בסופו של יום, כולנו רוצים להיות אנשים אהובים בעולם, מי יותר ומי פחות אבל הנטייה האנושית היא להיות מוקף בסביבה חיובית ועוטפת. זו הסיבה שלרובנו קשה מאוד להגיד "לא", לסרב, להתנגד, ללכת נגד. יש סיבות רבות מדוע קשה לנו כל כך עם המילה הזאת: הראשונה הבולטת היא ש"לא" זה פשוט לא פוליטקלי קורקט, כי יש לזה ניחוח של אדם אגואיסטי, כי זה עלול להיתפס כחולשה, כי אנחנו לא רוצים לאכזב את האדם מולנו ולא להיות חלק מקבוצה ואולי פשוט כי לומר "כן" מרגיש לנו הרבה יותר טבעי, חיובי, מתחשב. מה גם שאנחנו מוקפים בכל כך הרבה שליליות שכל מה שבא לנו זה לא להוסיף עוד לשלולית הזו.

כל הסיבות כאן ראויות וחשובות, אבל לא פעם ההתנגדות לומר "לא" היא בעוכרנו ואנו עלולים למצוא את עצמנו במקומות שאינם אותנטיים ונכונים לנו, מה שמוביל לתוצאה הפוכה של תסכול, זעם וחוסר יעילות. "לרבים מאיתנו קשה להגיד לא. הסיבה היא שגדלנו במשפחות ובחברה סמכותנית", אומרת אנה נווה לדרמן, פסיכותרפיסטית המתמחה באימון, תרפיה ומיינדפולנס.

"לרובנו ניתן מעט מרחב לשיקול דעת משלנו, לבחירות על פי מה שבאמת חשוב לנו והרבה פעמים המסר היה שעלינו להמשיך ללכת באותה דרך ועם אותן בחירות שעשו ההורים שלנו, המורים ודמויות בוגרות נוספות בחיינו". לדברי לדרמן, לצייתנות פנים רבות. "כמו כן, אנחנו חיים בעידן שהמסרים מגיעים אלנו בערוצים רבים ונדמה לנו שאנחנו חייבים להתיישר עם מה שמשודר לנו ברשתות חברתיות. מה גם שבתקופה זו של הקורונה, התווספו לפחד לומר 'לא' גם חששות נוספים כמו איבוד מקום העבודה, הישארות במערכת יחסים לא מיטיבה. וכך, מבלי משים לב, אנחנו מתרחקים מהערכים האישיים שלנו, ובכך מתרחקים מסיפוק, משמעות והנאה ביום-יום".

אז מה עושים? לדרמן ממליצה בשלב ראשון לעצור ולהשתהות על מה באמת חשוב לנו. "לא כי אמרו לנו, לא כי ככה גדלנו ולא כי אלה המסרים במדיה לערוציה השונים. כשנדע מה הערכים שלנו – נוכל לצאת מהאוטומט ולבחון בחירות שלנו בהתאם למצפן הפנימי של ערכים אלה". הנה כמה דברים שאם תתחילו להגיד להם "לא", חייכם עשויים להשתפר ולקבל רוגע ובהירות.

  1. לא למזון מתועש ומעובד

    מזון כזה משפיע על הבריאות שלנו וגם על מערכת העצבים. להגיד לא למזון מעובד ומתועש זה להגיד לא לרעלים, לכובד גופני ומנטלי ולמחלות.

  2. לא להתקרבנות

    "הכוונה היא לעצור את מנטליות 'האשמת העולם בכל העולם במה שקורה לי בחיים' ולהתחיל לקחת אחריות על החלק שלכם במצבים אליהם נקלעתם. להביט פנימה ולהבין כמה אפשרויות תגובה יש לכם למצב שאולי לא בהכרח בחרתם בו".
  3. לא להתראות בנייד

    כל אותם צפצופים לא פוסקים בנייד הם עניין של בחירה ובלחיצת כפתור אחד יכולים להשתתק ברגע. "כל הנוטיפיקיישנס וההודעות הקופצות מהוות הפרעה רצינית ביכולת שלנו להתרכז וליהנות משקט ושלווה. נרוויח הרבה זמן שקט כשנגיד להם לא ונתעדכן בהם בסוף היום, או בכל יומיים-שלושה". ובאותה נימה: לא לשליטה של הנייד. "זוהי ברירת המחדל של כולנו מהרגע שאנחנו מתעוררים ועד לשעת השינה. חשוב שנחזור להשתמש בנייד לבחירתנו ולא באופן אוטומטי".

