ולכן יכולת ההצתה משתפרת. דלק 95 נטול עופרת מתאים ליותר מ-90% מהרכבים בישראל על פי הוראות היצרן, והוא הדלק הסטנדרטי בעולם. דלק מטוסים הוא דלק 100 ככל שמתקדמים יותר לעבר המנועים הגדולים אז הדלק נפיץ יותר".
  7. האם יכול להיווצר נזק אם נמלא את הדלק שאינו מותאם למנוע?

    "ברכב שבו אמורים למלא באוקטן 95, ייתכן ולא יקרה דבר אם נמלא באוקטן 98 ויכול להיות שיישמעו פיצוצים במנוע, אבל זה לא ישפיע משמעותית על הרכב. כאמור, יש להתייחס להוראות היצרן אך הרכבים שאמורים למלא באוקטן 98 יהיו לרוב מכוניות יוקרה עם מנועים גדולים, מכוניות ספורט וגם אופנועים כבדים".  

  8. טיפים לחיסכון בצריכת הדלק

    - סעו במהירות סבירה שלא תעלה על 100 קמ"ש ולא ללחוץ על הדוושה עד הסוף. "ככל שלוחצים יותר על הדוושה, גורמים לסיבובי מנוע יותר גבוהים, ובמנועים סטנדרטיים של 2500 נפח מנוע, גורמים לצריכת דלק גבוהה יותר.
    - בצעו טיפול ברכב על פי הוראות היצרן כי אם לדוגמה לא מחליפים פילטרים בזמן - זה גורם לצריכת דלק גבוהה יותר.
    - הפעילו את הפונקציה start – stop - ברוב המכוניות החדשות יש כפתור start – stop  שמכבה את המנוע באופן חלקי בזמן עמידה ברמזור (אף שכביכול נשמעים קולות של כיבוי הרכב, מה שגורם לחלק מהאנשים לבטל את הפעולה) וברגע שלוחצים על דוושת הגז הרכב נוסע. מצב זה תורם לחיסכון בדלק. מומלץ להשאיר את הפונקציה הזו פועלת".
    - אל תתדלקו כשמנוע הרכב פועל – "אנשים מגיעים לתחנות דלק ומתדלקים בשירות עצמי ולא פעם רואים שהמנוע שלהם פועל. ראשית, זה בניגוד לחוק ובניגוד לשילוט בתחנות הדלק. שנית, אם נמצאים ביתרת דלק נמוכה במכל, הסירקולציה שנוצרת במכל עלולה לגרום לשאריות הלכלוך במכל להגיע למערכת הדלק ולחולל נזקים. ההמלצה היא תמיד לתדלק כאשר הרכב כבוי".