צילום: Getty Images (צילום: ספורט 5)
צילום: Getty Images | צילום: ספורט 5
sportFive1627267 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
1. התאונה בזינוק לאחר מכונית הבטיחות והעונש של פיאסטרי
זינוק בתנועה נחשב לבטוח יותר מאשר זינוק בעמידה, ולכן עם סיום מכונית הבטיחות, התקנות קובעות שהמכונית המובילה היא שקובעת את הקצב ויכולה לזנק החל מהרגע שעברה קו קבוע מראש לזינוק מחודש ועד לקו הזינוק-סיום. אסור למכונית המובילה לעשות טריקים כמו זינוק מטעה או זינוק מוקדם.

באינטרלגוס קיים קטע ארוך מאד בו המכוניות יכולות להאיץ במלוא העוצמה מקו הזינוק המחודש ועד לקו הזינוק-סיום הרשמי, בעוד שמקו הזינוק-סיום ועד לפנייה הראשונה (הסנה אס) יש קטע קצר מאד (אליבא ד` בראנדל: כמאתיים מטרים בלבד).
הנהג המוביל צריך לבחור בין ניסיון להפתיע את האחרים יחסית מוקדם לאחר קו הזינוק המחודש, שאז הוא מרוויח את ההפתעה אבל מאפשר יותר סליפסטרים לנהגים שמאחוריו, לבין זינוק קרוב לקו הזינוק-סיום, שאז הנהגים מאחור יודעים שהוא חייב לזנק ולכן הנהג המוביל מרוויח פחות מההפתעה, אבל פחות חשוף לסליפסטרים לפני הפנייה הראשונה.

המרחק הקצר שבין קו הזינוק-סיום לפנייה הראשונה, הביא את לנדו להחלטה לנסות להפתיע כמה שיותר מאוחר וקרוב לקו הזינוק-סיום. ניתן היה לראות שהנהגים אחריו יצאו מהמצב של להיות צמודים מאחורי המכונית שלפניהם בשביל סליפסטרים, למצב של להיות לרוחב המסלול בכדי להיות מסוגלים להגיב טוב יותר לזינוק של המכונית המובילה מבלי להיתקע מאחורי המכונית שלפניהם.

ההחלטה הזאת של לנדו הפכה את הזינוק בתנועה לדומה יחסית לזינוק מעמידה, ולכן אנטונלי וגם לקלר היו למעשה לפני פיאסטרי בנקודת הבלימה לפנייה הראשונה. לקלר הימר על הקו החיצוני, שאפשר להרוויח בו הרבה גם בגלל שהבלימה לו מצויה על קו המרוץ וגם בגלל שבסנה אס הוא הופך לקו הפנימי בפנייה השנייה, אבל מעמיד את הנהג המהמר לחסדי הנהג/ים בקווים הפנימיים יותר.

המקרה הזה היה קל יחסית לשפיטה שכן פיאסטרי נעל את הגלגלים תחת הבלימה, ולכן למעשה היה במצב של חוסר שליטה למרות שהיה בקו הפנימי ויישר קו פחות או יותר עם אמצע המכונית של אנטונלי באפקס של הפנייה הראשונה. זה מה שנקרא "DIVEBOMB" ומכאן אשמתו בתאונה.

צריך שנייה להגיד שנדרש אומץ מסוים מפיאסטרי, כי הוא מתמודד על האליפות ואילו אנטונלי או לקלר לא, אבל פיאסטרי רודף עכשיו אחרי לנדו ולכן היה נואש שלא לאבד מקומות מולו בזינוק.

עיקר הדיון שעולה כאן הוא האם צריך להחמיר את הענישה על גרימת תאונה. רבים טוענים כי עונש של הוספת 10 שניות לנהג שגרם לתאונה באשמתו, אינו מספק לאור הנזק הקשה שנגרם לנהג אחר ובמיוחד מאחר ולרב הנהג הנענש כמעט ואינו מושפע מהעונש הזה לעומת נניח עונש של מעבר בפיטס בתוך 3 הקפות. אם הנהג האשם סובל מנזק שגורם לו לפרישה אזי השופטים יכולים להמיר את העונש של תוספת זמן לעונש של מיקום על הגריד במרוץ הבא, ועל זה אין כל כך ויכוח. הבעיה היא כאשר הנהג האשם לא נפגע מהתאונה ומרוויח ממנה יותר מאשר אותן 10 השניות שהפסיד בענישה.

