(צילום: Getty) (צילום: ספורט 5)
(צילום: Getty) | צילום: ספורט 5
בנדטו ויניה (צילום: ספורט 5)
בנדטו ויניה | צילום: ספורט 5

השבוע החולף הסתיים בהכרזתה של פרארי אודות מיניו של בנדטו ויניה למנכ"ל המותג החל ב-1 בספטמבר. הפיזיקאי, כיום נשיא קבוצת STMicroelectronics, Analog, MEMS ו- Sensors Group, ימלא את החלל שהותיר קודמו בכסא לואי קמיילירי, שהתפטר לאחר תקופה יחסית קצרה.  ג'ון אלקן, נשיא פיאט העולמית נדרש להשלים את הגיוס תוך חצי שנה ולהודיע ​​רשמית מי ישב בצמרת של אחד המותגים הנחשקים בעולם, דמות מרכזית שתאלץ לנווט את האיטלקים בכביש הציבורי ובמסלול המירוצים.

ואולם ימים אחדים לאחר ההודעה החגיגית, כבר צפו דיווחים באיטליה וגרמניה שמביעים הסתייגות מהמינוי, מהול בחשש קונקרטי שאיש המדע בן ה-52 עלול להצעיד את פרארי לכיוונים שסותרים את המורשת של מייסד המותג אנזו פרארי. במילים אחרות, ויניה צריך לדאוג בראש ובראשונה שהמותג יהיה רווחי, גם אם זה על יבוא על חשבון הצלחות של קבוצת הפורמולה 1 או אפילו יגבה מחיר מסוים מהתכונות הטהורות של מכוניות הקצה של החברה. 

בכירים בענף הספורט המוטורי בגרמניה אומרים שמדובר בסופר אפונים "מחויב לבעלי המניות", וקשה לדעת לאן זה יתפתח. בתוך כך, יש גם תחזיות קודרות עוד יותר; העתונאי דיטר רנקן מאתר Racefans מתאר תמונה די מורכבת בהקשר הזה: "ספורט מוטורי לא נמצא על סדר היום של ויניה. למעט עניני הכנסות ומשקיעים, המעורבות שלו בפורמולה 1 היא לא ברמה המקצועית. זו בעיה, כי פרארי F1 זו פלטפורמה לכל מה שהם עושים. הוא מצידו כאן לממש את המהפכה החשמלית של המותג, ולכן לא בלתי מתקבל על הדעת שפרארי תעזוב את הפורמולה 1 לטובת פורמולה E אחרי התפוגגות ההסכמים בשנת 2025" (ברית קונקורד).

עוד הוא אומר כי מסיבות אלה ויניה לא מחויב לאוהדי הפורמולה 1.  "כל ה-DNA של פרארי עשוי להשתנות: אם אנזו פרארי ייצר מכוניות כביש כדי להזין את חטיבת המירוצים ולטפח את הישגיה, אז ויניה נתפש בעיני רבים כאיש עסקים שאין לנו נגיעה או אהבה למכוניות. אני חושב שאם חשמול המותג יחזק ולא יחליש את המסתוריות של פרארי והקסם שלה, אז אלקן ו-ויניה לא יהססו להמשיך בדרך הזו, ולכן ההשלכות על קבוצת הפורמולה 1 תהיינה דרמטיות".

פרארי נמנית על המותגים הנערצים ביותר בעולם, ובסקרים ומחקרים נמצא שהיא מדורגת גבוה יותר מחברות כמו 'גוגל' או 'קוקה קולה' בעיני הקהל, מוערכת כיום ב-45 מיליארד דולר. מאז שהונפקה בבורסה בשנת 2015 זינק ערך המותג בלמעלה מ-300%. היא מוכרת בשנה אחת סדירה קרוב ל-10 אלפים מכוניות ובניגוד ללמבורגיני צמחה לנתונים אלה ללא סיוע מ-SUV (כמו האורוס של הבולונזים). רק בשנה הבאה ישיקו את פרארי פרוסאנג, ה-קרוסאובר הראשון בתולדות המותג שעתיד להגדיל את המכירות בשיעור חד.

מנימוקים אלה, ג'ון אלקן מאמין שבנדטו ויניה הוא האיש הנכון ובזמן הנכון להחזיק את פרארי רווחית ועם זאת בשפיץ של התעשייה. פרארי צריכה להתמודד עם שינויים טכנולוגיים מרחיקי לכת שכרוכים בפרידה ממנועי בערה עקב תקנות זיהום האוויר, שכן בשנת 2030 יחול איסור במדינות האיחוד האירופי להשתמש במנועי בנזין או דיזל קלאסיים. התוצאה תהיה שינוי ליבתי בזהות של רכבי פרארי והסבה מלאה לחשמל. "ההבנה העמוקה שלו בטכנולוגיות אלה היוו חלק גדול מהבחירה בו להוביל את פרארי", כך אומר ג'ון אלקן. הרבה מחמאות, אבל מהי פרארי ללא מנוע עתיר צילינדרים שפועם בקרביים שלה ומסעיר את כל החושים?

בדרך הזו, פרארי תצטרך לשאוב השראה מיריבותיה כיצד לערבב תשוקה וחשמל באופן שהולם ביצועים ומסורת ארוכת שנים של יכולת מהוקצעת. פורשה היא דוגמא מצויינת בזכות הצלחתה המסחררת של ה-טייקן שכמעט משתווה לנתוני המכירות של ה-911. הדגם החשמלי המלא הראשון של פרארי יושק רק בסוף שנת 2024, והרבה לפני כן סביר שנקבל אינדקציה ברורה יותר לגבי תפישת עולמו של בנדיטו ויניה ולאן פניה של פרארי מועדות.