הסוף לפקקים? השבוע, מנחת שדה תימן ליד באר שבע, לבש חג. שם - נרשם הישג ישראלי מרשים, כאשר חברת AIR הישראלית השלימה בהצלחה את טיסת המבחן המלאה שלה ל-AIR ONE - רכב אווירי פרטי שאותו תוכלו להחנות בחצר האחורית ולטוס בו לאן שתרצו במהירות, ובעיקר לדלג מעל הפקקים. "החזון זה בעצם לקחת את הנושא הזה של תעופה פרטית, תעופה אישית ולהנגיש את זה להרבה יותר אנשים", הסביר חן רוזן, סמנכ"ל פיתוח ומייסד החברה AIR.

"לטוס במטוסים פרטיים או במסוקים זה אירוע מאוד-מאוד מורכב", המשיך רוזן. "יש המון-המון חסמים שמונעים מרוב האנשים להגיע לשם ולכן מספר מאוד מצומצם של אנשים עוסק בזה, ואנחנו מנסים להסיר את כל החסמים האלה - ועל ידי זה לאפשר להרבה יותר אנשים:  א' שיהיה מטוס פרטי בבעלותם וב' שיוכלו בכלל לגשת לזה ולבוא ולהטיס מטוסים כאלה".

הרכב האווירי הישראלי הראשון
הרכב האווירי הישראלי הראשון, AIR ONE

לדברי רוזן, מדובר בפיתוח חדשני שיוביל למהפכה של ממש בחיי היום-יום בכבישים: "זה בהחלט פתרון לפקקים.מישהו יכול לקחת את הדבר הזה, ולהמריא איתו למשל מכוכב יאיר ולנחות על גג בתל אביב. אותו אדם יעשה בעשר דקות את מה שלוקח לו היום שעה ועשרים בבוקר. אנחנו חושבים שיש מקום לעולם שבו אנשים מתחילים להחזיק מטוסים כאלה לעצמם, ברמת החוויה היום-יומית, יותר דומים לרכב מבחינת משהו שאפשר לחיות איתו באופן שהרבה יותר אנשים יכולים להחזיק ולהשתמש בכלי כזה".

300 לקוחות כבר רכשו את הרכב המעופף. 30 מתוכם ישראלים ששילמו כ-150 אלף דולר עבור הזכות להיות הראשונים שיתניעו וימריאו. הרכב האווירי נמצא כרגע בשלבי פיתוח אחרונים ובעוד שנה וחצי מהיום כבר נוכל לראות אותו מרחף מעלינו. המטרה העיקרית -  טיסות למרחקים קצרים לשני אנשים במהירות של עד 250 קמ"ש. 

רוני פלאוט, מנכ"ל ומסייד שותף ב-AIR, הציג בפנינו את הרחפן החדשני - שהוא גם מטוס, וגם מכונית ספורט. "התשתית הנדרשת היא יותר קטנה, הדבר הזה תופס מקום של בערך שני טנדרים אמריקאים גדולים", הסביר. "המיומנות הרבה יותר נמוכה, כי מה שמטיס את זה בעצם זה מחשב. אם יש לך שטח מספיק גדול בארץ או חווה בדרום או מושב בשרון - אתה בהחלט יכול לשים את זה בבית".

הרכב האווירי הישראלי הראשון
מסירות ללקוחות - רק בסוף השנה הבאה, העתיד כבר כאן

בתקופה הקרובה מתכננים בחברה לבצע אלפי שעות טיסה כחלק מהליך הרישוי, ולדברי המנכ"ל - בסוף שנת 2024 יחלו להימסר כלים בתחום התחלתי של 150 אלף דולר עם אספקה של בין 80-150 קילומטר לשעת טיסה. "הצגנו את הכלי הזה לראשונה בארצות הברית", שיתף פלאוט. "ראו אותו 2,500 איש, קנו אותו 52. זה לא אנשים שרצו לטוס, זה אנשים שרצו לעוף". 

בתקופה הקרובה מתכננים בחברה לבצע אלפי שעות טיסה כחלק מהליך הרישוי. אם אתם חושבים שנדרש לכלי הזה רישיון - תדעו שאין צורך. "זה כלי שהרבה יותר קל להטיס אותו ממטוס רגיל", הסביר הסמנכ"ל רוזן. "פה המערכת עושה את זה בשבילך. אתה בעצם אומר לאן אתה רוצה להגיע - והמערכת כבר מביאה אותך לשם. עדיין יש חוויה שאתה שולט בכלי, אבל החוויה הזאת היא מאוד מאוד מוגנת ובטוחה".

הרכב האווירי הישראלי הראשון
יעקוף את הפקקים?

בימים של פקקים הולכים ומתארכים אפשר לחלום שאולי ה-AIR ONE יהיה הפתרון. כן, נראה שהעתיד כבר עוד רגע כאן ונקווה שהוא יגיע כמה שיותר מהר.