צילום: Getty Images (צילום: ספורט 5)
צילום: Getty Images | צילום: ספורט 5
דירוג הנהגים - שני מרוצים לסיום העונה (צילום: ספורט 5)
דירוג הנהגים - שני מרוצים לסיום העונה | צילום: ספורט 5
1. חשבון פשוט
לנדו נוריס מוביל ב 24 נקודות גם על אוסקר פיאסטרי וגם על מקס וורסטאפן. בקטאר ייערך מרוץ ספרינט שבו הניקוד מהמנצח ומטה הוא: 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, והמרוץ המלא שבו הניקוד הוא: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1, ואותו הניקוד כמובן למרוץ המלא באבו-דאבי. 

במצב של שוויון בניקוד, המנצח הינו מי שיש לו יותר תוצאות טובות במרוצים המלאים, קודם כל בניצחונות, ואחר כך במקומות שניים וכך הלאה. המצב כרגע:
ללנדו 7 ניצחונות, 7 מקומות שניים, 2 מקומות שלישיים, מקום רביעי אחד...
לאוסקר 7 ניצחונות, 3 מקומות שניים, 4 מקומות שלישיים...
למקס 6 ניצחונות, 5 מקומות שניים, 2 מקומות שלישיים...

בכדי שנוריס ייקח את האליפות בכל מקרה, בלי קשר לתוצאות של פיאסטרי או וורסטאפן, הוא צריך לצבור לפחות 35 נקודות נוספות. נוריס ייקח כמובן את האליפות גם אם יצבור עד 23 נקודות פחות מפיאסטרי או וורסטאפן, כל עוד וורסטאפן או פיאסטרי לא מנצחים בשני המרוצים המלאים.

בכדי שוורסטאפן ייקח את האליפות, הוא צריך לצבור לפחות 24 נקודות יותר מנוריס ולנצח בשני המרוצים המלאים במצב של שוויון בנקודות מול נוריס וכמובן לצבור נקודה אחת יותר מפיאסטרי או לצבור אותו ניקוד כמו פיאסטרי יחד עם ניצחון בשני המרוצים המלאים.

בכדי שפיאסטרי ייקח את האליפות, הוא צריך לצבור לפחות 24 נקודות יותר מנוריס, מבלי שנוריס מנצח באחד המרוצים המלאים הבאים, וכמובן לצבור לפחות אותה כמות נקודות כמו וורסטאפן, כשאם וורסטאפן ניצח מרוץ מלא אז גם פיאסטרי צריך לנצח את המרוץ השני.
28.11 מתחיל גראן פרי קטאר (צילום: ספורט 5)
28.11 מתחיל גראן פרי קטאר | צילום: ספורט 5
2. מאפייני המכוניות ומאפייני המסלולים בקטאר ובאבו-דאבי
הביצועים בין מכוניות המקלארן למכונית הרד-בול של וורסטאפן, צמודים מאד. היתרון הברור של מכוניות המקלארן כבר לא קיים, אבל ראינו בברזיל ובמקסיקו, שלפחות לנדו מסוגל עדיין למצא יתרון קל על מקס, ואם מקסיקו וברזיל מסלולים מיוחדים לדעתכם, אז גם לאס וגאס הוא כזה.

בשני המסלולים לא צפוי להיות קר או גשום, אבל האחיזה המכנית של פני המסלול עשויה להשתפר מאד ככל שסופי השבוע יתפתחו, החול יוסר והגומי ייתפס בצורה מיקרוסקופית (להבדיל משאריות גומי שעפות לצד קו המרוץ).

המסלול בקטאר כולל פניות מהירות וארוכות עם עומס גבוה בצורה קיצונית על הצמיגים, שהביא לחיוב של עצירות להחלפת כל סט צמיגים שעשה 25 הקפות בסך הכל. מעבר לכך שמדובר בהגבלה חדשה שלא ברור כיצד תאכף, בפועל זה מפחית את האפשרות להמר ולהרוויח את כל הקופה, וזה עובד כמובן לטובת לנדו. הוא לא צריך לחשוש מפיאסטרי או וורסטאפן מנסים להפתיע עם סטינט ארוך במיוחד.

המאפיינים האלה גם בוודאי לא יפגעו בביצועים של מכוניות המקלארן לעומת הרד-בול של מקס. ייתכן שהרד בול לא תיפול מהמקלארן, אך אני לא רואה אותה מציגה שמירה טובה יותר על הצמיגים.

יתר על כן, ככל שמאפייני המסלול נוטים לכיוון של עדיפות לקצת יותר הצמדה אווירודינמית, מקלארן גם הראו עדיפות קלה על הרד-בול. זה בוודאי נכון למסלול לוסייל בקטאר, אך לא למסלול באבו-דאבי, שם למהירות בישורת חשיבות עצומה למרוץ.

