בלב ליבה של העיר שלא עוצרת, הושק ביום חמישי מרכז הקליימטק הבינלאומי. שיתוף הפעולה הראשון מסוגו שראה אור בניו יורק, משלב כוחות ומאמצים של מגוון שחקניות ראשיות בעולם הטק הישראלי ובכלל, כמו קרן ההון סיכון JVP,MINI  מקבוצת BMW, יחד עם עיריית ניו יורק ואוניברסיטת קולומביה.

המרכז החדש מהווה התכנסות של שלל תחומים – כמו סייבר, פינטק, אגריטק, פודטק – לצד תחום הקליימטק, והוא יהיה לבית לעבודה על פיתוח אסטרטגיות חדשות להתמודדות עם משבר האקלים העולמי.

באירוע ההשקה השתתפו יו"ר ומייסד קרן JVP אראל מרגלית, ראש עיריית ירושלים משה ליאון, מייק פייטון, סגן נשיא MINI ומנהל פעילות MINI ביבשת אמריקה, יוהאן שווינד, מנכ"ל URBAN-X ומנכ"לי חברות הפורטפוליו של הקרן.

מתקנים את העיר – מתוך העיר

יותר ממחצית מאוכלוסיית העולם מתגוררת היום במרכזים עירוניים, היכן שהמנהל המקומי בימים אלה חותר יותר ויותר על מנת למצוא דרכים חדשות להתמודד עם משבר האקלים.

השקת מרכז הקליימטק הבינלאומי בניו יורק (צילום: שחר עזרן)
השקת מרכז הקליימטק הבינלאומי בניו יורק | צילום: שחר עזרן

הדבר קורה הן לאור ההבנה כי באופן כזה יכולות עיריות לספק סביבת מחייה טובה יותר לתושבים, ולהפוך לאזורי מגורים נחשקים יותר; כמו גם בהתבסס על העובדה ש-75% מכלל פליטות הפחמן דו חמצני המזהם מגיע מערים. בהינתן אלה, פוטנציאל השיפור של הערים בייחס לאזורים מאוכלסים פחות הוא משמעותי.

המרכז החדש יתמקד לא רק בדרכים לתקן את הקיים ואת הנזקים שכבר קורים, אלא גם בפתרונות ייחודיים לערים עתידיות, כדי שאלה יקומו מראש ירוקות יותר.

עכשיו תורו של הקליימטק

אראל מרגלית, דמות מוכרת בישראל ומחוצה לה, הוא יזם שמרכזים מהסוג הזה אינם זרים לו. לפני כשנתיים הוא וצוותו השיקו את מרכז הסייבר הבינלאומי בניו יורק, ולפני כשנה את מרכז הפודטק הבינלאומי בגליל. בעקבות ההצלחה, פנתה אליהם חברת MINI מקבוצת BMW כדי לשתף פעולה ולהקים מרכז שיעסוק בהייטק למען פתרון משבר האקלים, ולמען פיתוחים שיסייעו לאנושות להתמודד עם השינויים שכבר עכשיו בפתחנו.

שיתוף הפעולה הייחודי יפתח את הדלת לחברות המשתתפות לחיבורים בינלאומיים עם חברות טכנולוגיות נוספות, וכך צפוי לאפשר להן להוביל מהלכים שיביאו לשינוי. "יותר מ-250 חברות בינלאומיות נרשמו למרכז מרגע פתיחת ההרשמה, ומי שיתקבלו יזכו להדרכה צמודה, סיוע בפיתוח המוצר, מיתוג וכלים נוספים שיסייעו להן להפוך לדבר הגדול הבא בתחום הקליימטק", מציינים מטעם מרכז הקליימטק הבינלאומי במנהטן.

בין החברות שכבר נבחרו להשתתף בפרויקט הבינלאומי: Senrcop המובילה מהפכה בתחום החקלאות החכמה, CoPilot שפיתחה מערכת בינה מלאכותית העוקבת אחר הרגלי לקוח סחר אלקטרוני ומתאימה את צרכיו, DirtSat מהפכת הגגות הירוקים בשטחים אורבניים ו-Dynami Air Cooling מייצרת מערכת קירור ירוקה במינימום צריכת אנרגיה.

הוציא מכיסו 800 אלף שקלים. אראל מרגלית (צילום: פלאש 90, חדשות)
צילום: פלאש 90, חדשות

"צריך לשנות את הפרדיגמה. הדרך היחידה להתמודד עם משבר האקלים היא לאחד כוחות עם טכנולוגיות מתחומים שונים כדי לייצר חומת מגן חדשה שתגן על כדור הארץ ועל הערים שלנו", מציין יו"ר ומייסד JVP אראל מרגלית. "אם לא נפתח פתרונות חדשים שיגנו על המשאבים הבסיסיים שלנו - אוויר, מים ואנרגיה - אנו עלולים להפסיד בקרב". מרגלית מוסיף כי שיתוף הפעולה עם MINI, עם עיריית ניו יורק ועם אוניברסיטת קולומביה ושתופים רבים אחרים - כדי לתת הזדמנות עסקית חדשה לחברות והזדמנות אדירה לכוכב שלנו".

האם מדובר בהתיירקקות (גרינוושינג)?

מבטיח עד כמה שזה נשמע, יש מי שהחיבור בין חברת BMW לבין המטרה האקלימית לא יישמע לו בהכרח טבעי מאוד. בכל זאת, מדובר בחברה שעיקר הכנסותיה ממכירת מכוניות מונעות דלק, בתעשייה עולמית שחלק המכירות של מכוניות חשמליות מהווה רק 10% ממנה. 

מרגלית סבור שמדובר בניסיון אמיתי להיטיב עם הסביבה, מתוך הבנה שזהו הדבר הנכון לעשות. "עולם ההשקעה בקליימטק מתמקד בבעיות הגדולות של התחום וברצון לפתור אותן. ענף המכוניות כמו הרבה מתעשיות אחרות כיום, מתמודד עם אתגר גדול – איך להפחית את הפגיעה בסביבה. חשוב לנו לעבוד עם החברות מהתחום ולסייע במאמץ העולמי להפחית את הזיהום ופליטות הפחמן". לראיית מרגלית, העבודה עם חברות הענק לא סותרת פעילות ירוקה, אלר נועדה לקדם אותה. "התהליך הזה, לא קורה בין לילה. אם רוצים לליצר אימפקט אמיתי חשוב לעבוד עם החברות הגדולות, ולסייע להן לשנות את הדרך בה הן עובדות ואת המוצרים שלהם".

השקת מרכז הקליימטק הבינלאומי בניו יורק (צילום: שחר עזרן)
השקת מרכז הקליימטק הבינלאומי בניו יורק | צילום: שחר עזרן

אכן, סריקה של פעילות BMW עצמה בשנים האחרונות, מראה עניין הולך וגובר בדרכים להגדיל את חלקן של המכונות החשמליות מכלל אלה שנמכרות, כמו גם הצגה מקיפה של עקרונות הקיימות המושלים בפעילות העסקית של התאגיד, ברמת דוחות ה-ESG והנתונים המובאים באמצעי התקשורת.

 התקווה של היזמים היא שפתיחת המרכז תהיה לתחילתו של גל גדול שיסחף אחריו גורמים נוספים מבחוץ. "השותפות הזו מתחילה בניו יורק", מציין מרגלית, ומבטיח – "אבל היא תתרחב ותשפיע על כל העולם".