יזמות תמיד קשה, אבל יש קושי שונה שהולכים במסלול היזמות בשנים של שוק מאתגר. נדבר עם יזמים מנוסים, ששנים מהם כבר בתפקידים שונים כיום, אבל עדיין אי אפשר להוציא מהם את היזם ואת השיעורים שלמדו על בשרם. הכתבה מבוססת על ריאיון בפודקאסט של גיא קצוביץ' "עוד פודקאסט לסטארטאפים" - האזינו. 

"כיזם הגדלתי את ההכנסות פי 3, ושנה לאחר מכן שוב פי 3. גייסנו השקעות מקרנות הון סיכון, ובכמה רבעונים הגענו להיקף מכירות שנתי של 10 מיליון דולר שהלקוחות הם מותגי ענק. אבל אז יום אחד אני מגלה שפייסבוק תובעים אותי, ואני מגלה את זה דאך כתבה שעלתה ל-TechCrunch. כך, ללא אזהרה מוקדמת, בן לילה הכל משתנה". אומר אלון ליבוביץ', כיום מנכ"ל תוכנית ההאצה Intel Ignite, ולשעבר מנכ"ל ומייסד שותף של הסטארטאפ BrandTotal. שחוסל ע"י פייסבוק שהערימה קשיים על הסטארטאפ כי רצתה לנצל את כוחה למניעת תחרות בתחום הפרסום. 

"עובדים, משקיעים, לקוחות, יועצים משפטיים, התקשורת, וצוות התפעול, כל החזיתות תחת אש באותו הזמן, וכולם רוצים לדבר איתך 'אתמול' כדי לשאול - מה לעזאזל קרה? המשבר הוא משבר ולא אתגר או קושי, כי נפתחות לך 6 חזיתות במקביל. סוד הצלחה של סטארטאפ הוא פוקוס, זה כח העל שיש לך כיזם. שלוקחים לך את הכח הזה השליטה כבר לא אצלך ואתה מנוהל ע"י הארוע. אז הסיפור הוא הזווית המנטלית. 

אני פסיכולוג, יש לי תואר שני בפסיכולוגיה, אבל לא הייתי צריך את התואר לזהות שאני במצב של Fight-or-flight והאינסטינקט שלי אומר ללכת על Fight. הפסיכולוג הולך יחף, מעולם לא הייתי בטיפול, אבל התקפה הלחוצה בה נלחמתי על הסטארטאפ הייתה הזדמנות טובה להתחיל.

קיבלתי מהמטפל 3 טיפים פרקטיים ליישום: 

  1. לעשות ספורט עד להגעה להזעה שפורקת לחץ פיזי מהגוף, באותה תקופה הייתי עושה זאת כל יום.
  2. מדיטציה או פעילויות שעוזרות לחזק את יכולות המיקוד – פוקוס, כדי להחזיר את תחושת השליטה.
  3. ולתכנן את הנשימות, כי אפשר להשפיע על המוח דרך הנשימה.

תקופת המשבר עד לסגירת הסטארטאפ נמשכה שנתיים, בה הקפדתי לשלב את הכלים האלו ביומיום. אני גם אומר למנכ"לים שלנו בתוכנית שמנכ"ל זה משאב מתכלה. אל תיקחו עוד פגישה ביום עמוס, אתם צריכים להשיב לעצמכם אנרגיה". 

יונתן מטוס, מנכ"ל ומייסד הסטארטאפ Fairmatic, ומייסד משותף בסטארטאפ נוסף Zendrive, מוסיף בנוגע ללחצים המנטליים שחווים יזמים: "יש ליזמים המון מישורים והמון אתגרים בו זמנית, בספרינט קצר אפשר להתמודד עם כל החזיתות, אבל בלתי אפשרי לסחוב לאורך שנים התמודדות בדרך לא מאוזנת. אני בניתי תוכנית אישית לתמיכה בגוף ובנפש, אבל כל אחד צריך לבדוק מה עובד עבורו, דרך התבוננות והבנת הדברים שיוצרים אצלכם סטרס או יוצרים אושר. צריך לזכור גם להשקיע בגוף שאנחנו חיים בו, עבודה שוחקת את הגוף וכדי להרגיש יותר טוב בגוף צריך לזכור לעשות כושר, לשחרר אנדורפין." 

