צוות חוקרים בין-לאומי, בהשתתפות קבוצת חוקרים מאוניברסיטת תל אביב בראשות פרופ' צבי מזא"ה, גילה כוכב שחג סביב חור שחור הכבד פי 33 ממסת השמש ובמרחק 1,500 שנות אור מכדור הארץ. החור השחור, שהתגלה תוך שימוש בנתוני החללית האירופית Gaia, כבד פי שלושה מהחורים השחורים הידועים בגלקסיה שביל החלב.

קבוצת המחקר בהובלתו של פרופ' מזא"ה משתתפת במחקר של כוכבים כפולים המתגלים מתוך נתוני החללית Gaia, ששוגרה בידי סוכנות החלל האירופית ב-2013. המדגם של הכוכבים הכפולים אמור לכלול גם מערכות שבהן חור שחור. המערכת הכפולה קיבלה את השם Gaia BH3, והיא מכילה כוכב רגיל שנוצר כנראה לפני יותר מעשרה מיליארד שנים, כאשר הגלקסיה שלנו עדיין הייתה צעירה מאוד.

לפי התיאוריה המקובלת, כאשר מסתיים חומר הדלק של הבעירה הגרעינית המתרחשת בליבתו של כוכב, הוא קורס אל המרכז. אם הכוכב גדול מספיק, כל החומר שנשאר קורס לנקודה אחת בעלת צפיפות אין-סופית. ניתן לראות את החור השחור כ"גופה" של כוכב שסיים את חייו וקרס לתוך עצמו. האסטרו-פיזיקאים עדיין מנסים להבין את התנאים הקיצוניים המובילים לקריסת החומר אל הנקודה המרכזית, ולכן כל גילוי של חור שחור מלווה בהתרגשות עצומה של האסטרונומים.

פרופ' צבי מזא"ה (צילום: אוניברסיטת תל אביב)
פרופ' צבי מזא"ה | צילום: אוניברסיטת תל אביב

פרופ' צבי מזא"ה מסר כי מדובר ב"גילוי מרגש של החור השחור הכבד ביותר במערכת כפולה הידועה כיום בגלקסיה". פרופ' מזא"ה משוכנע שהגילוי עשוי להוביל לחשיבה מחודשת על הימצאותם ושכיחותם של חורים שחורים ברחבי הגלקסיה שלנו. "עברו כשלושים שנה מאז ההשערה על קיומו של חור שחור ועד הגילוי של החור השחור הראשון, ועוד יותר מחמישים שנה עד שזכינו לגלות את Gaia BH3", מסר.