sportFive1194106 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

לקסוס UX, שהושק ב-2019, הוא קרוסאובר אסטרטגי, בעל חשיבות כלכלית שאסור להקל בה ראש, מסוגנן מאוד ואיכוצי שעומד ב"שער הכניסה" של הלקוחות אל עולם המכוניות של לקסוס, חטיבת היוקרה של טויוטה. זהו הדגם, שהתברג, בסופו של דבר במקומו של ה-CT200h שהביקושים עבורו הלכו והתמוגגו עקב דעיכת כלי הרכב המסורתיים (במבנה הצ'בק). ה-UX לעומתו כבר נבנה על פלטפורמת הארכיטקטורה העולמית של לקסוס, GA-C, והוא מנצל מרכז כובד נמוך ומרכב קשיח כדי לאזן בין נוחות לנהיגה מתגמלת, ביחס לקבוצה.

במסגרת החידושים של לקסוס UX אנו מוצאים שורה של שיפורים יסודיים שרובם מרוכזים בתפעול בסביבת העבודה. קו דגמי ה-UX המחודש משתמש במערכות מולטימדיה חדשות מבית לקסוס המספקות תגובה מהירה יותר, שליטה אינטואיטיבית יותר, מותאמת אישית ופונקציונליות משופרת. בהתאם לרמת האבזור, הדגמים מצוידים בתצוגה של שמונה אינץ' או 12 אינץ', כאשר השליטה במסך המגע הקודמת הוחלפה כעת בטכנולוגיית טאץ' רגילה. הצגים החדשים התקרבו 143 מ"מ קדימה בלוח המחוונים כדי להפחית הסחות דעת, וכן הם מציגים גרפיקה ברזולוציה מחודדת. בנוסף לכך, למערכת האחורית כוח מחשוב משודרג שמבטיח תגובות הרבה יותר מהירות; הציוד הסטנדרטי כולל ניווט בענן עם פונקציית חיבור קבוע, מה שנקרא"מחובר תמיד", המספק גישה למידע בזמן אמת. 

שיפורים נוספים טמונים במערכת הזיהוי הקולי החדשה. זו מציעה גם אפשרות להשתמש בעוזרת המובנת "היי לקסוס", המקלה על שימוש בפקודות קוליות לביצוע שיחות טלפון, הפעלת מערכת השמע והמיזוג וחיפוש באינטרנט. היא יכולה לקשר למידע בענן, כדי שנוכל לשאול למשל אודות מחירי דלק בתחנות סמוכות וכדומה. כמו כן היא מתוכננת להבין טוב יותר ביטויי שיחה ולזהות פקודות אנושיות כאשר יש רעשי רקע.

אינטגרציה של סמארטפון באמצעות Apple CarPlay (אלחוטי) או Android Auto (עדיין בכבל רגיל) היא סטנדרטית. עדכוני תוכנת מולטימדיה מוזרמים באופן אלחוטי באמצעות בקר תקשורת הנתונים (DCM) של הרכב כדי לזרז את שדרוגי האפליקציות. אפשרויות החיבור כוללות כעת גם מחבר USB-A בתא הסגירה בקונסולה המרכזית, המשמש להשמעת מקורות שונים, ושני מחברי USB-C לטעינה בקונסולה. מערכת המולטימדיה יכולה לאחסן פרופילי העדפות אישיות עבור עד שלושה אנשים, ולהתאים אישית את הגדרות המולטימדיה, המוסיקה והניווט.

בחלל הקונסולה המרכזית, שבו "התגורר" עד היום משטח המגע השנוי במחלוקת, יש כיום פקדים לחימום המושבים הקדמיים או, אם לא נבחר על ידי הלקוח, מקום אחסון. כמו כן ישנו תא מואר בקונסולה מול לוח הבקרה של מיזוג האוויר, שיכול להכיל סמארטפון גדול. בעלי UX יכולים גם להשתמש באפליקציית Lexus Link כדי לנעול ולפתוח מרחוק את דלתות הרכב, או להפעיל מיזוג אוויר כדי לחמם או לקרר את המונית מבעוד מועד. שיפורים לדגם 2022 כוללים גם חיזוקים מסוימים בגוף ובדיפונים, וזאת באמצעות ריתוכים נקודתיים נוספים בקומה התחתונה של הרכב.

למי שקצת מאס בגווני ליסינג רדומים, לקסוס UX מציעה אפשרות לצביעה חדשה לגוף - Sonic Platinum. הגימור המיוחד הזה עושה שימוש בטכנולוגיית הציפוי הקולי המתקדמת של לקסוס, במסגרתה שכבה בעובי של כמה מיקרונים בלבד מצמידה את פתיתי המתכת ויוצרת מראה הדוק יותר, ויוצרת ברק יוצא דופן והצללה עמוקה יותר על פני הגוף כולו. תא הנוסעים, אף מציע גרסת צבע חדשה, 'אגוז לוז', לכל גרסאות הריפוד - בד, עור סינתטי ועור אמיתי, בכל גרסאות ה-UX למעט גרסת F SPORT. ריפוד העור המחורר מיע עם דפוס חדש, בהשראת אריגת הסלים היפנית המסורתית.

מערכות ההנעה של UX לא השתנו, וזה טוב כי כל המנועים שלו יעילים מאוד מבחינה אנרגטית וגם מספקים ביצועים כהלכה. ה-UX 250h ממשיך עם ההנעה החשמלית ההיברידית מהדור הרביעי של לקסוס, שמערכת ה-2.0 ליטר שלה מפיקה 184 כ"ס ומאיצה ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות, עם צריכת דלק ממוצעת של כ-19 ק"מ לליטר. לצידו הדגם החשמלי, ה-UX300 שמפיק 204 כ"ס, מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-7.5 שניות, ובעל טווח נסיעה של כ-300 קילומטרים עד התרוקנות הסוללה. לקסוס גם טוענים לכיול טוב יותר של הבולמים המשפיעים על התנהגות המכונית תחת עומסים.

בצד הבטיחות, נעשו שיפורים טכנולוגיים ממוקדים, המניבים תגובות ערניות יותר של המערכות שקשורות להתערבות לפני התנגשות/תאונה. הרכב מצויד בסייעני פניה עם מערכת ראיה מורחבת,, כולל הבחנה בתנועה דרך הצומת וכן עוזר היגוי חירום המסייע לנהג לכוון את הרכב כך שיוכל להתחמק ממכשולים מבלי לסטות מהנתיב. כמו כן, בקרת שיוט מכ"ם דינמית משתמשת כעת בפונקציית הפחתת מהירות פניות, המתאימה אוטומטית את מהירות הרכב לעקומה.

 ה-UX, שנמכר כיום בישראל בגרסאות בסיס החל ב-215 אלף שקל, יישמר ככל כנראה את המחירים שלו גם בגרסה המחודשת שתגיע לארץ בסוף השנה דרך היבואנית לקסמוטורס.