sportFive1253531 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

ועדת הכספים בראשות משה גפני (יהדות התורה) התכנסה היום (ב') בבוקר לדיון פותח על יוקר המחיה. אחד הנושאים הטעונים במשכן הכנסת נוגע לעלית המס על הרכבים החשמליים הנמכרים בישראל, עקב עדכון תקנות המס הירוק שנכנס לתוקפו בימים האחרונים עם תחילת שנת 2023. כפי שהיבואנים פרסמו התוצאה היא עליות מחירים חדות, כאשר בחלק מהדגמים מדובר בהתייקרות של למעלה מ-10 אלפים שקלים בכלי רכב היברידיים וחשמלים מלאים.

נכון להיום, 1.1 אחוז מסך כל המכוניות על כבישי ישראל הן חשמליות, ולכן ישנה הסכמה גורפת בין הקואלציה לאופוזיציה, עד כמה שתהיה נדירה, שצריך להקל מיידית על הכיס של הנהגים. מפלגת ש"ס תומכת בהקפאת העלאת המס ואפילו תגבור ההטבה כיוון שהחדירה לא תואמת את התוכנית המקורית. יש עתיד הביאה טיעונים דומים לאלה שנשמעו מצד מפלגת הליכוד ודורשת להקפיא או לדחות את עלית המס. אלי דלל, ממפלגת הליכוד אמר: "אנחנו מתנגדים להעלאת המס - עם כל הכבוד לרשות המיסים זאת החלטת מדינה - חייבים לדאוג שיהיו בכל בניין חדש לפחות 50-60 אחוזים אפשרות לעמדות טעינה".

ביש עתיד מותחים ביקורת על מדיניות היבואנים המקומיים: "מדוע לא כל היבואנים מחויבים כמו טסלה להראות כמה הולך למכונית וכמה למדינה, זה יוצר אי שקיפות ואפשרות לשיתוף פעולה של רשות המיסים עם היבואנים. רשות המיסים בתגובה לדברי מפלגת יש עתיד: "יש עלינו חובת סודיות, אם טסלה מוכנה לשתף זהו זכותה, היא יכלה גם לבחור שלא לעשות כך.

בה בעת, התפתח דיון בנושא הטבת מס להתקנת עמדות טעינה. מעוז אלמגור מחברת סקייוול שנוכח בועדה ציין: "נקודת ההנחה בתחילת תוכנית החומש הייתה כי מחיר עלות המכוניות החשמלית ירד בעולם - ולכן המס צריך לעלות - זה לא המצב, להיפך. מחירי המכוניות החשמליות בעולם במגמת עליה. יש לתת את ההטבה ישירות לצרכן כמו בארצות הברית ובכך לפתור את נושא השקיפות של יבואני הרכב.

יו"ר הועדה משה גפני העיר לקראת סיום: "הועדה חושבת שצריך לעודד את הרכבים החשמליים, יש לדחות את העלייה ולחשב מסלול מחדש לפחות משנה. לא הגענו ליעדים שדוברו בתחילת הדרך. אני פונה לרשות המסים לבחון את הקפאת עלית המס. רשות המיסים צריכה לחזור לוועדת הכספים בתוך שלושה ימים".

בשלב זה, רשות המסים צריכה כאמור לדון בנושא בדלתיים סגורות ולהחליט אם היא תמליץ או תפסול את הדברים שנאמרו בוועדת הכספים היום. כל שינוי בנוסח הקיים, מחייב חתימה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.