טסלה מודל 3 לונג-ריינג' (אילוסטרציה: כפיר כשריאן) (צילום: ספורט 5)
טסלה מודל 3 לונג-ריינג' (אילוסטרציה: כפיר כשריאן) | צילום: ספורט 5
sportFive1115024 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

"אולי שווה לקנות רכב חשמלי"? את המשפט הזה וודאי שמעתם בתדירות הולכת וגדלה בזמן האחרון אם עלה בידכם להחליף את הרכב הישן בחדש ונקלעתם למבוי סתום. את הסוגיה הבוערת הזו, שמייצרת לא מעט חילוקי דעות בקרב ציבור הנהגים גלגלנו לפתחה של חברת 'חשב רכב' שעוסקת בחישוב כדאיות בתחום התחבורה. על מנת להשיב עליה, הציבה החברה בנוסחה קריטריונים המאפיינים את סוג השימוש של הנהג הישראלי הממוצע: מדובר על משפחה בת 4-5 נפשות שמתלבטת בין רכישת רכב חשמלי משפחתי לרכב בנזין 'עממי', כאשר טווח הנסועה השנתי עומד על כ-17 אלף קילומטרים .עוד הוגדר כי הרכב יוחזק במשך תקופה של חמש שנים, כאשר 50% מהנסיעות נעשות בתוך העיר.

נתחיל בשורה התחתונה: לא נמצא פער מהותי בעלות האחזקה של שני סוגי כלי הרכב. על פי הנתונים, סה"כ העלות החודשית של מכונית מונעת חשמל עומדת על 2,931 שקלים בעוד שמקבילתה מונעת הבנזין תגזול מחשבון הבנק שלכם 2,961 שקלים. כיצד נוצר הפרש כל כך זניח? בראש ובראשונה הוא נובע בהחזר ההון, כלומר מירידת הערך שסופג הרכב מידי שנה. מחיר הרכב החשמלי, אם ניקח את למשל טסלה מודל 3 בסיסי בעלות של 192 אלף שקלים, גבוה משמעותית משל רכב בנזין שעומד על 134 אלף שקלים (טויוטה קורולה למשל). וכך, בהנחה כי שני הרכבים יאבדו 50% מערכם במהלך חמש השנים הקרובות, בחישוב חודשי עולה כי הטסלה מאבדת 1,857 שקלים בעוד שרכב הבנזין "רק", 1,189 שקלים. אנחנו כמובן לא מתייחסים פה להיבטים דינמיים אלא רק להשוואה של שני רכבי-סדאן בתצורה וגדלים, לפי שני הקצוות בענף הרכב - חשמלי ומסורתי.

ואולם, נתוני החברה בנוגע לירידת הערך ברכב החשמלי מתבססים על מודל חיזוי, שכן בניגוד לרכבי בנזין או דיזל ששמירת הערך שלהם מבוססת בחלקה על מאגרי נתונים ומודלים כלכליים קלים לפענוח, הגל הגדול של מכירות רכב חשמלי בישראל החל רק בשנה האחרונה. לפיכך, סוגיית שמירת הערך היא מקור להערכות וספקולציות בקרב גופים מקצועיים שחישוב ירידת ערך היא מומחיותם כגון שמאים, חברות ביטוח וחברות ליסינג.  כמו כן, קיים היבט נוסף שמקשה על היכולת להעריך את שמירת הערך של רכבים חשמליים – הקידמה הטכנולוגית. בהנחה כי בעוד מספר שנים תיוצרנה סוללות עם יחס עלות/קיבולת טובה משמעותית מהקיימת, הדבר בהכרח ישפיע על ערך הרכבים החשמליים מהדור הנוכחי, שמחירם עלול לצנוח באופן חד. אבל בנקודת הזמן הזו, קשה לדעת איך יתפתחו הדברים.

רכב חשמלי 1, רכב בנזין 0?
הפער הדרמטי בירידת הערך מקזז מדד מסוים, הפעם לטובת הרכב החשמלי. לפי הנתונים, ההוצאה החודשית על טעינת רכב חשמלי עומדת על 142 שקלים, בעוד שרכישת דלק להנעת רכב הבנזין, מגיעה ל-842 שקלים בחודש. עלות פרמיית ביטוח החובה זהה ועומדת על 1,442 שקלים. גובה הפרמיה בביטוח מקיף לרכב חשמלי, גבוהה יותר ועומדת על 4,973 שקלים, בעוד שמקבילתה תבוטח בעלות של 3,471 שקלים. ומה לגבי עלויות תיקון ורכישת חלפים? התחשיב מלמד כי גובה ההוצאה ברכב חשמלי מגיעה ל-2,434 שקלים וברכב הבנזין 3,745 שקלים.

השורה התחתונה של התחשיב: כאשר מוסיפים לעלויות האחזקה של רכב חשמלי גם את עלות עמדת ההטענה, יוצא כי ההוצאה השנתית עומדת על 35,175 שקלים, או כאמור, 2,931 שקלים בחודש, או אם תרצו – 2.06 שקלים לקילומטר. מנגד, העלות של הרכב מונע בנזין מגיעה בשנה ל-35,527 שקלים, שבחישוב חודשי גורעים 2,961 שקלים. העלות לקילומטר? 2.08 שקלים.

מתי לקנות?
ואם בהתחבטות סביב רכישת רכב אנו עוסקים, עולה גם שאלת התזמון - האם להזמין עכשיו או שמא כדאי להמתין לעוד דגמים ושיפור בתשתיות הטעינה? כמובן שהתשובה אינה חד משמעית, אולם מוטב שכל צרכן ייקח בחשבון מספר היבטים.

ראשית כל, מסביר דגן רונן, מנכ"ל משותף של מועדון הצרכנות 'הייטקזון', כי ישנן סברות שבחודשים הקרובים תחול התייקרות במחירי המכוניות, כפועל יוצא של שנת הקורונה והזעזוע שחווה תעשיית הרכב. "יש מחסור חמור בחומרי גלם ובכלל זה בתעשיית השבבים, מה שמוביל גם לעליה בתשומות הייצור, שצפוי להתגלגל אל הצרכנים. גם התייקרות עלויות השילוח יבואו לידי ביטוי. כמו כן, לאור קשת הבעיות התפעוליות והלוגיסטיות, כבר ניכר מחסור במלאי רכבים חדשים, שלא מן הנמנע כי יתעצם בחודשים הקרובים".

מנגד, מציין רונן, העלייה שחלה בחודשים האחרונים במחירי הרכבים המשומשים, עשויה להימשך, מה שעשוי להפחית כעת את הכדאיות של ביצוע עסקת טרייד אין. כמו כן, שוק הרכב המשני ובכלל זה, היבוא המקביל, תופס תאוצה ומהווה חלופה ראויה ומשתלמת מאוד להיצע של היבואנים הסדירים. מלחמת המחירים שנוצרת בעקבות כך, צפויה להימשך ולהתעצם במהלך השנה הקרובה.