sportFive1252436 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
sportFive1252437 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

ברוכים הבאים לסיפורים הגדולים שלנו לשנת 2022, שבה אנו מסתכלים לעומק על הנושאים הגדולים שעיצבו את השנה בתחום הגיימינג. מחברות בתעשייה המעורבות בשערוריות, ועד לפרויקט זעיר שהפך לסנסציה עולמית, אלו היו כמה מהסיפורים הגדולים ביותר של השנה.

 מונופול בעולם הגיימינג

אי אפשר לא להתחיל עם הסיפור הגדול של השנה. הניסיון של חברת מיקרוסופט לרכוש את Activision Blizzard, בסכום של כמעט 70 מיליארד דולרים, והמלחמה על אישור או ביטול הרכישה על ידי ועדות סחר ברחבי העולם. בשנים האחרונות ראתה כל חברה לבצע רכישות כדי להגדיל את נתח השוק שלה, אבל בעוד שסוני התמקדה ברכישת אולפנים איתם יש לה היסטוריית עבודה חזקה, כמו Naughty Dog ו-Sucker Punch.

לעומת סוני, מיקרוסופט רכשה אולפנים שיש להם כותרות מרובות פלטפורמות שנוצרו באופן היסטורי, כגון ZeniMax Media, חברת האם של Bethesda, חברת Id Software ו-Arkane Studios. ככזה, רכישת אקטיוויז'ן מביאה פוטנציאל רווח ענקי עבור מיקרוסופט, לא מעט הודות לחטיבת (מחלקת) המובייל של אקטיוויז'ן, King - אחת מיצרניות משחקי המובייל הרווחיות בעולם.

למרות שהעסקה אושרה בכמה טריטוריות כמו ערב הסעודית וברזיל, הוכח שקשה יותר לשכנע אחרים, כאשר האיחוד האירופי, בריטניה וארה"ב פתחו בחקירה מעמיקה, ובוס פלייסטיישן, ג'ים ראיין, פעל לפי הדיווחים עם איחוד האירופי כדי לחסום את העסקה. נקודת הבעייתית הגדולה (דיי היחידה) היא זיכיון אחד במיוחד: קול אוף דיוטי, אחד מזיכיונות המשחקים הפופולריים והרווחיים בכל הזמנים, וכזה שהיה זמין היסטורית בכל פלטפורמות. למרות שמיקרוסופט הצהירה על כוונתה להשאיר את הסדרה זמינה בקונסולות פלייסטיישן, הרגולטורים והמומחים בתעשייה נותרו לא משוכנעים. בינתיים, הרגולטורים והמתחרים מודאגים, אולי בצדק, שהרכישה עלולה לגרום ללהיט היסטורי רב פלטפורמות שייעשה בלעדי לאקס בוקס, למרות הטענות של מיקרוסופט להיפך.

אולי המכה הגדולה ביותר לעתיד העסקה, ה-FTC, ועדת הסחר הפדרלית של ארה"ב החליטה לתבוע את מיקרוסופט בניסיון לבטל את הרכישה, בטענה שהעסקה "תסכל תחרות על ידי מניעת גישה של מתחרים לתוכן משחקים פופולרי".  מה צופן העתיד של העסקה? ובכן, לא ממש ידוע. אמנם אישור של מדינות שונות אינו הכרחי מבחינה טכנית להשלמת העסקה, אבל זה עלול להשפיע לרעה על יכולתה של הישות החדשה ש אקטיוויז'ן (תחת מיקרוסופט) לנהל עסקים באזורים. הרכישה עצמה אמורה לקרות בחודש יוני בשנה הבאה, עד אז אפשר לצפות לעוד ניסיונות משתי החברות ואחרים להשפיע על העסקה לצד זה או אחר.

sportFive1252438 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

חברות ענק רוכשות אולפנים כמו ירקות בשוק

כבר מספר שנים שתחום הגיימינג הופך תהליך דרסטי שדיי משנה את פני התעשייה. כמו בתחומים אחרים הדומים לגיימינג (בידור, ספורט ועוד), הדגים הגדולים אוכלים את הקטנים, ואין דוגמא יותר טובה מעולם הגיימינג בשנה האחרונה. רכישת אקטיוויז'ן על ידי מיקרוסופט אולי המפורסמת ביותר עקב המחיר הגבוה, אך זהו ממש לא כל הסיפור. באותו חודש , חברת Take-Two אשר מחזיקה זכיונות כגון GTA, ו-2K, הודיעה כי תרכוש את חברת Zynga בסכום של 12.7 מיליארד דולר. חברת סוני שמתנגדת נחרצות לקניית אקטיוויז'ן , גם יצאה לקניות וחזרה עם חברת Bungie בעגלה, מפתחת סדרת Destiny ויוצרת Halo, בשווי של 3.6 מיליארד דולרים.

