מחסור חמור בגשמים וגלי חום בלתי פוסקים מייבשים נהרות בארה"ב, באירופה, אסיה ובמזרח התיכון, הם מתכווצים לאורכם ולרוחבם. במבט מעל, "כתמי אדמה" המבצבצים מעל פני המים כבר הפכו למחזה נפוץ; כמה מנהרות אפילו הפכו לבלתי עבירים.

משבר האקלים, תוצאה של פעילות האדם, מעורר מזג אוויר קיצוני ברחבי העולם, והוא לא משפיע רק על נהרות, אלא גם על האנשים התלויים בהם - בין אם לצורך מי שתייה, להשקיית מזון, לצורך אנרגיה או למשלוח סחורות. כך נראים שישה נהרות מתייבשים מהחלל.

נהר הקולורדו

גדותיו של נהר הקולורדו מתייבשות, והוא מתדלדל, זה קורה על רקע בצורת היסטורית במערב ארה"ב שלא מראה סימני דעיכה. כדי להאט את קצב הייבוש, הממשלה החלה להגביל באופן רשמי את השימוש במים במדינה.

אחד משני המאגרים שמימיהם זורמים לנהר, אגם מיד, הולך ומצטמצם, וגובה פני המים בו הולך ומתקרב באופן מדאיג לנקודה שבה המאגר לא יהיה גבוה מספיק כדי להזרים מים דרך הסכר. מפלס המים של אגם מיד נמצא במגמת ירידה מאז שנת 2000, אך הקצב הואץ מאז 2020. האגם התרוקן כה משמעותית בשנה האחרונה, עד שנחשפו יחד עם חלקים של הקרקעית, גם שרידי אדם – מה שהעלה חשד כי מדובר בקורבנות רצח מאפיה מלפני כמה עשרות שנים. ההשלכות של משבר נהר הקולורדו הן עצומות: כ-40 מיליון בני אדם בשבע מדינות בארה"ב ובמקסיקו מסתמכים על מי הנהר לצורך שתייה, חקלאות וחשמל.

 

 

נהר היאנגצה

נהר היאנגצה הוא הנהר הארוך ביותר באסיה והשלישי באורכו בעולם. גם הוא מתייבש, אבל אלה הם היובלים שלו שכבר כמעט נעלמו לגמרי בגלל היובש. בסין הכריזו על התראת בצורת ברחבי המדינה, לראשונה זה תשע שנים, וגל החום הנוכחי הוא הארוך ביותר בשישה העשורים האחרונים.

להתייבשות הנהר השפעה עצומה. בסצ'ואן, מחוז המונה 84 מיליון איש, אנרגיה הידרואלקטרית מהווה כ-80% מקיבולת החשמל. חלק ניכר ממנה מגיע מנהר היאנגצה, וכאשר זרימתו מואטת, ייצור החשמל מצטמצם. הדבר הותיר את הרשויות להורות, בלית ברירה, על סגירת כל המפעלים באזור למשך שישה ימים. בתקופה זו המחוז כולו רואה רק כמחצית מכמות הגשמים הרגילה, וכמה מאגרי מים כבר התייבשו לחלוטין כתוצאה מכך.

 

 

נהר הריין

הריין מתחיל באלפים השוויצרים, זורם דרך גרמניה והולנד ומגיע עד לים הצפוני. הנהר הגדול הוא ערוץ מעבר בעל חשיבות רמה בכל הנוגע לשינוע סחורות מאירופה ולאירופה, אבל נכון להיום, מדובר במשימה קשה למדי.

חלקים מהקרקעית כבר הגיחו מעל פני המים, מה שאומר שהספינות שמנסות לעבור אותו חייבות לעקוף שורה של מכשולים, מה שמאט את התהליך כולו. מפלס מים נמוך פירושו גם שחברות משלמות יותר כדי לעבור, וכל הגורמים הללו מייקרים את השינוע ואת המשלוחים עצמם, שכן העלויות הללו בדרך כלל מגולגלות לצרכנים.

 

 

נהר הפו

נהר הפו חוצה את החלק הגבוה של איטליה, ונשפך מזרחה אל הים האדריאטי. הוא ניזון משלג חורפי מהרי האלפים ומגשמים כבדים שיורדים באביב; השיפוע שלו אחראי לזרימה המהירה בו.

לעיתים, יש אפילו בעיית שיטפונות הרסניים סביבו, אבל בימים אלה נהר הפו נראה שונה מאוד מהרגיל. החורף בצפון איטליה היה יבש עד מאוד, כך שהשלג סיפק מעט מים; גם האביב והקיץ היו יבשים והכניסו את האזור לבצורת הקשה ביותר בשבעה העשורים האחרונים. הפו כל כך מיובש עד שפצצה מתקופת מלחמת העולם השנייה נמצאה לאחרונה בין מימיו המתדלדלים.

גם על נהר הפו מסתמכים מיליונים לפרנסתם, בעיקר דרך חקלאות. כ-30% מהמזון של איטליה מיוצר לאורך הפו, וחלק מהיצוא המפורסם ביותר של המדינה, כמו גבינת פרמזן, מיוצר באזור הפורה, בזכות העושר שמעניק לו הנהר.

  

 

נהר הלואר

הלואר בצרפת תומך בעמק שעל שמו, עמק של כרמים המייצרים כמה מהיינות המפורסמים בעולם. הנהר משתרע על פני כ-1,000 ק"מ, ונחשב לנהר הפרא האחרון של צרפת, התומך במערכות אקולוגיות רבות ובמגוון הביולוגי ברחבי העמק כולו. חלק משמעותי מכלל המינים הנתמכים על ידו אף זכה למעמד של הגנה על ידי אונסק"ו.

חלקים רבים מהנהר כבר די רדודים, ויש כאלה שהם כל כך יבשים עד שניתן לחצות אותם ברגל. תמונות לוויין של העיר סומיר מראות קטע של הנהר שבו יש יותר קרקעית מאשר מים זורמים. כתמי האדמה החומים שסביב היו שופעים וירוקים לפני שנה אחת בלבד. כדי לנסות ולהאט את התהליך ההרסני, הרשויות משחררות מים מסכרים לנהר, בעיקר כדי להבטיח שהמים הזורמים יספיקו כדי לקרר ארבע תחנות כוח גרעיניות היושבות לאורכו.

 

 

נהר הדנובה

הדנובה הוא הנהר הארוך ביותר של מערב אירופה, תעלת שיט חשובה ומרכזית העוברת דרך 10 מדינות. היום, ברומניה, סרביה ובולגריה, עומלים בו פועלים בחפירות רק כדי להבטיח שכלי שיט עדיין יוכלו לנווט בו.

מצב הדנובה לא קשה כמו זה של כמה מהנהרות האחרים באירופה, אבל מדינות כמו הונגריה למשל, נשענות עליו בצורה כה משמעותית בכל הנוגע לתיירות, שכבר עכשיו מורגשת ההשפעה השלילית של התייבשותו. כמה מספינות השיט שעברו בו פשוט לא הצליחו לעבור בחלקים מסוימים, ודרשו התאמות כדי לעגון בסופו של דבר בהונגריה. בימים אלה, ספינה ממוצעת של 1,600 טון יכולה לנווט בקטע ההונגרי של הנהר רק אם היא נטולת מטען, כך על פי מועצת התיירות של המדינה.