יש לכם עסק. אתם טובים במה שאתם עושים וכשלקוח יוצא מכם הוא בדרך כלל מאוד מרוצה, הוא אפילו אומר שימליץ עליכם בחום שזה כמובן מעולה. אבל ברור שאתם לא רוצים להסתמך רק על ההמלצות מפה לאוזן, זה הרי לא מספיק. אז אתם מחליטים "לקחת" את העסק שלכם ולשווק אותו ברשתות החברתיות בווידאו. בין אם אורגני או ממומן.

זה בהכרח אומר שאתם משגרים את הסרטון שלכם לרשת העמוסה, המהירה וחסרת הסבלנות, לעבר גולש שלא ביקש לראות אתכם או לשמוע את מה שיש לכם לומר. אבל הנה אתם, הופעתם לו שם, או נכון יותר התפרצתם. הפכתם להיות פיד קראשרס אבל איך תגרמו לגולש לעצור? שגית וטל, מומחים לשיווק בהומור מ"שיווק דפוק" מאמינים שהדבר הראשון והמכריע ביותר הוא לגרום לגולש לצחוק. או לכל הפחות לגחך. "אנחנו פועלים על פי כמה עקרונות מנחים אבל הערכי ביותר הוא השימוש בהומור. העיקרון השני מחולק לשלושה שלבים: תשומת לב; עניין ויחסים".

View this post on Instagram

A post shared by שיווק דפוק ☆ שגית וטל (@shivuk_dafuk)

למה אתם קוראים לעצמכם שיווק דפוק?
"זה התחיל בשיחה אגבית עם חבר שיש לו חומוסייה כשהצענו לו תסריט מצחיק לשיווק העסק שלו. הוא נדהם מהרעיון וזרק: 'בואנה, זה דפוק' ומיד נכבשנו ברעיון. רצינו שזה יהיה משוגע, משהו שימשוך את העין, שיהיה דפוק בקטע של משיכת תשומת לב, ונשארנו עם זה". 

איך זה בא לידי ביטוי בעבודה שלכם?
 "היום, כשאנשים בוחרים לפרסם, הם לא מתחרים רק על תשומת לבו של הגולש, אלא גם על זמן האוויר של הגולש. כאן נכנס עניין השיווק הדפוק, כאן בא לידי ביטוי שילוב ההומור בסרטונים. ברגע שמשלבים הומור בפרסום, המפרסמים 'עוברים שלב' עם הלקוח הפוטנציאלי, מחממים את היחסים בינו לבין המוצר ומצליחים לבלוט וגם לעניין מספיק כך שגולשים יישארו יותר ואפילו ישתפו את הסרטון".

View this post on Instagram

A post shared by שיווק דפוק ☆ שגית וטל (@shivuk_dafuk)

 

שלב ראשון: תשומת לב

לא משנה כמה מעניין, מלמד או מועיל התוכן שלכם, אם לא עוצרים עליו, הוא לעד יישאר "התלמיד ההוא עם הפוטנציאל הענק שלא מימש אותו". בגדול, יש לנו 3 שניות להצליח להשיג את תשומת הלב, אם בשלב הזה התוכן שלנו לא עושה את העבודה, הגולש ימשיך הלאה, אי אפשר להאשים אותו – היום, 3 שניות זה נצח.

בסרטון שהפקנו למנחת הורים, המסר החזק שהיא רצתה להעביר הוא שהורים יפסיקו לנסות לתקן את הילד שלהם. אז הסלוגן שהמצאנו עבורה היה – 'ילד הוא לא אוטו'. מפה לשם היא מצאה את עצמה במוסך עם הבת שלה ש"באה לתיקון" ואנחנו דאגנו להשאיר את הגולש ערניים בשניות הראשונות.

View this post on Instagram

A post shared by שיווק דפוק ☆ שגית וטל (@shivuk_dafuk)

אז אם 3 השניות הראשונות הן ההזדמנות שלכם לקבל את תשומת לב הגולש, הנה 3 טיפים פשוטים כשאתם מכינים את הסרטונים שלכם:

אל תתקפו ישר עם הלוגו המונפש שלכם
אל תפרסמו את הלוגו המונפש שלכם בתחילת הסרטון. זה שהלוגו שלכם ייכנס בסיבוב צדדי ויעשה סלטה באוויר עם עוד כמה אלמנטים ומוסיקת רקע, לא יגרום לגולש לומר "הממ.. מעניין מה יש בהמשך..." (בטח לא לחזור על זה בכל סרטון כי ברור לכם שיריצו קדימה במקרה הטוב, אז למה להתיש?).

אל תציגו עצמכם בתחילת הסרטון
זה מוקדם מדי ואתם לא העניין. אם תצליחו בשלב הראשון, אתם תקבלו מהגולש את ההזדמנות להציג את עצמכם ואת העסק שלכם, אל דאגה

קחו קטע מצחיק/דרמטי/מפתיע ערוך מהסרטון ושימו אותו בהתחלה לכמה שניות
אנחנו נותנים יותר מדי קרדיט לסדר הדברים (במילים אחרות: עזבו כרונולוגיה ותדאגו להשאיר את הגולש מהתחלה).

שלב שני: עניין

אחרי שהצטיינתם בלהשאיר את הגולש 3 שניות, זמן טוב לעבור לשלב ב'. זה הזמן להשאיר את הגולש, לעניין אותו ולגרום לו לצפות עד הסוף, לשמור על המקצב המדוייק ולהצליח לסחוף.