במקומות אחרים, קבוצת Embracer המשיכה במסע שלה להפוך לענק הבא של התעשייה על ידי רכישת מספר חברות קטנות יותר (יחד עם רישיון שר הטבעות) ואת כל החטיבה המערבית של Square Enix, כולל זכיונות כמו Tomb Raider ו-Deus Ex. בנוסף, לרכישות הללו, היו דיבורים על כך שסוני תנסה לרגוש את Square Enix, אמזון או דיסני ינסו לקחת על עצמם אתחברת EA, ויוביסופט החלה לפלרטט עם קונים פוטנציאליים. מה שבטוח, שנת 2023 ככל הנראה תמשיך את הטרנד, שלא בהכרח לטובת הגיימרים כמו אלו שכן חושבים כך.

sportFive1252439 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

המלחמה באוקראינה וההשפעה על תעשיית הגיימינג

אי אפשר לדון בסיפורי החדשות הגדולים ביותר של 2022, משחקים או אחרים, מבלי להעלות את מלחמת אוקראינה-רוסיה המתמשכת. מבחינת תחום הגיימינג בלבד, משמעות המלחמה הייתה שמפתחים אוקראינים מצאו את עצמם בורחים מהמדינה או נאשרים כדי להתייצב לצבא ולהשיב מלחמה. באופן לא מפתיע, זה גרם לעיכובים; STALKER 2 למשל, לא היה מוכן מספיק כדי לצאת ב-2022.

למרות שהוא מיועד כעת ל-2023, ייתכן כי גם תאריך זה ישתנה אחרי שנוגע כי אחד המפתחים בחברה, וולודימיר אזוב, נהרג בעת שנלחם נגד כוחות רוסים בעיר בחמוט בחזית דונבאס. למרבה הצער, אזוב הוא לא מפתח האוקראיני היחיד שנהרג במלחמה. עוד באוקטובר, אנדריי קורז'ינקין, אנימטור שעבד על משחקי Metro, נהרג במהלך 'משימה קרבית' על פי החדשות.

שאר החברות בתחום הגיימינג, בחרו בינתיים לא להעלים עין מהמתרחש והביעו תמיכה בלתי מעורערת באוקראינה. חברת EA מחקה קבוצות רוסיות ואת הנבחרות ממשחקי הספורט שלה, אולפנים רבים גייסו כסף באמצעות חבילות צדקה וכדומה, בזמן שכל מפיצות המשחקים הגדולות משכו את העסקים שלהם מהמדינה. נדיר לראות תאגידים נוקטים עמדה כה חד משמעית לגבי אירוע פוליטי גדול. עם קצת מזל, הדברים ייפתרו ב-2023 ומפתחים אוקראינים יכולים לעבוד בשלום מבלי שתתרחש מלחמה לידם.

sportFive1252440 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

EA ופיפ"א וסיום השותפות אחרי כמעט 30 שנה

עוד כשדווח באוקטובר 2021 על המחלוקת בין התאחדות הכדורגל הבינלאומית (FIFA) לבין מפתחת ומפרסמת המשחקים EA Sports על שם משחק הכדורגל הכי פופולארי בעולם כרגע, אף אחד לא ציפה באותו זמן שחצי שנה אחרי, שתי החברות יבטלו את הסכם השותפות שלהן אחרי כמעט 30 שנה. החל משנת 2023, השם החדש של פיפ"א יהיה EA Sports FC - אם כי צפו שהמשחק יישאר ללא שינוי, עם אותו מגוון רחב של רישיונות מועדון ושחקנים (כי לא צריך את פיפ"א בשביל זה). אתמול מנכ"ל EA, אנדרו ווילסון יצא בהצהרה ואמר כי Sports FC תהיה "פלטפורמה עצמאית" חדשה שמביאה הזדמנות לחדש ולהתפתח. איך בדיוק? נותר רק לחכות ולראות.

אבל מה קרה? למה לשנות את ההסכם? הדיווח הראשון על הנושא הגיע מ-New York Times בשנה שעברה וחשף  שפיפ"א רוצה "יותר מכפול" מסכום הכסף שקיבלה מ-EA כדי שהאחרונה תחדש את הרישיון שלה, בסכום של יותר ממיליארד דולר (עד 2.5 מיליארד, תלוי בשנה) עבור כל מחזור מונדיאל בן ארבע שנים - כמו גם התמקדות יחידה בספורט עצמו. בינתיים, לפי הדיווחים, EA רצתה לחקור דרכים אחרות באמצעות רישיון FIFA, כמו טורנירים של משחקי וידאו ומוצרים דיגיטליים כמו NFTs. מאותו רגע שפיפ"א "שמה ברקס" על הרצונות של EA ועוד דרשה סכום יותר גבוה מהרגיל, נראה כי ראשי החברה החליטו כבר לעבור הלאה.

