(צילום: כפיר כשריאן) (צילום: ספורט 5)
(צילום: כפיר כשריאן) | צילום: ספורט 5

יבואנית רכבי יונדאי לישראל קבוצת כלמוביל השיקה הערב (רביעי) מכונית חשמלית-משפחתית שמסמנת קפיצת מדרגה טכנולוגית (ועיצובית) - איוניק 5. בשונה מיונדאי איוניק סדאן החשמלית, חביבת ציי הרכב, ה-איוניק-5 היא מכונית חדשה לחלוטין, מבוססת על רצפה ייעודית עם טכנולוגיות ידידותיות למשתמש והנדסת אנוש שבמרכזה מרחב ונוחות, בטיחות וטווח נסיעה יעיל.

האיוניק-5 הוצגה רשמית בחודש מאי האחרון במסגרת חשיפה גלובלית, והיא זו שעל כתפיה מונחת האחריות האסטרטגית להדוף מתחרות כמו טסלה מודל 3 וסוללת רכבי ID של מותג פולקסווגן וכן היריבים מצרפת וארה"ב. היא מוגדרת, לפחות על פי הקריטריונים שאנחנו מכירים כ-CUV, או electric crossover utility vehicle שזו הכלאה בין מכונית קומפקטית לקרוסאובר נמוך-קומה, עם מידות לא לגמרי קונבציונליות. רצפת ה-E-GMP החשמלית שלה לובשת מרכב רטרו-מודרני בהשראת רכב הראווה EV45 שהוצג לפני למעלה משנתיים, וזו בהחלט אחת הפרשנויות המקוריות ביותר שראינו בשנים האחרונות לרכב חשמלי.

הפלטפורמה אפשרה ליונדאי לשמור על פרופורציות נקיות ללא סרחים מיותרים המתכתבים עם נוסחים של שנות ה-70, ולתכנן חלל פנים מרווח ואוורירי. היא מתהדרת, למשל בבסיס גלגלים לא שגרתי של 3 מ', בערך במידותיה של ב.מ.וו סדרה 5 (וארוך מזה של מוביל הנוסעים פאלסייד ב-8 ס"מ שלמים), בעוד האורך הוא 4.62 מ', הרוחב 1.88 מ', הגובה 1.64 מ' ומרווח הגחון 16 ס"מ. משקל המכונית - מעל 2 טון (בכל זאת סוללה של כמעט 400 קילו).

לאיוניק-5 שטח חלונות גדול, מרחב פנימי נדיב הבא לידי ביטוי בשימוש באמצעים אדפטיביים נוחים והנדסת אנוש מתוחכמת עם תא מטען כפול - אחד מאחור עם 531 ל' ואחד מלפנים עם 57 ל' נפח זמין. השורה השניה ניתנת לכוון על מסילות (בגרסה הבכירה), ויש בקבינה לא מעט פתרונות אחסון שימושיים בסביבת העבודה של הנהג, לרבות מושב נהג שמגיע למצב שכיבה מלאה עם הדום נשלף (עוד הרבה על כך בטסט וולוג שיעלה מחר). 

sportFive1115676 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

אבזור והנעה
היא תשווק בישראל ב-3 חבילות מובחנות: 'פרסטיג', 'עלית' ו-'סופרים', על בסיס מערכת הנעה אחת בשלב זה (בעתיד תגענה עוד מהדורות כולל הנעה כפולה ובהספקים גבוהים יותר). הדגם המשווק בישראל מצויד מנוע חשמלי אחד מותקן על הסרן האחורי, הנעה אחורית ובהספק מרבי של 217 כ"ס ו-36 קג"מ. היא תאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-7.4 ש' ועד מהירות מרבית של 185 קמ"ש.

מערכת הטעינה, עם סוללת ליתיום איון 72 קווטש מותקנת נמוך ברצפה, מסוגלת לקבל מתח גבוה (עד 800 וולט) ולטעון את הסוללה בבית ב-7 שעות או בתשתית חיצונית מהירה מאוד, עד ל-80% בפרק זמן של פחות מחצי שעה ובתחנה אולטרא מהירה ב-18 דקות בלבד. ניתן גם להזין 100 קילומטרים בתשתית זו בתוך 5 דקות, על פי מדדי ה-WLTP הרשמיים.  טווח הנסיעה המוצהר - 450 ק"מ עד התרוקנות. ניתן גם לבצע טעינה הפוכה למקורות חיצוניים.

בציוד התקני של הרכב, בגרסת 'פרסטיג', מקבלים לוח מחוונים דגיטלי מלא 12.25 אינץ', מסך ראשי 12 אינץ', חישוקי 19 אינץ', ממשקי אפל ואנדרויד, מצלמת נסיעה לאחור, קונסולה מרכזית עם אפשרות הזזה עד 14 ס"מ,  קיפול מראות חשמלי, ידיות דלתות שקועות, שמשות כהות, תאורת LED קדמית ואחורית, חיישני אורות וגשם, חיישן נסיעה לאחור, הנעה מרחוק, מפתח חכם, ריפודי בד ועוד.

