בתקופה האחרונה יישומים שונים של בינה מלאכותית כובשים תדיר את הכותרות ומציתים את הדמיון, ונראה שפיתוח מלהיב במיוחד ממש מעבר לפינה – חברת "DONOTPAY" הכריזה שבחודש הבא עורך דין "רובוט" שמופעל באמצעות בינה מלאכותית יעניק לראשונה הגנה משפטית לשני נאשמים במשפטי תעבורה. "בתחומים מסוימים לא נזדקק יותר לעורכי דין כדי לקבל מענה משפטי", מסביר ד"ר אביב גאון, מרצה בכיר בבית ספר הארי רדזינר למשפטים באוניברסיטת רייכמן.

מודל הבינה המלאכותית יותקן בפלאפון של הנאשם, יאזין וינתח את הטענות השונות שיעלו בבית המשפט, ינסח מענה עבור הנאשם ויעביר לו אותו בזמן אמת דרך אוזנייה. במקרה של הפסד בהליך המשפטי, החברה התחייבה שתשלם על כל הוצאות המשפט. מנכ"ל החברה ג'ושוע בראודר אמר שהוא מקווה שהפיתוח החדשני ישפר משמעותית את הנגישות של סיוע משפטי לאוכלוסיות מוחלשות, זאת כאשר כ-80% מהאמריקנים לא יכולים להרשות לעצמם עורך דין: "טכנולוגיית בינה מלאכותית היא כל כך עוצמתית. מגיע לאנשים להשתמש בה כדי לעזור לעצמם".

בינה מלאכותית אתית (אילוסטרציה) (צילום: Hiroshi Watanabe, getty images)
בינה מלאכותית אתית (אילוסטרציה) | צילום: Hiroshi Watanabe, getty images

"DONOTPAY" כבר השתמשה במודלים של בינה מלאכותית כדי לסייע לאנשים בהליכים משפטיים שלא מתנהלים בבית משפט, כגון ערעור על דוחות חניה, התנגדות לפינוי דיירים והבטחת זיכויים מחברות תעופה. לפי החברה יותר משני מיליון לקוחות זכו בהליכים משפטיים באמצעות בינה מלאכותית. בראודר אף הציע מיליון דולר לעורך דין שיסכים לתת למודל שפיתחה החברה לטעון במקומו בבית המשפט העליון בארצות הברית. כמו כן, החברה סירבה למסור את הפרטים המדויקים של ההליכים בהם הבינה המלאכותית עתידה לפעול בשל חשש להתנגדות של לשכת עורכי הדין ובתי המשפט שימנעו את השימוש במודל. 

"אם פעם היה צריך עורך דין כדי לקבל חוות דעת ראשונית על סיכויי התביעה, אז יכול להיות שלא נזדקק לזה יותר כי המערכות האלה ידעו לתת את המענה הזה בצורה יותר טובה", מספר ד"ר גאון. "יש לנו היום בעיה עם הנגישות של המשפט והעובדה שיש חלקים גדולים באוכלוסייה שהמשפט לא נגיש עבורם. לכן המערכות האלה, שהן אלטרנטיבות ראויות, זה כלי שיכול לעזור בדיוק בנקודות שאין מענה מספק לאותן אוכלוסיות שצריכות אותו".

הוא מוסיף: "המערכות האלה, בטח אם הן יוכלו להתמודד עם הליכים יחסית פשוטים כמו הליכי תעבורה, הוצאה לפועל, תביעות מול העירייה וענייני היום-יום הקטנים של כל אחד מאיתנו – יאפשרו לתת מענה לכל האוכלוסיות, וזה דבר מאוד חיובי. אני מעריך שנראה יותר ויותר מערכות מהסוג הזה. פה צריך גם פיקוח של המדינה כדי לוודא שיש סטנדרט מינימלי שהמערכת עומדת בו".

ד"ר אביב גאון (צילום: אורן שלו, n12)
ד"ר אביב גאון | צילום: אורן שלו, n12