(world sailing) (צילום: ספורט 5)
(world sailing) | צילום: ספורט 5

הוועד האולימפי העולמי פרסם את קריטריוני ההעפלה לתחרויות השיט במשחקים האולימפיים בלוס אנג`לס 2028, ובאיגוד השיט הישראלי מעודדים מהשינויים בדגם סירות ה-ILCA, שיכולים להקל על ישראל את קבלת הכרטיס. 

כזכור, בקמפיין לפריז זכתה ישראל לראשונה בתולדותיה בכרטיס למשחקים האולימפיים בדגם ILCA7, של הגברים, דרך הכרטיס האירופי, כאשר עומר ורד וילנצ`יק היה הנציג הישראלי הראשון אי פעם בדגם.

הכרטיסים הראשונים לדגם ה-ILCA בקמפיין ללוס אנג`לס יוענקו בינואר 2027, באליפות העולם שתיערך בברזיל. בקמפיין הקודם לפריז, חולקו קווטות בדגם זה בשתי אליפויות עולם עוקבות, אך הפעם בוטלה הקצאת הכרטיסים לאליפות עולם שנייה. כפיצוי, הוכפלה כמות הקווטות המחולקת למדינות אירופאיות מ-2 ל-4 והוגדל מספר המקומות בתחרות ההזדמנות האחרונה מ-3 ל-5.

"המשימה שלנו היא להיות מספיק טובים על מנת להשיג את הקווטות, והפורמט החדש של החלוקה לא מאוד משנה מבחינתי", מסביר ארז אליהו, המאמן הלאומי של דגם ה-ILCA. "נתחיל להאבק כבר בינואר הקרוב באליפות העולם ונקווה שלא נזדקק לקווטות האירופאיות או להזדמנות האחרונה. יש לנו נבחרת צעירה ומוכשרת בדגם ואין לי ספק שהמאבק יהיה מרתק".

אחרי ההיסטוריה בפריז עם מספר הנציגים הגדול ביותר שהיה לאיגוד במשחקים, באיגוד השיט מעריכים כי השינויים מגדילים משמעותית את הסיכויים של ישראל להעפיל גם בקמפיין הנוכחי. עומר ורד וילנצ`יק ממשיך להתחרות בדגם יחד עם יוגב אלקלעי וראם מגן, שנכנס השנה לראשונה לטופ 10 באליפות אירופה.

בגלישת הרוח בדגם ה-IQ פויל, הדגם בו זכו בפריז במדליות תום ראובני ושרון קנטור, חל צמצום של מקום אחד באליפות העולם (מ-11 ל-10), אך הוכפלה המכסה האירופאית מ-1 ל-2, ונוספה קווטה אחת נוספת בתחרות ההזדמנות האחרונה. נבחרות הנשים והגברים הן מועמדות חזקות להבטיח את הכרטיסים הראשונים של ישראל באליפות העולם בברזיל בתחילת השנה.

מאז הזכייה של ראובני וקנטור במדליות זהב וכסף במשחקים האולימפיים בפריז, עמדו כבר חברות נבחרת הנשים שלוש פעמים על הפודיום באליפויות, כאשר תמר שטיינברג זכתה במדליית הכסף באליפות העולם האחרונה, ודניאלה פלג זכתה בזהב באליפות אירופה.

בדגם סירות ה-49ER יחולקו הקווטות הראשונות באליפות העולם בפולין ביולי 2027. בקמפיין הנוכחי צומצמו שתי קווטות באליפות העולם (מ-10 ל-8), והן נוספו לתחרות ההזדמנות האחרונה (עליה מ-3 קווטות ל-5). הדגם רשם השנה פריצת דרך משמעותית לשיט הישראלי, כאשר טל שדה ומאור עבו זכו במדליית הארד באליפות אירופה, המדליה הראשונה אי פעם של ישראל בדגם זה בקטגוריית הבוגרים.

בדגמי 470 וקייט פויל לא חלו שינויים במכסות ההעפלה. ניתאי חסון, שייצג את ישראל במשחקים האולימפיים בפריז ב-470 יחד עם נועה לסרי, מפליג כעת עם שותפה חדשה, נוגה טיאנו, לאחר שלסרי הכריזה על פרישה. בנוסף אליהם גם הצוות של רוי לוי ואריאל גל, אלופי העולם לנוער השנה מראים יכולות טובות בתחרויות הבוגרים. נבחרת הקייט ממשיכה ברובה עם הגולשים והגולשות מהקמפיין שעבר, עם חיזוק מסויים של גולשים צעירים.

תחרות ההעפלה הראשונה תתקיים באליפות העולם בברזיל בינואר 2027 לדגמי היחידים (IQ פוייל, קייט פוייל ו-ILCA), אחריה תתקיים תחרות ההעפלה לדגמים הזוגיים בפולין ביולי. התאריכים המדוייקים של התחרויות היבשתיות במהלך שנת 2027 טרם נקבעו, וכן אלו של תחרות ההזדמנות האחרונה, שתיערך בשנת 2028.

אלי צוקרמן, המנהל המקצועי של איגוד השייט אמר: "אנחנו שנה לפני תחרות המטרה הראשונה ללוס אנג`לס ואנחנו מסתכלים קודם כל עליה. המטרה היא לקבל קווטות למשחקים בכמה שיותר מן הדגמים כבר בהזדמנות הראשונה, ולא להיכנס למשחק הסיכויים בהמשך. הצבנו לעצמנו מטרות שאפתניות בקמפיין הנוכחי ויש לנו שנה להביא את הנבחרות מוכנות".