N12
פרסומת

שיא של 14 שנה במספר הילדים שנהרגו בדרכים

39 ילדים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת 2024, יותר מבכל שנה אחרת מאז 2010 בתקופה המקבילה • רובם הגדול של הילדים שנהרגו הם מהחברה הערבית • 399 ישראלים מכל הגילים נהרגו בכבישים ב-2024, יותר מבכל שנה אחרת בעשור האחרון ועלייה של 17% לעומת 2023 • בישראל קיים מחסור חמור במצלמות ובניידות אכיפה • כל הנתונים

תומר אלמגור
פורסם: | עודכן:
זירת תאונת הדרכים בכביש 90 שבה נהרג גבן כבן 40
הקטל בכבישים שובר שיאים, אילוסטרציה | צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה
הקישור הועתק

יותר מחודש לפני סוף 2024 כבר אפשר לקבוע שהשנה היא השנה הקטלנית ביותר לילדים בכבישים ב-14 השנים האחרונות. מתחילת השנה נהרגו 39 ילדים מתחת לגיל 15 בכבישים, יותר מבכל שנה אחרת בתקופה המקבילה מאז 2010, כך לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

הנתונים מצביעים על כך שהבעיה חמורה במיוחד בחברה הערבית - 29 מהילדים שנהרגו השנה הם ערבים, 74%. מדובר בשיעור גבוה בהרבה מחלקה של החברה הערבית באוכלוסייה, שעומד על כ-21%. 

אך המגמה המדאיגה בכבישים לא פסחה על אף מגזר. מאז תחילת שנת 2024 נהרגו 399 בני אדם בתאונות דרכים בישראל - עלייה של 17% לעומת 2023, ויותר מבכל שנה אחרת בעשור האחרון. באוכלוסייה היהודית נרשמה עלייה של 7% לעומת 2023, ושיעור גבוה מהקורבנות בה הם מבוגרים בני יותר מ-65.

אחד הגורמים למגמת העלייה המדאיגה בתאונות דרכים הוא אכיפה לוקה בחסר. לפי נתוני הרלב"ד, בישראל יש 30 מצלמות אכיפה בכבישים למיליון תושבים, לעומת 120 בממוצע במדינות ה-OECD. בנוסף, לפי נתוני המשטרה חסרות מאות ניידות אכיפה לעומת היעדים שהוצבו.

35% מההרוגים בתאונות דרכים הם משתמשים ברכב פרטי - יותר מכל משתמש סוג דרך אחר. 26% מההרוגים הם הולכי רגל, 23% רוכבי קולנוע וקטנוע, ו-16% מההרוגים השתמשו בכלים אחרים.

המגמה המדאיגה השנה מגיעה לאחר כמעט שני עשורים של כישלון בטיפול בתאונות דרכים בישראל. ב-2006 הכריזה ישראל על תוכנית לאומית לטיפול בתאונות דרכים וקבעה יעד להוריד את מספר ההרוגים מתחת ל-300. אך ב-18 השנים שחלפו מאז לא ירד מספר ההרוגים מ-300 אפילו פעם.