אם יש משהו שלמדנו בשנה האחרונה הוא את מספר כרטיס האשראי שלנו בעל פה. אנשים רבים גילו (או נאלצו לגלות) את רכישות האונליין בהיעדר חנויות פתוחות וזמינות. חלקם התאהבו ברעיון בעוד שחלקם, יש להניח, התגעגעו למשש את המוצר מקרוב, להריח אותו, להביט לו בשחור של העיניים ולעשות בחירה שאינה באמצעות לחיצת כפתור ותקופת המתנה, כולל דמי משלוח. עכשיו כשהקניונים נפתחו, הזדמנות לראות איך ניתן לחזור לשגרת הרכישות הקודמת מבלי לגהץ ללא תקנה. פנינו לשרון בירקמן – מאני תראפי, מומחית לניהול כלכלי אישי, ששיתפה אותנו בכמה טריקים מרתקים שיעזרו לנו לא ליפול במלכודת הסיילים.

  1. ערכו עם עצמכם תחקיר מקיף

    לרוב אנחנו נכנסים לחנות עם הבנה ברורה שנקנה בה. "כדי להתמודד עם זה בצורה כלכלית ונבונה, האריכו את תהליך הקנייה ותנו לעצמכם שפע של הזדמנויות לסרב לקנייה", מציעה בירקמן. "שאלו את עצמכם סדרה של שאלות כמו למשל : האם המחיר מתאים לי? (אם לא - אל תקנו) האם הבגד מוצא חן בעיניי והאם הוא נוח לי? (אם לא - אל תקנו) האם יש לי משהו דומה בארון? (אם לא, האם אתם יודעים מתי תשתמשו בו?) אם יש משהו דומה בארון, האם אתם משתמשים בו (ואם לא - אל תקנו). ככל שתהליך הקנייה יהיה מובנה יותר וארוך יותר עם יותר שאלות, יהיו לכם יותר אפשרויות לסגת מההחלטה לקנות". 
    אישה מחזיקה סמארטפון (צילום:  YOOTH, ShutterStock)
    אל תתפתו למוצרי הרגע האחרון. במקום, היכנסו לפירוט כרטיס האשראי שלכם | צילום: YOOTH, ShutterStock
  2. הימנעו מהעגלות והסלסלות שהחנות מציעה

    אותן עגלות וסלסלות לא מוצבות שם רק כדי שיהיה לנו קל יותר לסחוב. הן שם כדי לאפשר לנו למלא אותן, מה שאכן עלול לקרות. "אם נכנסתם כדי לקנות פריט או שניים,קחו אותם ביד וותרו על העגלה או הסלסלה וכך פשוט לא יהיה לכם מה למלא", אומרת בירקמן.
  3. העדיפו חנויות עמוסות

    "מחקר של Journal of Consumer Research מצא שאנחנו מבלים פחות זמן ומוציאים פחות כסף בחנויות עמוסות. בפשטות, לא נעים לנו כשצפוף, יש לנו פחות זמן לשוטט ו'למכור' לעצמנו ולכן קל לנו יותר להיצמד לרשימה של מה שאנחנו צריכים באמת (אם יש כזו)", אומרת בירקמן.
  4. בקשו שיארזו לכם למתנה


    אריזת מתנה מקושרת אצלנו עם שמחה. במילים אחרות, אנחנו אוהבים מתנות ושמחים לקבל אותן. "כשאנחנו מבקשים לארוז את מה שקנינו למתנה, אנחנו עושים כמה דברים: הראשון, הארכנו את הזמן שלנו בקופה ולא הסתובבנו ו'העמסנו' עוד חפצים במקום אחר. השני, אקט של רכישת מתנה הוא אקט ממלא. הצורך לקנות מתנה לרוב נתפס כמטלה, גם אם הגדרנו את הצורך הזה בדיעבד אחרי הקנייה ולא מראש כשנכנסנו לקניון. לכן, מרגע שקנינו אותה וסימנו 'וי' על השלמת המשימה, הדחף לקנות פוחת משמעותית. והשלישי, הבטחנו לעצמנו חוויה טובה יותר עם מה שקנינו, עם פחות חרטות. אגב, העדיפו אריזת מתנה מרושלת ולא מושקעת. מתברר שאנשים מתאכזבים פחות כשהם מקבלים מתנות ארוזות ברישול (זה נכון גם לגבי מתנות עצמיות)", אומרת בירקמן.
  5. עומדים בתור? זה הזמן להתעדכן במדיה החברתית שלכם

