פרשת השבוע של הרב גלויברמן (צילום: ספורט 5)
פרשת השבוע של הרב גלויברמן | צילום: ספורט 5
בפרשת השבוע 'בְּהַר' מזהירה התורה בין היתר על האיסור להלוות כספים בריבית. לצערנו, הריבית הפכה לחלק אינטגרלי מהכלכלה שלנו, אך עלינו לדעת שהתורה אוסרת הלוואה בריבית ומתייחסת לכך בחומרה רבה. הפסוק אומר: "אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי אֶת הֶעָנִי עִמָּךְ לֹא תִהְיֶה לוֹ כְּנֹשֶׁה לֹא תְשִׂימוּן עָלָיו נֶשֶׁךְ". איסור ההלוואה בריבית הוא דו סטרי. אסור להלוות בריבית ואסור גם ללוות בריבית ובכך להכשיל את המלווה.

מהי בעצם ריבית? ריבית היא עשיית רווחים בלי כל מאמץ מעמלו של אדם אחר. כשאדם מלווה כסף לחברו, אין זה כבר הכסף שלו אלא של הלווה. לכן, המלווה בריבית נהנה בעצם מכסף שאינו שלו. בכך הוא מצהיר שהוא רוצה רק לקבל ריבית על הרווחים, וליהנות מבלי לעבוד ומבלי להתאמץ מכספו של הלווה. יש בכך אומרים חז"ל כפירה באמונה בבורא עולם. מכיוון שהמלווה בריבית חושב שכך הוא יתעשר, ואין הוא מאמין בכך שהקב"ה זן ומפרנס את כל העולם וביכולתו לזון גם אותו ללא הריבית האסורה.

אלוקים ברא את העולם בצורה כזאת, שכל ברכה ושפע יבואו רק על ידי עמל ועבודה, ככתוב: "אָדָם לְעָמָל יוּלָּד". לא לחינם מתייחסת התורה להלוואה בריבית במילים: "אַל תִּקַּח מֵאִתּוֹ נֶשֶׁךְ וְתַרְבִּית". הריבית נקראת נשך, משום שהיא דומה לנשיכת נחש. בתחילה, האדם אינו מרגיש כלום והכשת הנחש נראית כשריטה קטנה. אולם אחר כך היא הולכת ותופחת עד שהיא יכולה להביא למותו. 

חד וחלק: כָּל הַמַּלְוֶה בְּרִבִּית נְכָסָיו מִתְמוֹטְטִין