(אלן שיבר) (צילום: ספורט 5)
(אלן שיבר) | צילום: ספורט 5
הדרך ליורוליג לא פשוטה (אלן שיבר) (צילום: ספורט 5)
הדרך ליורוליג לא פשוטה (אלן שיבר) | צילום: ספורט 5

הפועל ירושלים עברה היום לידיו של מתן אדלסון, שהצהיר כי מטרתו היא להפוך את הקבוצה מהבירה לטובה בישראל. כחלק מתהליך שכזה הירושלמים מקווים כמובן שהם יצליחו להשיג את הכרטיס ליורוליג. אז איך זה בעצם עובד?

כידוע, ביורוליג משחקות 18 קבוצות. מתוך ה-18 ל-13 קבוצות יש רישיון A, רישיון ארוך טווח שקובע שהן יהיו חלק מהיורוליג ללא קשר לתוצאות שלהן במפעל עצמו ובליגות המקומיות. הקבוצות המדוברות הן אנדולו אפס, וילרבאן, באסקוניה, באיירן מינכן, ברצלונה, פנרבחצ'ה, מכבי ת"א, מילאנו, אולימפיאקוס, פנאתינייקוס, ריאל מדריד, ז'לגיריס ואלבה ברלין.

חמשת הכרטיסים הנותרים מחולקים כך: הזוכה של היורוקאפ מקבלת כרטיס באופן אוטומטי וברמת העיקרון גם הסגנית אמורה לקבל את הכרטיס לעונה הבאה. בעונה הבאה המקום השני של העונה לא אמור להספיק מכיוון שמונאקו, שהגיעה ליורוליג לאחר שזכתה ביורוקאפ לפני שנתיים, תסיים את העונה הנוכחית בפלייאוף היורוליג, מה שישמור לה את הכרטיס גם לשנה הבאה על חשבון השנייה ביורוקאפ.

כרטיס נוסף הולך לזוכה בליגה האדריאטית (הכוכב האדום העונה) ושני הכרטיסים האחרונים הינם כרטיסים חופשיים, שמחולקים לשתי קבוצות נוספות על ידי הנהלת היורוליג (פרטיזן ו-ולנסיה העונה). דבר נוסף שחשוב לזכור הוא שישנה משוריינת נוספת, צסק"א, שבתום המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ככל הנראה תדרוש לשוב למפעל, מה שעשוי להשאיר כרטיס חופשי בודד. 

אם נסתכל על כל הקבוצות שמשחקות ביורוליג, נבחין כי אין שום קבוצה שעשתה את המעבר הישיר מליגת האלופות של פיב"א ליורוליג. קיים סיכוי סביר שבכדי שתוכל בכלל להתחרות על האופציה לקבל כרטיס חופשי (ואולי אף רישיון קבוע) ירושלים תצטרך לחזור קודם כל ליורוקאפ.

כפי שזה נראה כעת, במתכונת הנוכחית השגת כרטיס למפעל הבכיר ביבשת תיהיה משימה קשה במיוחד עבור ירושלים, שכנראה תשמח לדעת שבהנהלת היורוליג מתכננים להגדיל את הליגה בעתיד הקרוב, ובעוד חודש תתקיים פגישה שנוגעת לאפשרות זו כשהשינוי צפוי להתקיים החל מעונת 2024/25.