צילום: יצרן (צילום: ספורט 5)
צילום: יצרן | צילום: ספורט 5
וולוו EX90 החשמלי: גדול מה-XC90 (צילום: ספורט 5)
וולוו EX90 החשמלי: גדול מה-XC90 | צילום: ספורט 5

וולוו EX90 אחיו החשמלי של ה-XC90 נחשף לראשונה אי-שם בנובמבר 2022, רכב פנאי גדול עם 7 מושבים על טהרת ההנעה החשמלית המבוסס על פלטפורמת SPA2 המשותפת גם לפולסטאר 3 ולוולוו ES90 הסאלונית שהוצגה במרץ השנה. אגב, ה-EX90 זכה השנה בתואר "מכונית היוקרה של השנה" בתחרות מכונית השנה העולמית בה שופטים חברי "עולם הרכב" כפיר כשריאן ובועז קורפל.

בהשוואה ל-XC90 המוכר, ה-EX90 החשמלי ארוך ב-8.4 ס"מ (5.04 מ`), רחב ב-4.1 ס"מ (1.96 מ`), נמוך ב-2.7 ס"מ (1.74 מ`), בסיס הגלגלים ארוך במ"מ (2.98 מ`). תא המטען (אחרי השורה השלישית ועד גובה המושב) גדול ב-22 ליטר (324 ליטר) וב-62 ליטר לעומת גרסת הפלאג-אין של ה-XC90, זאת בנוסף לתא מטען קדמי בנפח 80 ליטר, כמו כן מרווח הגחון גבוה ב-3.4 ס"מ (עד 25 ס"מ עם מתלי אוויר) וכושר הגרירה נמוך ב-200 ק"ג (2,200 ק"ג).

לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו לאלפי החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!

 

כעת החלה חברת "מאיר", היבואנית המקומית, בשיווקו בישראל במחיר כניסה של 740 אלף שקל, יקר מה-XC90 המחודש ב-105-220 אלף שקל (בנזין / פלאג-אין) ובהשוואה לרכבי פנאי חשמליים אחרים, כמו קאדילק אסקלייד IQ, מחירו של הוולוו גבוה ב-40 אלף שקל (אם כי הקאדילק דורש רישיון C1), ואם תרצו להמחיש את הפער בקטגוריה היוקרתית, בהשוואה למשל למרצדס EQS בגרסת 7 המושבים, מחירו של הוולוו נמוך ב-320 אלף שקל.

וכמו תמיד, אפשר להשוות לסיניות כמו ניו EL8 (עם 6 מושבים) שמחירו נמוך מה-EX90 ב-145 אלף שקל או מול הונגצ`י E-HS9 (עם 6 מושבים גם כן) פער של 241 אלף שקל, או להתפשר על מותג עממי, כמו קיה EV9 במחיר זול ב-341 אלף שקל. אם כך, מה מציע ה-EX90 בקטגוריה המצומצמת הזו?
408 כ“ס ועד 517 כ“ס עם טווח נסיעה של 611 ק“מ (צילום: ספורט 5)
408 כ“ס ועד 517 כ“ס עם טווח נסיעה של 611 ק“מ | צילום: ספורט 5
יחידות הנעה
וולוו EX90 יוצע עם שתי יחידות הנעה. האחת בגרסת הנעה כפולה עם שני מנועים כמובן המספקים 408 כ"ס והאצה ל-100 קמ"ש ב-5.9 שניות. גרסת ה"פרפורמנס" מספקת כבר 517 כ"ס היא מסיימת את ההאצה ל-100 קמ"ש בשנייה אחת פחות. שתי הגרסאות בעלות מהירות מרבית מוגבלת ל-180 קמ"ש, בהתאם לרוח וולוו וחזון "אפס הרוגים".

הסוללה בשתי הגרסאות מסוג ליתיום-יון, בקיבולת של 107 קוט"ש (נטו) המאפשרת טווח נסיעה של 611 ק"מ. טעינה ביתית (תלת-פאזית) אורכת 10 שעות (0%-100%) וטעינה מהירה (250 קילוואט) אורכת 30 דקות (10%-80%). אגב, בעמדת 50 קילוואט תחכו קצת יותר משעה וחצי.
רשימת אבזור ומערכות בטיחות מכובדת, אך הוא טרם נבחן ב-Euro NCAP (צילום: ספורט 5)
רשימת אבזור ומערכות בטיחות מכובדת, אך הוא טרם נבחן ב-Euro NCAP | צילום: ספורט 5
רמת גימור
ה-EX90 יוצע ברמת גימור אחת - Ultra, הכוללת לוח מחוונים "8, מסך מולטימדיה "14.5 אנכי עם ממשק מבוסס גוגל אוטומוטיב ועדכוני OTA, שישה שקעי USB, תצוגה עילית, חיישנים ומצלמות היקפיות, משטח טעינה אלחוטית, בקרת אקלים עם 4 אזורים, ריפוד עור סינטטי, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית (גם לתמיכה הצידית) עם חימום ועיסוי, הגה מחומם, מושבים אחוריים מחוממים, דיפון פנימי עץ, גג פנורמי, חלונות צד אקוסטיים, תא מטען חשמלי, תאורת לד אדפטיבית עם מערכת שטיפה, מתלי אוויר, סגירת ואקום בדלתות, מערכת שמע Bose עם 14 רמקולים וחישוקי "21.
בתחום הבטיחות נמצא שלל מערכות, הנעזרות ברדאר לייזר (LiDAR) הכוללות בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת רכב בשטח מת כולל התערבות למניעת תאונה, התרעת תנועה חוצה מאחור כולל בלימה, התרעת פתיחת דלת, מערכת התחמקות ממכשול, התרעת תנועה חוצה בצומת כולל בלימה, זיהוי תמרורים ומערכת לניטור הנהג. בשלב זה, ה-EX90 טרם עבר מבחן ריסוק ב-Euro NCAP.

וולוו EX90 – מחירון:
וולוו EX90 הנעה כפולה Ultra יעלה 740 אלף שקל
וולוו EX90 הנעה כפולה Performance Ultra יעלה 755 אלף שקל