צילום: Getty Images (צילום: ספורט 5)
צילום: Getty Images | צילום: ספורט 5
sportFive1599056 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
1. הוראות קבוצתיות במקלארן
בואו נשים לשנייה בצד את זעקות ה-״ WTF?!?״  או הגיחוך של וורסטאפן ברדיו כששמע על ההחלפה במקלארן. אני תמיד מסביר שלמרות שאליפות הפורמולה 1 נוצרה כאליפות העולם לנהגים, מדובר בראש ובראשונה בספורט קבוצתי. נכון שלכל קבוצה יש שני ״אבירים״ שיוצאים לקרב אבל הם תלויים לחלוטין בקבוצה שלהם, מהתכנון, לייצור, לבחינה, להרכבה, לאיסוף המידע וניתוחו, להחלפת הגלגלים וכיוצ״ב.

הפורמולה 1 כספורט וכעסק היא גם מה שנקרא ״משחק חוזר״, זאת אומרת שברגע שמתחרה דופק מתחרה אחר, יהיו עוד משחקים שבהם תעלה ההזדמנות של הנדפק להשיב לדופק כגמולו. הגורמים החזקים באמת הם הקבוצות. אפשר להחליף כל בן אדם בקבוצה, אפילו נהג או מנהל כמו הורנר. זאת הסיבה שנהגים צריכים לעשות מה שהקבוצה אומרת להם, והחל משנות השמונים, גם החוזים שלהם דאגו לכך, עם איומים נוספים מעבר לפיטורים.

השנאה להוראות קבוצתיות הגיעה לשיאה בעת השלטון של שומאכר בפרארי, באירועים כמו אוסטריה 2002 ובצדק. כאשר קבוצה דומיננטית עם נהג דומיננטי, פוקדת על הנהג המשני לתת לנהג הראשי לנצח כבר בתחילת העונה, בלי שקיימת תחרות מול נהג אחר, זה מעורר גועל, לעומת נניח ברזיל 2007 כשפרארי הורתה למאסה לעזור לרייקונן במרוץ האחרון בכדי להפתיע ולקחת את האליפות.

מקלארן מצויים במצב שרק אחד מהנהגים שלהם יזכה באליפות, דומה למרצדס 2014 – 2020. כמו מרצדס הם מאפשרים לנהגים להתחרות עד רמה מסוימת, ועל כך כל הכבוד להם!

הבעיה במונזה הייתה התערבות יתר שכן קבוצה לא יכולה להתחיל לתקן טעויות קבוצתיות שפגעו בנהג אחד על ידי הוראה לנהג השני לתת מיקום לנהג שנפגע. זה לא שהקבוצה העדיפה נהג על פני נהג, אלא שלאחד היה מזל רע ולשני לא. יש פה התערבות מוגזמת בחוסר הוודאות של הטבע. הצעד הבא הוא להתחיל לחלק הוראות בין מרוצים שונים בכדי לחפש צדק בין הקבוצה לנהגים?!? מה אשם נהג אחד במזל הרע של בן קבוצתו? אולי מקלארן ״חייבים״ ללנדו על התקלה בזנדוורט אז יורו לפיאסטרי לתת לו את המיקום שלו במרוץ במונזה? אין לזה סוף, אין לזה הצדקה וזה הורס את הספורט וחוסר הוודאות.
sportFive1599058 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
2. וורסטאפן ורדבול
הרבה הלל נאמר על מקס ועל היכולות שלו להוציא מהמכונית מה שאחרים לא יכולים. נכון שהרדבול היא חליפת חייטים לפי המידות של וורסטאפן, אבל השנה החליפה לא הייתה הטובה ביותר ובכל זאת, הנהג היחיד שהצליח השנה לנצח כמה פעמים את המקלארנים היה מקס.

מצחיק שדווקא בשנה שבה למכונית הרדבול אין את ההצמדה הטובה ביותר, הקבוצה מנצחת בקלות יחסית במונזה, היכן שבאופן מסורתי המכוניות שלה סובלות מעודף הצמדה. אני בטוח שכולם ברדבול היו מוכנים לסבול שוב במונזה בכדי לשפר את הביצועים במסלולים האחרים ולהחזיר עטרה ליושנה.
sportFive1599060 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
3. בורטולטו וסאובר
אתם יודעים מה מזכירים לי הביצועים של סאובר במרוצים האחרונים? את הסרט על הפורמולה 1 עם בראד פיט. קבוצה קטנה שסובלת בתחתית הגריד, עושה פיתוח פלאי ופתאום מתמודדת בעשירייה הראשונה. אולי זה לא מופרז כמו בסרט, אבל זה לא רחוק משם. איפה היו סאובר בתחילת העונה? הביצועים שלהם גרמו לי לחשוב שהם הולכים על ״עונה פיננסית״ שבה מחכים למשאבים של אאודי ויסיימו אחרונים בכדי לקבל את מירב משאבי הפיתוח לעונה הבאה.

