היום (שני) הוגשה על ידי אדם טבע ודין עתירה תקדימית נגד השרה להגנת הסביבה ומשרדי ממשלה, תמר זנדברג, על שלא הפעילה את סמכותה להכריז על התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אויר, כמחוייב על פי חוק אוויר נקי.

אזור התחנה המרכזית סובל מחריגות בערכי הזיהום המותרים על פי החוק, ותושבי העיר הגרים בסביבתה, כמו גם מי שעובד בה ובסביבתה, מרגישים את המפגע על בסיס יום יומי.

הכרזה על אזור התחנה כאזור נפגע זיהום אוויר תחייב את עיריית תל אביב-יפו להכין תוכנית פעולה לנקיטת האמצעים בתחומה, תוך שישה חודשים, לשם צמצום ומניעת הזיהום באזור.

עורכת הדין בר רוזוב ואדם טבע ודין עתרו הבוקר גם נגד המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ועיריית תל אביב, ומסבירים כי צעד זה מגיע אחרי שפניות חוזרות ונשנות לשרה להפעיל את סמכותה על פי חוק אויר נקי לא נענו.

בעתירה מובואת חוות הדעת של ד"ר אריה ונגר, ראש תחום אוויר ואנרגיה באדם טבע ודין; ממנה עולה כי המפגע הסביבתי בתחנה המרכזית הוא מפגע מתמשך, וכי במשך עשרות שנים זיהום האוויר התחבורתי שם מזיק לסובבים מבלי שנעשה דבר.

מחאה נגד התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מחאה נגד התחנה המרכזית בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הבדיקות שנערכו מראות חריגות של מספר סוגי מזהמי אוויר מהערכים המותרים בחוק, מה שמביא לשילוב של ריכוזים גבוהים וחריגים המגבירים את הפגיעה בבריאות הציבור ובסביבה.

עבור חנקן דו חמצני למשל (NO2) נמדדו ריכוזים המהווים חריגה של עשרות אחוזים ביחס לערך הסביבה התקף בתקנות אוויר נקי, העומד על 40 מיקרוגרם למ"ק. כך לדוגמא, נמדד ריכוז ממוצע שנתי של 89 מיקרוגרם למ"ק בשנת 2014; 79 מיקרוגרם למ"ק בשנת 2015; 64 בשנת 2016 ; 61 מיקרוגרם למ"ק בשנת 2017 ; 51.5 מיקרוגרם למ"ק בשנת 2019.

אפילו בשנים 2020-2021, שהתאפיינו בשלושה סגרים ובצמצום ניכר בפעילות התחבורה הציבורית עקב משבר הקורונה, נמדדו ערכים גבוהים ובלתי בריאים בגבול התקן. כך, בשנת 2020 נמדד ערך ממוצע שנתי של 40.5 מיקרוגרם למ"ק החורג במעט מהערך השנתי למזהם זה, ובשנת 2021 נמדד ערך שנתי של 39.8 מיקרוגרם למ"ק המשיק לתקן.

"משבר הקורונה הביא לירידה של עשרות אחוזים בזיהום האוויר בארץ, ועל אף הירידה בריכוזים, גם בשנת 2020, כמו בכל קודמותיה, נתוני הניטור בתחנת הניטור הסמוכה לתחנה המרכזית היו הגבוהים ביותר בארץ והותירו את אזור התחנה המרכזית מוכה זיהום אוויר", מציין ד"ר ונגר.

חומרת הממצאים מתחדדת לאור המלצת ארגון הבריאות העולמי, לשנות את ערך הסביבה השנתי של חנקן דו חמצני מ-40 מיקרוגרם למ"ק ל-10 מיקרוגרם למ"ק. כך, שגם ריכוז ממוצע העומד בדיוק על התקן הישראלי של 40 מיקרוגרם למ"ק, הוא כבר גבוה פי 4 ממה שמומלץ על פי ה-WHO.

נוסף על כך, באזור התחנה המרכזית נמדדות גם חריגות עבור חלקיקים נשימים עדינים. כך, לדוגמה בשנת 2019 נמדדו 27 חריגות יממתיות, והחריגות שבו ונשנו בשנת 2021 שבה נמדדו 31 חריגות מהערך היממתי המרבי. מדידות אלו מהוות הפרה של התקן המתיר עד 18 חריגות יממתיות כאלה בשנה.

המבנים הכושלים, התחנה המרכזית החדשה תל אביב (צילום: צילום מתוך ויקיפדיה)
התחנה המרכזית החדשה תל אביב | צילום: צילום מתוך ויקיפדיה

בעוד שערכי איכות האוויר הם עבור כל חומר מזהם בנפרד, הרי שילוב של ריכוזים גבוהים וחריגים, של שני מזהמי אוויר מסוכנים גם יחד רק מגביר את הפגיעה בבריאות הציבור.

"כל יום בו השרה להגנת הסביבה, אינה מפעילה את סמכותה, היא חוטאת לתפקידה ומרוקנת מתוכן את תכליתו של חוק אוויר נקי. חשוב להדגיש כי זו עתירה תקדימית מכיוון שעד כה לפי ידעתנו לא נעשה שימוש בסעיף 11(א) לחוק, וככל שלא ייעשה שימוש בכלי חשוב זה, גם במקרה כה מובהק של זיהום אוויר מתמשך כפי שזה בענייננו, ייחשב הסעיף כאות מתה", טוען ד"ר ונגר.