גרסת הביניים, 'סופרים' מוסיפה גג-שמש פנורמי בלבד, והגרסה הבכירה ביותר מוסיפה גם טעינה אלחוטית לסלולרי, חישוקי 20 אינץ' על צמיגים מורחבים 255/45, ידיות שקועות עם פתיחה אוטומטית, תאורת אווירה משתנה, חיישני חנייה קדמי-אחורי,גלגל הגה מחומם, ריפודי עור, מושבים קדמיים מתכווננים בהטיה מלאה, זכרונות למושב נהג, מושב אחורי מתכוון חשמלית (דרך מסע המגע), חימום שתי השורות ועוד.

כל הדגמים מגיעים עם בקרות בטיחות מקוריות יצרן, אך הגרסה הבכירה ביותר כוללת גם מערך 4 מצלמות היקפי, מערכת התרעה מפני יציאה מסוכנת מהרכב ומערכת חניה אוטומטית. לדגם גם פונקציה של יציאה מחניה באמצעות שלט רחוק (ללא נהג ברכב). 

המחירים בישראל: גרסת 'פרסטיג' ב-190 אלף שקל, 'סופרים' ב-200 אלף שקל ו-'עלית' ב-216 אלף שקלים. גרסת ההנעה הכפולה תומחרה ב-239 אלף שקל (ניתן להזמין אותה כעת ולקבל את המפתחות, כנראה, רק בסוף השנה הנוכחית). לרכב 7 שנות אחריות על הסוללה ו-5 שנים על מכללי המכונית. עד סוף השנה הוקצו לישראל 800 יחידות. בכלמוביל עתידים לשווק בישראל את כל משפחת איוניק החדשה כולל דגמי 6 ו-7 המפוארים.

ביקושים

שוק הרכב הישראלי נמצא במגמת צמיחה מואצת בכל הכרוך ברכישת כלי רכב חשמליים. בנקודת הזמן הנוכחית של 2021, מעל רבע מכלל המכוניות (26%) שנמכרו היו מצוידות מערכת הנעה היברידית, כאשר נתח החשמליות אף הוא גדל משמעותית ועומד על למעלה מ-4,000 כלי רכב ב-7 החודשים שחלפו (לשם בכל 2020 נמכרו בארץ רק 1,700 מכוניות חשמליות).  בכלמוביל מציינים כי הכניסה של מותג טסלה לחופי המדינה סייעה להם לשרטט תכנית שיווק מדויקת יותר עבור האיוניק-5 וכן של הקונה EV אותו הם משיקים בימים אלה. "טסלה הקלה עלינו בחדירה של הרכב החשמלי לישראל. הם הגיעו עבורנו בתיזמון מושלם - הם נתנו לנו להבין מה עושים נכון ולא נכון בשוק", כך אומר דוידי פיאמנטה, מנכ"ל קבוצת הרכב הפרטי בכלמוביל.

קונה EV משווק ברמת גימור אחת בלבד בישראל. הספק המנוע הוא 136 כ"ס, טווח הנסיעה הוא 305 קילומטרים בין טעינות עם תאימות לתשתית ביתית ומהירה. מעמידה מאיץ ל-100 קמ"ש ב-9.9 ש' ועד 155 קמ"ש מהירות מרבית. בחבילה המצורפת אליו תמצאו לוח מחוונים דיגיטלי 10.25 אינץ', מערכת מדיה ראשית 8 אינץ' עם תאימות לאפל ואנדרויד, מפתח חכם, מושבים עם תפעול חשמלי, חיישני אורות וגשם ושלל מערכות בטיחות מקוריות יצרן. מחירו בישראל - 143 אלף שקל. מהיבואנית נמסר כי בוצעו 150 הזמנות לדגם זה.

במקביל לכך, מפרסמת כלמוביל אודות חווית לקוח מתקדמת: "יחד עם השקת ה- IONIQ 5 וה- KONA EV הקימה כלמוביל ללקוחות את ה- The Electric Experience showroom- מתחם פופ-אפ חוויתי של רכבים חשמליים באולם התצוגה של יונדאי בתל אביב. מתחם הפופ-אפ החדש כולל מיצג חשמלי סביב רכבי החשמל, סרטוני מידע ופרטים שכדאי להכיר ולדעת על רכבים חשמליים בכלל ורכבי יונדאי החשמליים בפרט, שולחנות משחקים אינטראקטיביים ללמידה והתנסות הכוללים מחשבון לחישוב נסיעה, שאלות ותשובות ומחולל ממוחשב להכרת ה- IONIQ 5 וה- KONA EV. The Electric Experience showroom יהיה פתוח לקהל הרחב לחודשיים בין התאריכים 29 ליולי ועד ה- 29 לספטמבר כולל בתקופת החגים בחול המועד בסניף יגאל אלון תל אביב".