בורטולטו לא היה על הרדאר שלי כמו נניח אדג׳אר ובוודאי שלא עשה רעש כמו קולפינטו או קימי אנטונלי בשנה שעברה, אבל ברגע שהמכונית קיבלה ביצועים, הוא עומד יפה מאד מול הולקנברג, ומקבל הרבה במה על המסלול לצד אלונסו.
sportFive1599062 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
4. מונזה
איזה מסלול! לא רק שהדרישות בו שונות מכל מסלול אחר כיום, אלא שגם הלחץ על כל המתחרים עולה. מעין הרגשה שעברת לשולחן הפוקר של הרציניים. הסיכון גבוה יותר אבל גם התמורה!

אם היו למישהו חלומות על הסרת השיקיין הראשון, אז המרוץ השנה מחק אותם גם עם המרוץ המהיר בהיסטוריה של הפורמולה 1 וגם בגלל שהנהגים חושבים שזה בסדר לדחוק נהגים אחרים לדשא כאשר המסלול נהייה צר יותר אחרי היציאה מהפיטס. המבנה של המסלול המקורי היה במעין צורה של 8  מקופל על עצמו עם מעבר בין המסלול האובלי המשופע למסלול הכביש שאנחנו מכירים כיום לביצוע הקפה אחת שלמה. המבנה הזה יצר את ישורת ראטופיליו ברוחב כפול מהיציאה מהפראבוליקה (ומהמסלול האובלי לידה) ועד כמאתיים מטרים לפני השיקיין הראשון עם אותו שם כמו הישורת, שם הישורת מתפצלת כאשר ימינה מוביל להתחלת המסלול האובלי המשופע, שממש מעליו נבנו כיום טריבונות, וישר אל עבר הקורבה גראנדה.

הפיצול הזה מצר את הישורת בחצי רגע לפני הבלימה לשיקיין הראשון. זה לא מסוכן רק בתאוריה, אלא שבזינוק ב 78, הורידו את הדגל בשעה שרק המכוניות בקדמת הגריד עמדו, בעוד המכוניות מאחור עדיין נעו (עוד שטות שנעלמה אחרי הטרגדיה הזאת), וכך המכוניות מאחור השיגו את המכוניות העומדות מלפנים. יש את זה ביו טיוב. ריקארדו פאטרזה שהגיע מאחור חתך לימין המסלול בכדי לעקוף ואז ניסה להשתלב שמאלה היכן שהמסלול נהיה צר ונוצרה תאונה עם ג׳יימס האנט שאספה גם את רוני פיטרסון ועוד נהגים.

כתוצאה מהתאונה פיטרסון נפטר בבית החולים בלילה וג׳יימס האנט הצליח בפעם היחידה בהיסטוריה של האליפות לארגן חרם נהגים על פאטרזה, שלא שותף במרוץ הבא! רק מאוחר יותר הוכח על ידי צילומי וידיאו נוספים שהאשמת פאטרזה לא הייתה מוצדקת. כל זה לא עזר לפיטרסון, אבל נהגים הפסיקו להשתמש בצד הימני של הישורת, כולל בזינוק. לפחות עד למרוץ הזה...

זה שלנדו צחק אחרי המרוץ שהוא ידע להיזהר מוורסטפן לא משנה את הסכנה שביציאה מהמסלול לדשא במהירות של מונזה. המהירות נראית פחות מסחררת בטלויזיה, אבל המהירות במונזה גבוהה יותר מברוב המסלולים ולמרות שהבדיחה השחורה אומרת שהמהירות לא הורגת אלא העצירה הפתאומית, אני אוהב מדי את המסלול הזה ואסור שיתווסף לספא כמסלול מסוכן מדי.
5. אליפות הנהגים עוד פתוחה
אם אליפות הנהגים עדיין פתוחה יחסית בין פיאסטרי ללנדו, הרי שאליפות היצרנים סגורה וחתומה על שם מקלארן. אלא שדווקא המקום השני באליפות היצרנים לגמרי פתוח בין פרארי למרצדס ואפילו רד בול יכולה להפתיע אם טסונודה יתאפס על עצמו.

מצד אחד המיקום באליפות היצרנים עולה בהפחתת משאבי פיתוח ברגע קריטי, אבל מצד שני מדובר בהרבה כסף וגם קצת כבוד.

המאבק כרגע בין פרארי למרצדס צמוד לא רק בנקודות אלא גם בביצועים, וכנראה יוכרע לפי מזג האוויר, כאשר מזג אוויר קריר או גשום פועל לטובת הביצועים של מרצדס מזג אוויר חם לטובת פרארי. ראסל מתפקד ברמה הגבוהה ביותר ובאופן עקבי ומחפה על טעויות של אנטונלי, אבל אילולא הטעויות של פרארי, אני חושב שהמצב היה הרבה פחות צמוד.