לאחרונה שומעים על עוד ועוד מקרים של סוללות נטענות שהתלקחו. מה בדיוק קורה שם, וכיצד שימוש נכון וזהיר יכול להקטין את הסיכוי לכך? על שימוש נכון בסוללות ליתיום-יון. כשאחת הסיבות לפיתוח סוללות סיליקון נטענות כפי שעושים בטכניון, היא העובדה שסיליקון נחשב בטוח לשימוש. לרוב, הדבר נכון גם לסוללות ליתיום-יון נטענות, הנפוצות מאוד כיום.

סוללות ליתיום-יון פרצו לחיינו בשנות ה-70 של המאה הקודמת עם המצאתו של ג'ון גודאינף אשר הציג רעיון חדשני שלפיו ניתן לייצר סוללות נטענות למגוון רחב של שימושים. כיום, היכן שלא נסתכל - נמצא סוללות ליתיום-יון: בכלי רכב חשמליים, בטלפונים ומחשבים ניידים וכן באופניים וקורקינטים חשמליים.

עם זאת, מאז שהתרחב השימוש בסוללות ליתיום-יון במכשירי חשמל הנמצאים בשימוש יום-יומי, אנו עדים ליותר ויותר מקרים של סוללות מתלקחות עקב טעינת יתר או פריקת יתר, חימום, קצר, פגם בייצור ועוד. למרבה הצער, בשנה שעברה בישראל פרצו 214 שריפות כתוצאה מהתלקחות סוללת ליתיום-יון, והן גרמו למותם של שישה בני אדם ולנזק ביותר מ-200 דירות .

אז למה זה קורה? בסוללת ליתיום-יון שלושה מרכיבים עיקריים: אלקטרודות - המאחסנות את הליתיום, אלקטרוליט - הנושא את יוני הליתיום בין האלקטרודות ומפריד העשוי מחומר פולימרי - המונע מגע בין האלקטרודות. כאשר נגרם לסוללה נזק כלשהו עקב חבטה, ניקוב או טמפרטורה או לחץ קיצוניים, הליתיום שבסוללה מסוגל להגיב עם הלחות שבאוויר בתגובה אלימה המייצרת חום רב וגז מימן, שעלולים לגרום להתלקחות הסוללה. חשוב לציין ששימוש נכון וכן טעינה נכונה על פי הוראות היצרן אמורים למנוע מקרים אלו.

עשרת הדיברות לשימוש נכון בסוללות ליתיום-יון

  • אין להשאיר סוללה בטעינה ללא השגחה
  • אין להשתמש בסוללה שנרטבה, נוקבה או ספגה חבטה חזקה
  • אין לאחסן סוללה או להשתמש בה בטמפרטורה קיצונית של מתחת למינוס 20 מעלות (לדוגמה, בבטן המטוס) או מעל 60 מעלות (לדוגמה, ברכב סגור ביום קיץ חם)
  • אין להתעלם מחימום יתר בעת הטעינה
  • אין לבצע כל שינוי במאפייני הסוללה בעצמכם: הספק, מתח או זרם
  • יש לפנות לאיש מקצוע לביצוע כל שינוי חשמלי בסוללה
  • יש להוציא את הסוללה מהחשמל מייד בסיום הטעינה
  • יש לאחסן את הסוללה במקום מוצל
  • יש לוודא שהסוללה תואמת את המתח המצוין על המטען טרם החיבור לאופניים או לקורקינט
  • יש להשתמש בסוללה ומטען מקוריים בלבד בעלי תו תקן

שיר טבק, סטודנטית לדוקטורט בפקולטה לכימיה בטכניון ומתנדבת בעמותת מדע גדול, בקטנה. עריכה מדעית: גליה הלוי שדה, מדע גדול, בקטנה

הפרסום באתר מדע גדול, בקטנה