(Tim de Waele/Getty Images) (צילום: ספורט 5)
(Tim de Waele/Getty Images) | צילום: ספורט 5
ישראל פרמייר טק נקלעה בעל כורחה לאחת הסאגות הגדולות בעולם האופניים בשנים האחרונות. מאז ההחלטה החד צדדית של דרק ג'י לבטל את חוזהו ולעזוב לאלתר הרוחות סוערות. ננסה לעשות סדר בדברים.

הפרשה התפוצצה בשבוע שעבר, כאשר כוכב הקבוצה הישראלית, דרק ג'י, ביקש לבטל את חוזהו, על רקע השמועות סביב ההצעה המפתה שקיבל מאינאוס הבריטית, מהקבוצות העשירות בעולם. הקבוצה הישראלית סירבה לקבל זאת ופנתה לנציגי איגוד האופניים הבינלאומי - UCI - בנימוק שהחוזה של ג'י תקף עד 2028 ולא ניתן להפרה.

ביום שני האחרון טען ג'י בהודעה ראשונה שפרסם ברשתות החברתיות כי "לא דיבר או חתם על חוזה עם קבוצה אחרת", חרף הפרסומים על הצטרפותו הקרובה לאינאוס, וזאת כמובן כדי לא להפר את תקנות ה-UCI. אך ברור לכולם שכסף הוא הסיבה המרכזית (וייתכן גם היחידה) לכל הטרלול המשפטי הזה.

בהודעה הדגיש הרוכב הקנדי כי "מספר נושאים פשוט הפכו את המשך דרכי בקבוצה לבלתי נסבלים". השורה האחרונה העלתה לא מעט ספקולציות בנוגע לסיבה לביטול החוזה החד צדדי של ג'י. לערוץ הספורט נודע כי בכל תקופת השהות של הרוכב הקנדי בקבוצה הישראלית, לא עלתה מעולם סוגיית המלחמה בעזה או נשיאת השם "ישראל" על החולצה במרוצים כסיבה או תירוץ לעזוב את הקבוצה. בשלב זה, לא ידוע על איומים או לחצים שספג מצד ארגונים פרו-פלסטינים.

בישראל פרמייר טק רואים בדרק ג'י כפרוייקט הדגל שלהם. הקבוצה נתנה לרוכב הזדמנות ראשונה בקבוצת הפיתוח ישראל סייקלינג אקדמי כשהיה בן 24 וחצי. מאז הספיקה לו עונה אחת בלבד כדי לקפוץ לקבוצת הבוגרים ולחתום פעם נוספת על חוזה חדש. הוא הפך לסנסציה של הג'ירו ב-2023 כאשר סיים 4 פעמים במקום השני בקטעי הגרנד טור ולאחר מכן שדרגה הקבוצה את החוזה שלו (עד 2028) והוציאה על כך הודעה פומבית.

מיד לאחר טור דה פראנס הראשון שלו ב-2024, כאשר סיים במקום התשיעי בדירוג הכללי, ביקשו הרוכב ונציגיו לפתוח שוב את החוזה ולקבל שדרוג. המו"מ ארך מספר חודשים אך לא הוליד תוצאות, מה שהוביל בסופו של דבר, ובהפתעה גמורה, להודעה החד צדדית על סיום ההתקשרות מצד ג'י ולניפויו מהוואלטה אספניה כתוצאה מכך.

מכיוון ששני הצדדים מתבצרים בעמדתם, הכדור עובר למגרש של ה-UCI שיצטרף לשמוע את הטיעונים. האיגוד הבינלאומי יצטרך להכריע מה יעלה בגורל החוזה של ג'י, כאשר לא מעט מונח על הכף. אם ה-UCI יפסוק לטובת ג'י, הרי שעולם האופניים יעבור טלטלה גדולה ויהיה פה פתח לרוכבים אחרים, הנתונים תחת חוזה, לעשות כמעט כרצונם ולעבור מקבוצה לקבוצה בתדירות כזו, שלחוזים לא יהיה באמת תוקף או משמעות. 

צריך לזכור כי בניגוד לענפים כמו כדורגל, לא רוכשים רוכבים בכסף, במקרה הגרוע, קבוצה יכולה לקבל פיצוי כאשר רוכב שלה מעוניין לעזוב תחת חוזה, כפי שקיבלה קוויק סטפ אחרי עזיבתו של רמקו אבנפול לקבוצת רד בול בורה הנסגרו. סביר להניח, שבמקרה שבו ישראל פרמייר טק תזכה בבוררות, הרי שהיא תבקש פיצוי כספי מכל קבוצה המבקשת לצרף את ג'י, במקרה הספציפי כנראה מאיניאוס.

בשלב הזה, בעקבות המהלך הציני של ג'י, נראה שבכל מקרה הוא הגיע לסוף דרכו בקבוצה, ללא קשר להחלטת ה-UCI. הקריירה של ג'י תמשיך במקום אחר, בעוד ישראל פרמייר טק תמצא את עצמה ללא הרוכב הבכיר שלה לעונת המרוצים ב-2026. מדובר בנזק של מיליונים לקבוצה שתחזור בעונה הבאה לדרג הבכיר - הוורלד טור.