אפליקציית טיקטוק החלה במדיניות חדשה של צנזור תוכן שמכיל מידע שקרי לגבי משבר האקלים. החברה, שספגה ביקורת על כך שהיא משמשת כר פורה לתיאוריות קונספירציה ופייק ניוז, הודיעה שתכניס למנגנון החיפוש באפליקציה חידוש שיכוון את המשתמשים שמחפשים תוכן על משבר האקלים אל מידע מוסמך של האו"ם. "אנו מקווים שהצעד יצמצם את הפצתו של מידע שקרי מזיק", מסרה החברה.

"נתחיל באכיפת מדיניות חדשה של הפצת מידע שקרי, שבמסגרתה נסיר מידע שקרי לגבי שינוי האקלים שחותר תחת הקונצנזוס המדעי, כגון תוכן שמכחיש את קיומם של שינויי אקלים או את הגורמים שתורמים להם", הוסיפה החברה. "נעבוד עם חברות עצמאיות לבדיקת עובדות כדי לבחון את אמיתות התוכן".

ד״ר צחי חייט, ראש המחלקה להתמחות שיווקית בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת רייכמן, מסביר את הרקע לצעד: "לפני שנה יצא דוח שלפיו הממצאים הראשונים בנושא איכות הסביבה בטיקטוק הם שקריים. אי אפשר לכמת את הנזק של זה, אבל יש סכנה שאם מחפשים תוכן לגבי משבר האקלים ורואים פייק בממצאים הראשונים, זה יוצר מצג שווא שאין קונצנזוס בקהילה המדעית לגבי משבר האקלים".

ד״ר צחי חייט, אוניברסיטת רייכמן (צילום: באדיבות המצולם)
ד"ר צחי חייט, "בני נוער צעירים מסתכלים היום על טיקטוק כמעין 'גוגל'" | צילום: באדיבות המצולם

חייט מוסיף ומסביר לגבי המניעים שמאחורי המהלך, ולגבי השימוש שצעירים רבים עושים בטיקטוק: "בני נוער צעירים מסתכלים היום על טיקטוק כמעין 'גוגל'. טיקטוק היא לא בדיוק רשת חברתית – היא מוכוונת תוכן. אנשים באים לקבל תוכן מעניין ומהנה, והפייק הוא מאוד מסוכן - אין כמעט אינדיקציות למה נכון או לא נכון. טיקטוק עשו את הצעד הזה גם בשביל להגביר את האמינות שלהם וגם למען יחסי הציבור שלהם".

מאז היווסדה ב-2016 טיקטוק צברה יותר ממיליארד משתמשים פעילים ברחבי העולם. בארצות הברית לבדה יש לאפליקציה יותר מ-150 מיליון משתמשים, וגם בישראל היא זוכה לפופולריות רבה. לפני כשבוע ספגה טיקטוק מכה קשה לאחר שמדינת מונטנה בארה"ב אסרה על השימוש באפליקציה בגבולות המדינה, וקבעה כנס של 10,000 דולר על מי שיפר את החוק. האיסור מגיע על רקע החשש הביטחוני ההולך וגובר בארה"ב משימוש באפליקציה שבבעלות סינית.