  4. לא לשינה מאוחרת

    "אי אפשר להגזים בחשיבותה של שינה איכותית בשעות מוקדמות. כשאומרים לא לשינה בשעה מאוחרת מאפשרים לגוף את הריפוי וההתאוששות הנחוצים לו.
  5. לא להימנעות מרגשות לא נעימים

    בדיוק כפי שעלינו להכיר לילדינו את כל קשת הרגשות מבלי לנסות להציל אותם בכל פעם שהם נופלים/מועדים/נפגעים, גם אנחנו צריכים להכיר ברגעים הפחות נעימים של החיים, ולא לנסות לברוח ולהדוף אותם. "כשנסכים לחוות את כל מנעד הרגשות נוכל לחוות קבלה עצמית ושלווה".
  6. לא לחומרים מטשטשי תודעה

    "כמובן שתמשיכו לשתות יין, תיהנו מאוכל טוב וטעים - רק שימו לב שאלו אינם משמשים עבורכם נתיב מילוט מאי נחת ומשגרה מעיקה. 'לא' לחומרים מטשטשי תודעה מאפשר לנו להפסיק את המאבק הפנימי".

  7. לא לצורך לרצות

    הרצון/הצורך/ההכרח לרצות אדם אחר מבלי שאתם רוצים בדבר הוא מתכון ברור לכישלון. "כשאתם מסכימים לדבר רק לשם הריצוי על אף שהמשימה רומסת לחלוטין את ההקשבה הפנימית שלכם, אתם למעשה מרוקנים את הנפש שלכם ממשאבים ושום דבר טוב לא יצמח מזה, על אף הכוונות הנעימות שלכם".
  8. לא לפחד להגיד לא

    עבור רבים, לומר "לא" נתפס כחולשה, כשלמעשה ההיפך הוא הנכון. "כמובן חשוב שנלמד להגיד את ה'לא' באופן אכפתי וברגישות. מה שחשוב הוא שהאפשרות להגיד לא תהיה חלק מהאלטרנטיבות הזמינות לנו ומהגמישות המנטלית".
  9. לא לעוול ואפליה חברתיים/גזענות

    "אחנו לא חיים על אי בודד. וחשוב שה'לא' שלנו יתייחס גם לחברה שבה אנחנו חיים ולא רק למען עצמנו אלא למען כל האנשים באשר הם".
  10. לא לשעות עבודה אינסופיות

    לא, העבודה אינה חיינו. יש עוד הרבה מעבר לכרטוס השעון. "הקפידו לומר 'לא' לעבודה שבאה על חשבון חלקים חשובים אחרים של החיים כמו משפחה, ספורט, חיי חברה וזמן עם עצמך, אפילו אם העבודה היא מקום נפלא בו, והלוואי שכך הדבר עבור כולם. יש עוד מלבדה".

  11. לא לפרפקציוניזם

    "כי אין דבר כזה בעולם מושלמות, ופרפקציוניזם קשור לאשליית שליטה המייצרת המון סבל".

    בשורה התחתונה, מבקשת לדרמן להדגיש שחשוב גם לזכור שבכל פעם שאנחנו אומרים "כן" למשהו, אנחנו למעשה אומרים "לא" לדבר אחר. "אם אני אומרת 'לא' ליציאה לפעילות גופנית, אני בהכרח אומרת 'כן' לכובד, רביצה ועצלות. חשוב לזכור שמאחורי כל 'לא' – מסתתר 'כן' שעשוי להיות הבחירה המיטיבה למען מה שחשוב לכם – חיים באיזון ובשלווה ואפילו עושר שמגיעים מבפנים ולא מתוך רדיפה אינסופית או פחד להפסיד את מה שוויתרנו עליו כשאמרנו לא. החיים הם מה שקורה ברגע הזה. ומוטב להשלים עם העובדה שבכל רגע נתון מתרחשים עוד מלא דברים שאנחנו מסרבים להם. ואולי הדבר הכי חשוב יותר מכול הוא ללמוד לומר 'לא' לפחד, להפסיד ולאשליה שבמקום אחר בזמן אחר יש משהו שהוא יותר טוב מאשר הנוכחות המלאה שלנו ברגע הזה עם מה שיש בו".

אנה נווה לדרמן היא פסיכותרפיסטית המתמחה באימון, תרפיה ומיינדפולנס להפחתת מתח נפשי ולצמיחה ממשברים, חברה בקהילת SOMEBUDDY.