View this post on Instagram

A post shared by שיווק דפוק ☆ שגית וטל (@shivuk_dafuk)

שלב שלישי: יחסים

אם כל הנחלים זורמים לים – שלב היחסים הוא הים. אם בשלב הראשון רציתם רק לתפוס את תשומת לבו של הגולש כדי שלא יגלול אתכם מכל המדרגות, ובשלב השני הצלחתם לעניין אותו כדי לצפות בכם עד הסוף, בשלב האחרון – המטרה היא לגרום לגולש לגלות מעורבות: שיצחק, שיאהב, שישלח הודעה, שישתף. יחסים הם הדרך בה מתעניינים יכולים להפוך ללקוחות, וככל שתשקיעו בסוגיית היחסים, כך תצליחו לייצר לקוחות נאמנים וקהילה שתיהנה  לצרוך את התוכן שלכם.

היחסים שלכם ושל הלקוחות שלכם מתחילים בהיכרות, בין אם המליצו להם עליכם, בין אם פגשו אתכם פנים מול פנים ובין אם הם עוקבים אחריכם או ראו תוכן שלכם אונליין. בעולם הדיגיטלי כל מעורבות מגדילה את תחושת ההיכרות ואת היחסים. אחת הדרכים להגדיל מעורבות עם הקהל שלכם היא לבנות ריטואלים, להרגיל את הקהל שיש תוכן מסויים שייחודי רק לכם ויוצא בזמנים מסויימים, להם הם יתרגלו ויצפו.

לנו יש ריטואל משלנו - פינה יומית מדי בוקר באינסטגרם, שנקראת "6 במרפסת". אנחנו יוצאים למרפסת ביתנו כל בוקר בשעה שש ומדברים על החיים, על שיווק ועל מה לא. הריטואל הזה יוצר ציפייה אצל הקהל שלנו ומעמיק את היחסים.. בפרק 100 יצרנו לקט מהפינה:

View this post on Instagram

A post shared by שיווק דפוק ☆ שגית וטל (@shivuk_dafuk)

איך לייצר הומור בסרטונים?

1. קאץ' פרייז

העיקרון הזה מתייחס לכל משפט, סיטואציה, סצנה שרובנו מכירים ויכולים בקלות להתחבר אליהם. מה שיפה בעיקרון הזה הוא שיש הרבה אפשרויות קיימות (הרבה סרטים, שירים מוכרים, ביטויים, סלנג רחב וכו') לבחור מהן ולהשתמש בהן בסרטון שלכם (או בפרסום כתוב), כמובן עם ההקשר הנכון וההצגה הנכונה.

View this post on Instagram

A post shared by שיווק דפוק ☆ שגית וטל (@shivuk_dafuk)

2. הומור פיזי

היתרון העצום בשימוש בהומור פיזי הוא העובדה שהוא קל לעיבוד ונוגע בכולם. שימוש בהומור פיזי יכול להיות מוצג על ידי מעידות, מכה אקראית, ריקודים, תלבושות מוקצנות, תנועות גוף, מימיקה, מבטים, שימוש בקול ועוד, והשימוש בו יכול להיות בסקאלה של עדין עד בוטה ועדיין לעבוד כמו שצריך. הומור פיזי הוא מגנט, מסוג הדברים שאנחנו רואים במסך ולא מצליחים להוריד את העיניים, עד שהוא נגמר. דוגמא ל'דפוקונים' קצרים שהפקנו למועדון אונליין של 'אמא מאמנת".

View this post on Instagram

A post shared by שיווק דפוק ☆ שגית וטל (@shivuk_dafuk)

3. הומור עצמי

את העיקרון הזה אנחנו ממש אוהבים כי אנחנו מבינים שבשורה התחתונה הומור עצמי משדר ביטחון. כשאתם משתמשים בהומור עצמי אתם גם מעניינים ומצחיקים את הצופה, אתם גם משדרים ביטחון בעסק/מוצר/שירות שלכם ואתם גם מצליחים ליצור אמינות, כי היי, הרגע צחקתם על עצמכם אז מה כבר יש לכם להסתיר?
כשאתם צוחקים על עצמכם, המוצר, השירות, החברה שלכם, אתם בעצם מחזקים את המותג שלכם ולא מחלישים אותו. והכי חשוב – ע"י שימוש בהומור עצמי אתם סודקים את הטריז הטבעי והבסיסי הקיים בין מוכר לקונה. מדוע?כי הרגע הצלחתם לשווק משהו עם מעט מאוד מניירות מכירתיות שאף אחד מאתנו לא אוהב.  אנחנו שונאים שמוכרים לנו, אבל אוהבים לקנות.

אזהרה (דרמטי): השימוש בהומור עצמי צריך להיות מדויק, אין לכם שום אינטרס לצחוק על עצמכם מבלי  לצאת טוב.

4. שימוש בהאנשה

משום מה מצחיק את כולנו שאנחנו מייחסים תכונות אנושיות למי שאינו אדם. כמו בסרטון הבא בו האנשנו את ימות השבוע באחד הפרקים במרפסת, והחלטנו להוריד יום בשבוע.

View this post on Instagram

A post shared by שיווק דפוק ☆ שגית וטל (@shivuk_dafuk)

לסיכום נציין שהמטרה של שימוש בהומור בתוכן שלכם, הוא להצליח במעט זמן להעלות את טיב הקשר ביניכם ובין הקהל שלכם. ואיך אמרה מאיה אנג'לו? "אנשים ישכחו מה אמרת, אנשים ישכחו מה עשית, אבל אנשים לעולם לא ישכחו איך גרמת להם להרגיש".