המקרה של פיאסטרי בברזיל הוא דוגמה טובה. אם היה מפסיד את המיקום שלו לאנטונלי וגם ללקלר, כמעט בטוח שהוא היה מוצא את עצמו בפיגור גדול יותר מול לנדו מאשר במצב שקרה בפועל.

עמדתי האישית נקבעת לפי המדיניות כלפי ניסיונות עקיפה שהייתי רוצה שינקטו בה. מאחר ובימינו הבטיחות גבוהה מעולם (אם כי ראיתי איזה סרטון מהטריבונה שמול הפנייה הראשונה של ההתרסקות של בורטולטו בהקפה האחרונה בספרינט ואני מודה שאני לא בטוח שהצופים שם מוגנים לחלוטין) הרי שיש לתמרץ ניסיונות עקיפה ולבטח לא לחנוק אותם עם עונשים כבדים מדי. והנה אני אומר את זה גם כאשר הנהג האהוב עלי "אכל אותה" על לא עוול בכפו ובפרישה מידית.
sportFive1627269 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
2. מרוץ האליפות
לנדו הוא המנצח הגדול של סופ"ש ברזיל וורסטאפן, למרות נהיגה סופר מרשימה במרוץ (כולל החלפת גלגלים לאחר פנצר תחת מכונית בטיחות וירטואלית) הוא המפסיד הגדול, שצריך עכשיו נס משמיים בכדי לחזור למרוץ.

התוצאה של כל זה היא שגם האוהדים מפסידים, כי קבוצת מקלארן לא תאפשר עכשיו לנהגים שלה לקחת סיכונים, כל עוד האליפות נשארת בקבוצה. רבים קיוו אתמול לגשם בחלק השני של המרוץ, והעננים כבר נראו, אבל לא הגשם. 

אז נוריס הוא כרגע הפייבוריט לאליפות כאשר אוסקר יקווה לטעות או מזל רע במיוחד לבן קבוצתו. פיאסטרי נראה טוב יותר מבחינת הפרש הביצועים מול לנדו בברזיל מאשר במרוצים הקודמים, אבל חוסר המזל בהתרסקות בספרינט (אם כי תראו את מקס מציל את המכונית שלו באותה נקודה), והזינוק המחודש הלא אופטימלי, העבירו אותו עכשיו לפוזיציה של הנהג שחייב לנצח ולקחת יותר סיכונים. ייתכן שדווקא המצב המנטלי הזה יוציא ממנו את הביצועים שהוא צריך.
sportFive1627271 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
3. מסלול אינטרלגוס – גם יפה וגם אופה
אי אפשר להתווכח עם מסלול מוצלח שמשלב אתגר נהיגה שהקהל יכול להבחין בו, יחד עם תוואי שמתמרץ ניסיונות עקיפה. כל זה עוד לפני שהזכרנו את מזג האוויר. אינטרלגוס מככב גם בבחירות הנהגים וגם בבחירות הקהל, כאחד המסלולים האהובים בעולם.

בכתבה הקודמת שילבתי וידיאו של מרוץ על המסלול העתיק, אבל חזרה לתוואי ההוא בלתי אפשרית מבחינת בטיחות (תראו שם את קרבת קירות הבטיחות למסלול). מנגד זמני ההקפה שהולכים ונהיים מהירים מעונה לעונה מקרבים את אינטרלגוס לאזור הסכנה של מסלול קצר מדי, כאשר במקביל נבנה מסלול חדש בריו. כרגע יש לאינטרלגוס חוזה עד 2030, אבל המקומיים כבר חושבים על דרכים לפתור את בעיית זמני ההקפות הקצרים בכדי לעצור מחטף פנים ברזילאי.

ההצעה האחרונה שראיתי, מבקשת לנצל מחדש פינה שלמה של המסלול העתיק שאינה מנוצלת לדבר כיום על ידי הארכת הישורת השנייה מעבר לפנייה 4 (דסידה דו לגו) כאשר מייצרים פניית שיקיין איטית יותר בכיוון ימינה ואז שמאלה אל עבר חלק המסלול העתיק שמקיף את האגם הקטן שבתוך שטח המסלול, וחוזר למסלול עם פניית אס מהירה מאד באזור של פנייה 5 כיום. הנה התוספת מסומנת בוורוד.
sportFive1627273 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

4. חשיבות הסט-אפ של המכוניות על הביצועים – מקרה וורסטאפן בדירוג
זכינו לראות בברזיל באופן ויזואלי מאד, עד כמה כיוונון של מכונית פורמולה 1 יכול לשנות את הביצועים. מאחר ומדובר במייטי מקס, אז אנחנו יכולים להיות בטוחים שלא מדובר באיזה כשלון זמני של הנהג, אלא בביצועים האמיתיים של המכונית.