    חלל הקופות תמיד מלא במוצרי 'הרגע האחרון' והם מתומחרים נמוך יחסית בניסיון לפתות אותנו ולקנות אותם מתוך דחף רגעי. "אל תתנו להם לבלבל אתכם, העסיקו את עצמכם במשהו אחר. למתקדמים: היכנסו לפירוט כרטיס האשראי שלכם. יכול מאוד להיות שבאותו רגע תזנחו את כל מה שיש לכם ביד ותצאו מהחנות", אומרת בירקמן. 
  6. החליטו מראש לאיזה חנויות תיכנסו ובאיזה סדר

    לא משנה מה הסיבה שבגינה נכנסנו לקניון, אנחנו מבקרים לרוב בקניונים שאנחנו כבר מכירים. "נצלו את ההיכרות הזו, הגדירו לעצמכם לפני הכניסה לקניון אילו חנויות מעניינות אתכם ותכננו את המסלול שבו תגיעו מיעד אחד לשני".
  7. עלו על עקבים

    על פי מחקר קטן (אך מעניין), הצורך להיות מרוכז באיזון שיווי המשקל עשוי להשפיע על הכסף שאנחנו מוציאים. בדרך זו, הצרכנים יוכלו להעריך את האפשרויות שלהם בקפידה רבה יותר, ולבחור מוצרים עם מחירים בינוניים במקום יקרים מאוד. ואנחנו חשבנו שאי הנוחות בעקבים תגרום לנו לשוב הביתה מהר יותר. ובכן, טעינו. 
    קניות שופינג (צילום: Shutterstock)
    מחקר מצא כי הצורך להיות מרוכז באיזון שיווי המשקל עשוי להשפיע על הכסף שאנחנו מוציאים | צילום: Shutterstock
  8. כנסו לחנות וצאו ממנה לרגע

    בדיוק כמו שברכישת אונליין יש לנו הנטייה להמתין רגע עם סל הקניות, נסו לעשות זאת גם בפועל. כנסו לחנות, בחרו פריטים, צאו לסיבוב בקניון ובדקו את המגוון. סיכוי טוב שלא בהכרח תחזרו לאותם פריטים אחרי חשיבה מושכלת.
  9. הימנעו מאינטרקציה ממושכת עם המוכר/ת

    אחת משיטות המכירה הנפוצות היא להתחבר עם הלקוח. נמצא כי ככל שהדיבור מתארך, כך גדל הסיכוי שלקוחות יקנו יותר ממה שהתכוונו. אז אנחנו חלילה לא רומזים לפתח אנטיפתיות לעולם, אלא פשוט למנן מעט את שיחת החולין. זו הסיבה שגבר קונה חולצה וחצי או כלום. 
    אילוסטרציה (צילום: wavebreakmedia, shutterstock)
    עובד במשרד מקשיב למוזיקה באוזניות | צילום: wavebreakmedia, shutterstock
  10. הגבירו את הווליום באוזניות

    טריק נוסף שגורם לנו לבזבז יותר הוא השפעת הצלילים והשירים בחנויות. נושא זה נחקר זמן רב מאוד, והוכח כי הקצב והז'אנר של המוסיקה משפיעים על הדרך בה אנו מקבלים החלטות רכישה. לא רוצים ליפול בפח? צאו לשופינג עם אוזניות או אטמי אוזניים, כך שלא יצליחו להיכנס לכם למוח.