בנוגע להתמודדות של יזמים עם מצב השוק אומר יונתן מטוס: "השנה הקרובה תהיה קשוחה, לפחות חצי השנה הראשונה. יש בשוק המון טאלנט שרץ מרתון עם המון רעיונות טובים, ופוגש מציאות בה נגמר הכסף ומשקיעים לא מוכנים לעזור. גם למנהלים הכי חזקים שעשו תהליכים קשים של פיטורי עובדים והתייעלות, בסוף ייגמר הכסף והם יצטרכו לחזור למשקיעים. המון אנשים ייאלצו לסגור את העסק בגלל תנאי השוק. אבל לטווח הארוך אני אופטימי, הכלכלה בארה"ב מתמודדת יפה עם המשבר הפיננסי." 

"יש מקרים שכיזם אתה חושב שצריך להגיב אליהם באופן מסוים, אבל כמשקיע שראה יותר מקרים אתה יודע שצריך להגיב אליהם אחרת". אומר יונתן סלע, שותף בקרן Square Peg, ולשעבר יזם הייטק שהקים 3 חברות, בהן חווה הצלחות אבל גם ירידות וסגירה של מיזם. "נניח באחת התקופות שלי כיזם, היה נראה בהתחלה שהכל טוב עם החברה. תמיד היו לקוחות חדשים שמתחילים להשתמש במוצר, הסתכלתי על הפעילות מהזווית הזו וחשבתי שזה מעולה. אני זוכר שהיה לנו קשה להיות אמיתיים ולהודות שיש בעיה, גם כי כלכלת היחידה הייתה טובה (unit economics), אבל לקוחות נטשו את השימוש במוצר וצמיחה על מודל כזה יבוא בעוכרינו בעתיד. לא רואים מיד את הבעיה של נטישת שימוש, כי ללקוחות החדשים עדיין לא הגיעה תפוגת החוזים.

כיזם צריך המון אומץ להפנות משאבים ותשומת לב כדי לפתור את הבעיה הזו. ליזם מתחיל יש נטייה טבעית להפנות את המבט להכנסות הנוספות שמגיעות, מתוך רצון להמשיך לצמוח ולגייס את הסיבוב הבא טוב יותר. אבל זה כדור שלג שימשיך להתגלגל אם לא תפתרו את זה. לכן כמשקיע מסתכלים על הדברים אחרת, מתוך ניסיון וחשיפה גדולה יותר לתעשייה. משקיע טוב ימליץ לפתור את הבעיה ולא ליפול לפיתוי של - ההצגה חייבת להימשך."

על כך שחלק גדול מהצוותים שמקימים יחד סטארטאפים לא יסיימו את דרכם כפי שהתחילו, אמר יונתן סלע: "יצא לי לחוות את זה והנושא כאוב, הוא מלווה בתקופה ארוכה בה היזמים שומרים את הדברים בבטן ומשדרים פאסון כלפי חוץ. הצוות המייסד צריך לדעת איך להתווכח נכון ואיך לצאת מהויכוח. כמו ויכוח בין חברים טובים או בני זוג, צריך לדעת איך לנהל אותו. לפעמים מגיעה נקודה שהקשר פשוט לא עובד, כמו בנישואין. אם זו שבירה של אמון שלא מצליחים לתקן, או מייסד שלא יכול לתת ערך ממשי בשלבים הבאים בחיי החברה, או שכל מייסד רוצה ללכת לכיוון אחר. ראיתי הכל, זה גורם לריבים בלתי פוסקים. לכן צריך לייצר מראש תנאים שמאפשרים פרידה, הכל מתחיל באיזה סוג הסכם המייסדים עושים בשלב הראשוני ואיזה מנגנונים הם מייצרים. גם בבחירת חברי בורד, צריך לראות שיש לכל המייסדים אמון בדמות שיכולה להיות הבורר או המגשר אם יש ריב, דמות שלא רק המנכ"ל יהיה מחובר אליה. לכן אני מעודד מנכ"לים לתת חשיפה גדולה לחברי הבורד גם לשאר הצוות המייסד. 

ולפעמים גם מגיעים לנקודה שצריך להניח מפתחות, זה תהליך שמעורבים בו המון רגשות, דימוי עצמי, יזמים אף פעם לא יסתכלו על תהליך כזה באופן נקי. תעשיית הסטארטאפים חיה בתרבות שמקדת את העקשנות והחתירה להצלחה, בנוסף לסיפורי ניסים ונפלאות שרצים באקוסיסטם על פיבוטים שהצליחו. אבל שמגיעים לנקודה שהיזמים נמצאים בחברה שהם לא מעוניינים להיות בה, והתועלת מהסטארטאפ לא עולה על הנזק שהם חווים, אז דרושים אומץ וכנות פנימית כדי לדבר על האפשרות לסיום. זה גם תפקיד של חברי בורד לדבר עם היזמים במצב כזה."