sportFive1262220 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

פולקסווגן משקיעה מיליארדים כדי להישאר אחת מיצרניות הרכב המובילות בעולם בעתיד. אבל סמנכ"ל הכספים של הקונצרן, ארנו אנטליץ, על אף שהוא מאמין שהוצאות המחקר והפיתוח הגבוהות של הקונצרן ישתלמו בסופו של דבר, מבין שבלית ברירה יאלצו את הרוכשים להוציא הרבה יותר כסף על מכוניות חשמליות ומכוניות רגילות בטווח הקרוב והמיידי. ואלה, בשורות שאנחנו לא אוהבים לשמוע על רקע יוקר המחיה.

אנטליץ די שבע רצון מתהליכי הבגרות בקונצרן והוא לא מסתיר את התחזיות האופטימיות: "אנו מצפים שההשקעות יגיעו לשיא בעוד שנתיים או שלוש", אמר לכלי התקשורת בגרמניה, בהתייחס לתוכנות חדשות, מפעלים של פולקסווגן שהוקמו לצורך ייצור סוללות ודגמי מכוניות חשמליות. "נוכל לקצור את ההכנסות עד 2026 לכל המאוחר. בנקודה זו, פולקסווגן תצטרך להשקיע "כמעט כלום" כסף בטכנולוגיה גוססת - מנועי הבעירה. כלומר, הנטל הכפול עלינו בעצם יעלם, ואז אנחנו רוצים להרוויח הרבה כסף עם ניידות חשמלית".

עם זאת, לדברי אנטליץ, הלקוחות חייבים להיות מוכנים לטמון את ידם עמוק הרבה יותר בכיסים: "אבל האמת היא, שגם אם נפצה כמה שיותר בצד העלויות לטובת הלקוחות שלנו - מכוניות חדשות יתייקרו, ומי שחושב שיקרה משהו הפוך - משלה את עצמו. זה חל על מכוניות חשמליות כמו גם על מכוניות מסורתיות עם מנועי בנזין ודיזל. מדוע? התשובה נעוצה במסגרת הרגולציות החדשות למנועי בעירה, אך גם מעלויות חומרי גלם במגמת התייקרות - למשל עבור סוללות".

השבוע דווח, כי בשנת 2022, טויוטה הייתה שוב יצרנית הרכב הגדולה בעולם מבחינת היקף מכירות. אבל פולקסווגן כבר לא "מתאבדים" על התואר הזה. "המכירות והמחזור חשובים כמובן גם מתוך ראיה ליתרונות הכספיים של מספרי ייצור גדולים, אבל סיכמנו על שקלול אחר בדירקטוריון ההנהלה: אנחנו מתמקדים בתזרים המזומנים, כלומר בכסף שנשאר בסופו של דבר בקופה" הוא אומר. פולקסווגן, לדבריו רוצה להתרכז ב"מאגרי הרווח האטרקטיביים ביותר", כלומר בסגמנטים האסטרטגיים, ובאזורים עם הצמיחה החזקה ביותר. בנוסף לאירופה וסין, זה כולל גם את ארה"ב.

בהערת ביניים, הוא התייחס גם לתוכניות הקבוצה בסגמנט ה"עממי" בחלק התחתון שלו. בשנת 2025 תושק ה-ID.2, מכונית חשמלית קומפקטית במחיר של פחות מ-25,000 יורו. דגם אפילו יותר זול עשוי להגיע בהמשך. "אנחנו צריכים לעבוד ברווחיות. לכן לא ניתן כיום להציג דגם זול עוד יותר מתחת ל-ID.2 בעלות הנוכחית של הסוללה וחומרי הגלם", אומר אנטליץ. עם זאת, הוא ציין כי החברה "עובדת קשה על פתרון".

הפתרון, התאורטי, הוא איזשהו מיזם חצי בשל עבור פיתוח לפרויקט תחת קוד דגם ID.1 שכבר בעצם הועתק לחברת סקודה להמשך טיפול. האם ניתן יהיה ליישם את הפרויקט הזה עוד נותר לראות ובכל מקרה לא נתוודע אליו בשנת 2023 או בתחילת 2024; פולקסווגן הכריזה במקור על מכונית חשמלית בפחות מ-20,000 יורו שתיחשף רק באמצע העשור, אך כעת, כפי שעולה מהדברים של סמנכ"ל הכספים, לא בטוח שזה יקרה. או במילים אחרות, כרגיל, נשלם יותר.