היום (שלישי), ימים ספורים לפני חג הפסח, מפרסם המשרד להגנת הסביבה נתונים על צריכת כלים חד פעמיים. החל מ-1 בנובמבר 2021 חל מס קנייה על יבוא וייצור של כלים חד-פעמיים המכילים פלסטיק. נכון להיום, ובעקבות תיקונים שנערכו לאחר פניות יבואנים ויצרנים, המס עומד על 11 ש"ח לק"ג, לא כולל מוצרים שהוחרגו כמו למשל כוסות נייר עם ציפוי פלסטיק לשתייה חמה, עליהן חל מס מופחת של 3.30 ש"ח לק"ג.

לפי הנתונים שנאספו על ידי חברת  StoreNext חלה ירידה של כ-50% ברכישת כלים חד-פעמיים ברשתות השיווק בחודש פברואר האחרון, בהשוואה לחודש יולי, טרם הכרזת הממשלה על הטלת המס. ביולי 2021, נמכרו כ-486 אלף יחידות של מוצרי פלסטיק חד פעמיים, ואילו בפברואר השנה נמכרו 232 אלף יחידות בלבד. בחודשיים האחרונים, לאחר הירידה החדה, אף נרשמה התייצבות בהיקף הרכישה. 

עוד לפני שחתם שר אוצר ליברמן על הצו, עצם הכוונה למסות עוררה שיח רב בציבור. בין המתנגדים ובין התומכים, היו גם מי שפשוט מיהרו לאגור כלים כדי לנסות ולדחות את הגזרה בפועל, עד כמה שניתן. הדבר אכן בא לידי ביטוי גם בנתונים, ולפני הצניחה בהיקף הרכישה נרשמה עלייה בין ספטמבר לאוקטובר.

"נתוני הצריכה ברשתות השיווק בחודשים האחרונים מעודדים, ומצביעים על שינוי כיוון", ציינה השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג. אולם באשר לטיב המגמה, במשרד סבורים כי נדרש עוד זמן כדי לאפיינה לטווח הארוך, ובד בבד קוראים לציבור להימנע משימוש בכלים חד פעמיים במהלך החג.

תמר זנדברג (צילום: רונן חורש, לע"מ)
תמר זנדברג | צילום: רונן חורש, לע"מ

ככל שעובר הזמן גוברת המודעות וההבנה, גם בקרב הקהילה המדעית, באשר להיקפה ועומקה של בעיית הפלסטיק עמה מתמודד העולם. בחודש שעבר פורסם מחקר בכתב העת Environment International, אשר במסגרתו הוכיחו לראשונה החוקרים כי מיקרופלסטיק מגיע גם למחזור הדם. חלקיקי הפלסטיק הקטנים, שהם תוצר לוואי של השימוש בפלסטיק והימצאותו בסביבה הטבעית, נמצאו בדמם של 80% מתוך 22 הנבדקים.

חלקיקי פלסטיק (צילום: Navapan Assavasuntakul, shutterstock)
מיקרו-פלסטיק, אילוסטרציה | צילום: Navapan Assavasuntakul, shutterstock

כחלק מהמאמץ להפחתת צריכת כלי הפלסטיק החד פעמיים, הושק לאחרונה גם קמפיין הסברה בשיתוף לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ), בכיכובה של השחקנית ניב סולטן. הקמפיין, שעלה בטלוויזיה, ברדיו, ובאינטרנט, כלל גם תוכן ייחודי ומותאם לחברה הערבית ולחברה החרדית, שנועד להביא להגברת המודעות ולטיוב תוצאות הקמפיין הכולל. מטעם המשרד נאמר ל-N12 כי סבב נוסף של הקמפיין מתוכנן לקראת יום העצמאות.