בעתירה טוענים מטעם הארגון כי ההתחייבויות והניסיונות למגר את מפגע זיהום האוויר החמור על ידי עיריית תל אביב-יפו נותרו על הנייר בלבד.

אספקט נוסף של של הבעיה הוא סוגיית הצדק הסביבתי. אלפי תושבי שכונת נווה שאנן הם הנפגעים העיקרים מזיהום האוויר באזור. בעתירה אף מצוטטת עמדת המשרד להגנת הסביבה בנושא, כפי שהובאה על ידי סמנכ"לית תעשיות ורישוי עסקים, שולי נזר. ב-21 בדצמבר בשנה שעברה דיברה נזר בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת ואמרה: "אני מציעה שמי שלא ראה את המפגע הזה במו עיניו, ילך לראות, כי הוא יבין מהר מאוד למה הפינוי של התחנה לא יכול להידחות ולו ביום אחד. המנועים והאגזוזים של הדיזל מגיעים ישר למרפסות של האנשים. ואלה האנשים, האוכלוסיות הכי חלשות ואפילו רגישות בחברה שלנו".

באדם טבע ודין מאמינים כי ההכרזה על אזור התחנה כאזור נפגע זיהום אוויר, הוא כלי משמעותי שקבע המחוקק לטיפול במפגע זיהום אוויר וזאת לשם מימוש תכליתו של חוק אוויר נקי, וכי יש לעשות בו שימוש. "הנסיבות העובדתיות והמדעיות שפורטו בעתירה, לא משאירות ספק כי ערכי יסוד השיטה הדמוקרטית והחוקתית במדינת ישראל, ובפרט יישומו של חוק אוויר נקי והגנה על בריאות הציבור – מחייבים את הפעלת סמכותה של השרה וזאת באמצעות הכרזה בצו על אזור התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום אוויר", נמסר מטעמם.

כמה זה עולה לנו?

במשרד להגנת הסביבה ציינו ב-2018 עשור לחוק אוויר נקי, אז פרסמו נתונים הממחישים, כך על פי ההודעה שפורסמה, כי ״תרומתו של החוק לציבור, לאיכות החיים של אזרחי המדינה ולמשק בישראל עולה לאין שיעור על ההשקעה הכלכלית הנדרשת ליישומו של החוק״.

אז ציינו במשרד כי סך התועלת הצפויה מיישום מדיניות ההיתרים בכל המפעלים נאמדת בכ-115 מיליארד שקל - כ-100 מיליארד שקל מתוכם צפויים כתוצאה מהפחתת מזהמי אוויר בתחנות הכוח הפחמיות של חברת החשמל. עוד ציינו כי ״כל השקעה של שקל בודד מטעם המפעלים מניבה 3 שקלים בתועלת למשק כתוצאה מהפחתת מזהמים והטבה לבריאות הציבור".

במקרה התחנה המרכזית אמנם לא מדובר במפעל, אך משמעות התועלת הכלכלית בכל הנוגע לצמצום הזיהום איננה שונה. אי פעולה בהקשר הזה - כואבת לא רק עבור מי שסובלים מהזיהום על גופם, ולא רק עבור מי שהיו רוצים לראות צדק ושוויון חברתי גם בנושאים סביבתיים, אלא גם עבור קופת המדינה.

תגובות

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "בתור מי שנאבקת כבר 15 שנה על סגירת התחנה המרכזית, מתוך העירייה, מתוך הממשלה ומחוצה לה, אני שמחה שארגוני הסביבה פועלים לקידום המאבק החשוב הזה ופתרונו. אחד הכלים שנבחנים על ידי הוא הכרזה על האזור כנפגע זיהום אוויר. יש לכך היבטים רבים, והם נשקלים. סגירת התחנה המרכזית, שהיא פצע אורבני מזהם בלב תל אביב, היא מטרה משותפת לי בתור השרה להגנת הסביבה וגם לשותפים נוספים - והאמצעים להשגתה נבחנים".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: באזור התחנה המרכזית בתל אביב נמדד זיהום אוויר גבוה ביחס ליתר תחנות ניטור האוויר במטרופולין, ביחס להמלצות העדכניות של ארגון הבריאות העולמי ובחלק מהפרמטרים גם חורג ביחס לערכי הסביבה הקבועים בחוק. התושבים והמבקרים באזור חשופים לזיהום אוויר כרוני ואקוטי אשר מסכן את בריאותם, ולכן על כלל הרשויות הנוגעות בדבר לנקוט בכל הצעדים האפשריים כדי לסיים את המפגע מהר ככל הניתן.

המשרד להגנת הסביבה סבור כי הפתרון להתמודד עם בעיית זיהום האוויר באזור כולל שני מרכיבים חיוניים: חישמול התחבורה הציבורית; והסטת פעילות האוטובוסים מהתחנה המרכזית למספר מתקני תחבורה ציבורית אחרים. המשרד להגנת הסביבה בקשר עם משרד התחבורה, עיריית תל אביב וגורמים נוספים כדי לקדם את פינויה ההדרגתי של התחנה המרכזית.

לעניין ההכרזה: המטרה של הכרזה על אזור כנפגע זיהום אוויר היא לגרום לרשות המקומית שבתחומה קיים המפגע להכין תכנית לצמצום זיהום האוויר באזור. הנושא נבחן על ידי, והמשרד צפוי להשלים בתקופה הקרובה את הבדיקה המקצועית של מהלך זה ובחינת כלל המשמעויות, ועדכן בכך גם את אדם טבע ודין, שבחרה לעתור.