ל-35 הדיוקנים העצמיים של וינסנט ואן גוך צפוי להצטרף דיוקן 'חדש' בקרוב, בעקבות גילוי מפתיע בגלריה הלאומית של סקוטלנד. אנשי הגלריה באדינבורו נערכים בימים אלה לתערוכת יצירות אימפרסיוניסטיות, וכחלק מההכנות להצגתם, עורכים מגוון בחינות – בהן גם צילומי רנטגן של הציורים.

אחת מהתמונות היא "איכרה עם כובע לבן", שצוירה על ידי ואן גוך בשנת 1885, בתור מחקר לקראת יצירת המופת "אוכלי תפוחי האדמה". בסריקה, במקום לאתר את משיכות המכחול אשר מרכיבות את דמותה של האיכרה, הבחינו אנשי הגלריה במשיכות המעידות על קיומו של דיקן עצמי של האמן, המוחבא מאחורי לציור.

צילום הרנטגן של דיוקן עצמי 'חדש' של ואן גוך (צילום: Neil Hanna/Handout via REUTERS)
צילום הרנטגן של דיוקן עצמי 'חדש' של ואן גוך | צילום: Neil Hanna/Handout via REUTERS

 שיטת הפיתוח לצילום הרנטגן בה השתמשו, היא בין היתר שאפשרה את הגילוי; כמו חגם סוג החומר אשר שימש את ואן גוך ליצירת קווי המתאר הבהירים, פיגמנט מינרלי שעשוי מעופרת לבנה.  

בדיוקן העצמי, אוזנו השמאלית של ואן גוך נראית בשלמותה, וסביר להניח שהוא הוכן עוד לפני התקרית ב-1888 שבה איבד ואן גוך חלק מהאפרכסת.

 

 

"כשראינו את צילום הרנטגן בפעם הראשונה, כמובן שהתרגשנו מאוד. גילוי כזה משמעותי של יצירה אלטרנטיבית, קורה בדרך כלל פעם, אולי פעמיים, בחייו המקצועיים של משמר אומנות", סיפרה לרויטרס לסלי סטיבנסון, המשמרת הראשית של הגלריה.

היצירה אשר מוסתרת מאחורי ושכבות של דבר צפויה להיחשף מתישהו בשנה הבאה, אחרי מאמצים של אנשי השימור, שיעשו את כל מה שיידרש, ובמידת העדינות הנדרשת כדי להימנע מפגיעה באחד מהציורים.

הגילוי המרגש תואם את מה שיודעים ההיסטוריונים על וינסנט ואן גוך. ציורים נוספים של האמן נחשפו באופן דומה, וההבנה בקרב החוקרים שתופעל הציורים המוחבאים נבעה מכורח הנסיבות; ואן גוך, אשר היה אמן עני למי לאורך כל שנות הקריירה שלו, לא יכול היה להרשות לעצמו קנבסים חדשים בכמויות, ולכן נהג לעשות שימוש חוזר בהם.