מאחר ומדובר ברד-בול, אנחנו יכולים להיות בטוחים שהם לא לקחו הימור קיצוני באפילה, אלא ניסו ללמוד מהסט-אפ של טסונודה בספרינט בכדי לשפר את הסט-אפ לקראת המרוץ המלא.

בספרינט מקס התלונן על נוחות נהיגה רעה מאד, ואפשר היה לראות שהוא התקשה לתקוף. לא מדובר סתם בנוחות של הנהג, אלא ביכולת שלו לסבול את המכות פיזית, לראות את המסלול טוב מספיק חרף הקפיצות, ולהיות בטוח שהמכונית לא תבגוד בו בגלל סטייה של כמה סנטימטרים מהקו הקבוע שלו.

רד-בול שינו את הסט-אפ בין הספרינט לדירוג בהתאם לסט-אפ שיוקי ניסה בספרינט, ושככל הנראה, עבר את הביקורת שלו ואת הביקורת של המהנדסים. לפי הדיווחים, הסט-אפ היה גבוה במקצת מהסט-אפ הקודם, ואכן נוחות הנהיגה עלתה, אבל הביצועים נעלמו. המכונית פשוט איבדה המון אחיזה.

זה דומה לאירוע של לקלר במהלך המרוץ בהונגריה, כאשר בכל סטינט הקבוצה ניפחה את הצמיגים קצת יותר בכדי להגביה את תחתית המכונית בכדי שלא תישחק מעל למותר, אלא שהרמה כזאת של רצפת המכונית מעל פני המסלול, אפילו במילימטרים ספורים, עולה בפגיעה לא פרופורציונלית בהצמדה האווירודינמית ומכאן בביצועים של המכונית.

נדיר לשמוע או לראות את מקס חסר אונים כמו שהיה בדירוג למרוץ, ובוודאי שנדיר לראות קבוצה מובילה כמו רד-בול מבצעת טעות שכזאת, אבל צריך להבין שלרד-בול ולמקס לא היה מה להפסיד אחרי הספרינט, כשראו שבסט-אפ הנתון, הם לא מאיימים לפחות על לנדו וכנראה שעל עוד נהגים. מהבחינה הזאת, כמו שאהבתי את ההימור של פרארי בהונגריה, כך אני מעריך את ההימור של רד-בול וורסטאפן בדירוג בברזיל.

5. נהגים שהרשימו
ולסיום חייבים מילים טובול לכמה וכמה נהגים שהרשימו במהלך הסופ"ש בברזיל.
אנטונלי הוא הראשון, למרות שביצועים חזקים מהמרצדס היו צפויים במזג אוויר קריר, אלא שקימי הצליח לשים בצל את ג`ורג`, שהוא הנהג המפתיע ביותר העונה לעניות דעתי.

אני סירבתי לחשוב שהסיפור של אנטונלי נגמר בעת המשבר שהיה לו אחרי חופשת הקיץ, ובעזרת עבודה מאומצת מצד כל הקבוצה, נראה שהוא הצליח להרים את עצמו ואת הביטחון העצמי שלו. לצערו, מזג האוויר בקטאר ובאבו דאבי לא צפוי להיות קר, אבל המדידה העיקרית שלו היא מול ראסל, ומקלארן יצאו מברזיל עם הפרש שלא יכלו לחלום עליו מול פרארי באליפות היצרנים.

אוליבר ברמן הוא עוד נהג צעיר, שהקבוצות יודעות להעריך את הביצועים שלו, מעבר לביצועים שהמכונית שלו מאפשרת. האוהדים יכולים רק לבחון את ברמן מול אוקון, וזה לא אומר הרבה. עכשיו שההאס יכולה לזנב בחוד, פתאום כולם מתעוררים לביצועים של אוליבר. לא סתם מדובר עליו כמחליף אחד הנהגים בפרארי.

איזק הדג`אר וליאם לוסון הרשימו גם הם אבל המכונית של רייסינג בולס כנראה לא פחות טובה מהמכונית של רד-בול. הייתי מת לראות מקס שאפתן ברייסינג בולס. לעומתם, פייר גאסלי מצליח להוציא לפעמים ביצועים מהאלפין, שאינם מגובים על ידי המכונית. מדובר בנהג תזזיתי שעושה טעויות, אבל מהיר מאד. בהחלט נהג שהייתי רוצה להמשיך לראות בפורמולה 1 גם בעונה הבאה, למרות שהוא כנראה לא מגובה בהמון כסף.

לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו לאלפי החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!