אחרי שנה של מאבק בין קצא"א (קו צינור אשקלון-אילת) לבין הארגונים הירוקים והמשרד להגנת הסביבה - נראה שהסכם העברת הנפט שנחתם לפני שנה בין ישראל לאיחוד האמירויות - צפוי להתבטל. הממשלה למעשה החליטה שלא להתערב בעמדתה של השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, שכידוע מתנגדת להסכם העברת הנפט. 

בחוות דעת משפטית שיגיש משרד ראש הממשלה לבג"ץ בעוד יומיים, נכתב: "אין כדי למנוע מהממשלה להפעיל, במידת הצורך, את סמכויותיה בכובעה כרגולטור". עוד נמסר מטעמו של ראש הממשלה: "מצאנו כי הסוגיה דנן מטופלת על-ידי משרדי הממשלה הרלוונטים, ועל כן איננו רואים מקום או צורך בהתערבות נוספת מעבר לכך".

מטרת הסכם שינוע הנפט, שעורר מחלוקת עוד במועד חתימתו בשנה שעברה, נועד להפוך את ישראל למעין גשר להעברת נפט. המשמעות: דלק שייוצא מאיחוד האמירויות, יועבר לחופי אילת ואשקלון כתחנת ביניים, ומהן ימשיך ישירות לאירופה. 

מתקן קצא"א. ארכיון (צילום: ד"ר אבישי טייכר)
קו צינור אשקלון-אילת, קצא"א | צילום: ד"ר אבישי טייכר

היתרון המרכזי של הסכם זה הוא כמובן כסף שיגיע ישירות למדינה, אולם לצד השכר מדובר בסיכון אקולוגי גדול, כפי שראינו בעבר בנחל צין ובשמורת עברונה. למען סדר הגודל - מדינת ישראל צפויה להפסיד כ-17 מיליון דולר בשנה - זאת לפני שחישבנו את ההשלכות הדיפלומטיות.

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "החברה להגנת הטבע, שהובילה את המאבק, עם עוד עשרות ארגוני סביבה וחברה אזרחית, בשיתוף פעולה עם ראשי עיריות אילת, אשקלון והתושבים, מברכת על הפרסום, כי הסכם קצא״א, שאיים על הביטחון הלאומי, על מתקני ההתפלה, התיירות, הכלכלה הבריאות והסביבה, ככל הנראה יבוטל. אנו מחכים לתשובה הרשמית של המדינה, שצפוייה להיות מוגשת בעוד יומיים, בתשובה לבג"צ שהגשנו בעניין, ביחד עם אדם, טבע ודין וצלול".

מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת "צלול", מסרה: "הודעת היועץ המשפטי לממשלה קובעת כי שיקולי הגנת הבריאות והסביבה שהובילה השרה זנדברג בדרישתה לבלום את הסכם קצאא ראויים ומידתיים. היום, יותר מתמיד, ברור כי אין שיקולים מדיניים או רווח כלכלי מההסכם שנחתם ויש לבטלו לאלתר. על ראש הממשלה ושר החוץ להביא את הנושא להכרעת ממשלה בהקדם ולא לגלגל את ההכרעה החשובה לפתחו של בג"ץ".