בשיחה "סגורה" דווח כי מנכ"ל EA סבור כי הסכם הרישוי עם פיפ"א, מהווה "מכשול" לצמיחת הסדרה, שכן הוא היה מגביל אותם להרחיב את משחקי הכדורגל שלהם מעבר ל-11 על 11 המסורתי. כאמור פיפ"א עיכבה או אסרה הגעה של מצבי משחק חדשים כמו גם סביבות דיגיטליות רחבות יותר. ווילסון הבהיר כי שם המותג כבר לא זוהר כמו בעבר, ועוד הוסיף כי בשנה שאין בה מונדיאל, ופיפ"א לא תורם למותג דבר מעבר ל-"ארבע אותיות על עטיפת המשחק".

מבחינת ארגון פיפ"א,הפרידה מ-EA Sports ואובדן הרווחים עלולים לאיים על כמה מהחידושים שהציע נשיא פיפ"א, ג'יאני אינפנטינו. הארגון יצא אתמול בהצהרה לאחר ההודעה מ-EA ושוב חזר על אותה המנטרה משנה שעברה, על כך שרק פיפ"א ייתן את החוויה המציאותית ביותר ושום דבר אחר. ההכרזה של פיפ"א היא לאמץ מודל רישוי לא בלעדי למשחקים המבוססים על המותג שלה וכי היא עובדת כעת עם אולפנים ומוציאים לאור של צד שלישי כדי לפתח פרויקטים חדשים. כאמור שנת 2023 תהיה השנה האחרונה של פיפ"א כמותג משחקי ספורט. אנו מתכוננים ל EA Sports FC 24 והשם הבעייתי שלו.
 

sportFive1252441 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
הקריסה של תחום הבלוקצ'יין וNFT בעולם הגיימינג

רק לפני שנה, זה הרגיש כאילו 2022 תהיה השנה שבה משחקי ה-NFT והקריפטו נסקו בעולם משחקי הווידאו. חברות כמו , Ubisoft, Square Enix, ו-Take-Two, כולן, בשלב מסוים, הודיעו שהן חושבות להוסיף NFTs למשחקים שלהן. הרעיון היה ש-NFT יחליפו כל דבר, החל מתיבות שלל, סקינים לדמויות ועד לדמויות עצמן. אבל שום דבר מזה לא יצא לפועל בסוף. לרוע המזל של האולפנים שהתאהבו רעיון, גיימרים החלו להתקומם נגדם עקב זה שרוב התוכניות להטמעת NFT במשחקים שלהם היו אסון.

Ubisoft היו הראשונים שהכריזו על שילוב NFT. בתחילת השנה, החברה עוד הודיעה שהיא תתית לתת תוספים במשחק מבוססי בלוקצ'יין במשחק Ghost Recon Breakpoint. ההודעה התחילה ביקורת עצומה בטוויטר. חברות כגון מיקרוסופט כבר הודיעה כי הן תאסור על שימוש ב-NFT's במשחקיה, במיוחד במיינקראפט.

המהלך שם מיד על הכוונת של פרויקט מעריצים NFT Worlds, שהתכוון ליצור שרת Minecraft עם הטמעת NFT בבעלות השחקנים. בסופו של דבר, NFT Worlds בחרה להתחיל מחדש ולבנות משחק דומה משלה במקום זאת. אולפן משחקים גדול אחר, Rockstar Games, גם חשף לאחרונה שהוא יאסור באופן דומה NFTs משרתי Grand Theft Auto V.

Wordle - כנראה המשחק הגדול של השנה אפילו שהוא לא באמת משחק

עד עכשיו, בטח שמעתם על Wordle. זהו משחק למכשיר נייד שלכם, מהנה ופשוט שמאתגר שחקנים לאמן את המוח שלהם עם חידות מילים יומיות. Wordle הוא כל כך פופולרי שהוא העניק השראה למספר רב של העתקים כמו Heardle ועוד. Wordle שפותח כפרויקט קטן בשנת 2013, שוחרר בשקט בשנת 2021 ללא רעש.  עם זאת, במהלך שנת 2022, משחק זה נתן השראה למיליוני שחקנים להיכנס מדי יום כדי להשתתף בחידות היומיות שלו ולשתף את התוצאות שלהם במדיה החברתית. המשחק המשיך לגדול ולהרשים עד שחברת החדשות, הניו יורק טיימס רכשה בסופו של דבר את המשחק ב-3 מיליון דולר.