התוצאה של כל זה, היא שאני צופה ליתרון ביצועים קטן למקלארן על פני הרד-בול של וורסטאפן בקטאר, אך לא באבו-דאבי, מה שמביא אותנו לנקודה הבאה...
שני מרוצים לסיום העונה - דירוג הקבוצות (צילום: ספורט 5)
שני מרוצים לסיום העונה - דירוג הקבוצות | צילום: ספורט 5
3. הוראות קבוצתיות
הביצועים בין מכוניות המקלארן למכונית הרד-בול של וורסטאפן, צמודים מאד, אבל כל האחרים לא צפויים לאיים עליהם (אם לא יעשו טעויות), כמו למשל מרצדס בלאס ווגאס. במצב הדברים הזה, אני בטוח שבמקלארן יבהירו לאוסקר, שבמצבים מסוימים במהלך המרוצים, תיתכנה הוראות קבוצתיות לטובת נוריס.

רב הסיכויים שזה לא יפורסם מראש ואף ייתכן שזה לא יצא לפועל, בוודאי אם אין רווח ברור מבחינת האליפות מול וורסטאפן ללא פגיעה קשה בסיכוי של פיאסטרי (למשל אם אוסקר ראשון ונוריס שני), אבל אם וורסטאפן יהיה במצב מאיים למשל בהובלה של מרוץ מלא כאשר פיאסטרי שני ונוריס שלישי, אני צופה הוראות קבוצתיות במקלארן.

הנפילה בביצועים של אוסקר מול לנדו, יצרה מצב לדעתי שמקלארן יכולה להגיד לו, שהוא האשם במצב, ושעכשיו הם לא יכולים להסתכן בהפסד אליפות שהייתה אמורה להיות בטוחה לקבוצה, למקס ולרד-בול. זה לא נעים, אבל אובדן אליפות נהגים למקלארן העונה יהיה המצב ההפוך לאליפות של פרוסט עבורם ב 86. ביזיון כולל ומוחלט עבור הקבוצה.

אני ממש לא חושב שנהגי מקלארן הפסידו את אליפות הנהגים בשנה שעברה, אבל אם הם יפסידו אותה השנה, זה ביזיון, שלהם ושל הקבוצה.
גראן פרי אבו-דאבי יתחיל ב-5.12 (צילום: ספורט 5)
גראן פרי אבו-דאבי יתחיל ב-5.12 | צילום: ספורט 5
4. הלחץ על הפייבוריט
כל דבר כמעט יכול לקרות, אבל השאלה היא מה הסיכוי לכך. מה היה הסיכוי שקימי ראייקונן ייקח את האליפות בברזיל 2007 או סבסטיאן פטל באבו-דאבי 2010 או למיטבי הלכת אלאן פרוסט באוסטרליה 1986?

ההיסטוריה מוכיחה שכאשר מגיעים למרוץ אחרון עם אליפות פתוחה, כל הלחץ על הפייבוריט מגביר את הסיכוי של יריביו. פתאום דברים שלא חושבים עליהם בכלל, כמו החלפות צמיגים, או הימנעות מתאונות, הופכים לדברים קשים רק בגלל הלחץ. כל זה לפני שמזכירים אירועים שקשה להמציא אפילו כגון אבו-דאבי 2021.

לנדו הוא הפייבוריט, ולכן הוא חייב להגיע לאבו-דאבי עם יתרון אדיר לכל הפחות, בכדי שלא לפתוח את הדלת בפני גב' פורטונה. כל עוד נשמר פער גדול שכזה בינו לבין אוסקר, אז לנדו יוכל לסמוך על הוראות קבוצתיות ולהתרכז רק בביצועים של עצמו. כשכל מה שלנדו יצטרך הוא לסיים בחמישייה או בשישייה הראשונה, אז גם אירועים מוזרים מתקשים למנוע את האליפות, כמו שהיה בברזיל 2008.

וורסטפן מצידו לא יכול להפסיד. יש לו "לונג-שוט" לאליפות שלא אמור היה בכלל להיות, אז הוא והקבוצה צריכים להתרכז שלא תקרה להם פאלטה כמו בספרינט בברזיל, בידיעה שכל הלחץ על מקלארן, אז יותר סיכוי שדווקא שם תקרה טעות.

לצערי אין לי עידוד רב לאוהדי פיאסטרי. הוא צריך להתמקד בעצמו, להבין שהלחץ על לנדו, ולעשות את המקסימום עבור הקבוצה. עם קצת מזל וקצת לכלוך מצד מקס, הוא יכול לגלות את עצמו כפייבוריט בסוף קטאר או כאלוף משום מקום באבו-דאבי.
5. וורסטאפן מעולם לא זכה לאהדה כזו
בדיוק כתבתי למעלה שייתכן שמקס ישתמש בטקטיקות פחות מקובלות בכדי לנצח את נהגי מקלארן, אבל בניגוד לעבר, בוודאי בניגוד ל 2021, אני לא זוכר מתי וורסטאפן נהנה מהמעמד של האנדר-דוג המועדף.

לא חסרים למקס אוהדים, ובוודאי כפי שציינתי, ברבות השנים, ועם תצוגות נהיגה יוצאות דופן באיכותן, במיוחד העונה, גם לב אוהדים אחרים, כמוני, שהתקשו עם האופי האלים, התחמם כלפי מקס. במקרה שלי זה גם בגלל שהוא מראה אהבה לספורט בצד הווירטואלי ואפילו עוד יותר, בהשתתפות במרוצי הסיבולת בנורבורגרינג – נורדשלייפה.

עכשיו שמקס הוא האנדר-דוג במצב המושלם לבצע את גניבת אליפות העולם הגדולה ביותר בהיסטוריה.