במחקר של הדוקטורנטית נטליה קונונוב ופרופ' דנית עין-גר מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב עולה שהרצון הבסיסי של בני האדם הוא "לשהות בסביבה נעימה", ולכן ישנה הערכת יתר לזרים שאנחנו מצפים לשהות במחיצתם.

במחקר, שפורסם גם בכתב העת Personality and Social Psychology Bulletin, השתתפו כ-5,000 נבדקים שהוצגו להם תמונות של אנשים זרים שמעולם לא פגשו. הנבדקים חולקו לשתי קבוצות: הקבוצה הראשונה התבקשה לדמיין פגישה מוצלחת עם אותו אדם ושיש רצון לשמור איתו על קשר, ולאחר מכן התבקשו לדרג תכונות שונות שלו. לעומת זאת, הקבוצה השנייה הייתה צריכה לדרג את התכונות של האדם רק לפי התרשמות הצילום, מבלי להניח שהיה מפגש ראשוני מוצלח או רצון להיות בקשר עם אותו אדם.

נטליה קונונוב (צילום: צילום עצמי)
נטליה קונונוב | צילום: צילום עצמי

במקרה אחר, לכל הנבדקים נאמר שהם רוצים להיות חברים של אדם זר שזה עתה פגשו בעבודה. אבל לקבוצה אחת נאמר שהזר משובץ לסניף שלהם והם ישהו הרבה זמן ביחד. לקבוצת הביקורת נאמר שאותו אדם משובץ לסניף מרוחק, ולכן הם לא יזכו לבלות זמן יחדיו.

בשני המקרים נמצאו ממצאים דומים: הנבדקים שייכו תכונות חיוביות יותר לזרים שהם רוצים להיות איתם בקשר ומצפים לבלות איתם זמן משותף. מעבר לכך, החוקרות הריצו את הניסוי על תמונות של גברים ונשים מרקעים שונים והראו שהאפקט הזה לא קשור למגדר, למשיכה מינית או למראה מסוים. הן מסבירות כי הדבר נגרם בשל הרצון שלנו ליצור חוויה חיובית.

"גם כאשר עוד לא באמת פגשנו אדם פנים אל פנים אפילו פעם אחת, אנחנו מעריכים שהוא ייראה, יישמע ואפילו יריח טוב יותר - מתוך הציפיה שנבלה זמן במחיצתו", מדגישה פרופ' עין-גר. מדובר באפקט של התאמת השאיפות שלנו למציאות שמסביבנו - אנחנו מצפים שהחוויה שלנו עם אותו אדם תהיה חיובית, ולכן מראש אנחנו שופטים אותו לכף זכות.

דנית עין גר (צילום: ישראל הדרי)
דנית עין גר | צילום: ישראל הדרי

בזכות המחקר, נוכל להשפיע על מה שאנשים יחשבו עלינו: "כשאנחנו באים לפגישה עם אנשים שאנחנו לא מכירים, יש לנו יכולת להשפיע על איך הם תופסים אותנו", אומרת עין-גר בשיחה עם N12. "אם אנחנו ניצור את התחושה שיש לנו תחומי עניין משותפים, זה יגרום להם לרצות להיות איתנו בקשר ולבלות איתנו זמן. אז הם יחשבו שאנחנו נראים טוב יותר, נשמעים טוב יותר, ואפילו מריחים טוב יותר".

עכשיו תחשבו על איך אנחנו שופטים אנשים בראיון עבודה, בדייט, בפגישה ראשונה עם משקיעים, בייעוץ אצל יועץ פיננסי או סוכן ביטוח. כל המפגשים הללו, הם מפגשים עם אנשים זרים ויש כאן מוטיבציה סמויה שתהיה כימיה ונהיה בקשר מתמשך. כאשר החיבה הראשונית נוצרת בהתחלה כל התפיסה שלנו של אותם זרים מושפעת מכך והם נראים, מריחים ונשמעים יותר נעימים לנו.