הכירו את Voiceitt: אלכסה, סירי, ביקסבי וגוגל אסיסטנט הן רק חלק מההוכחות שמערכות הזיהוי הקולי הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. אך דווקא בשלב זה, כשהקדמה בשיאה, חשוב לעצור לרגע ולבדוק האם יש פתרון גם לאלה שלא יכולים לקחת חלק במרוץ הטכנולוגי? אנשים שסובלים משבץ, שיתוק מוחין או כל מגבלה אחרת שלא מאפשרת לאותן מערכות, גם המתקדמות ביותר, לזהות ולפענח את קולם.

לפני כחודש חברת סטארט אפ ישראלית בשם "Voiceitt" השיקה את האפליקציה הראשונה בעולם שמציעה פתרון לבעיה הזו. "פיתחנו טכנולוגיית זיהוי דיבור שתאפשר לאנשים בעלי מוגבלויות ורבליות ברמות שונות לתקשר עם הסביבה בצורה הכי טבעית – בעזרת הקול שלהם עצמם", הסביר מנכ"ל החברה דני וייסברג.

מנכ"ל Voiceitt דני וייסברג (צילום: Katya Rozenoer and Lisa Avsiyan)
מנכ"ל Voiceitt דני וייסברג | צילום: Katya Rozenoer and Lisa Avsiyan

בשונה מטכנולוגיות זיהוי הקול שקיימות היום בשוק, האפליקציה שפיתחו וייסברג ושותפיו לא מתבססת על "מאפייני דיבור סטנדרטיים", אלא מותאמת באופן אישי לתבניות הדיבור של המשתמש. "אם אדם עם לקות מסוימת ינסה לדבר עם סירי למשל, הוא מיד ישים לב שהמערכת מתקשה להבין אותו", הסביר. "אנשים שעברו פרקינסון, שבץ או שיתוק מוחין לא יכולים להשתמש בטכנולוגיות האלה, למרות שלרוב הם דווקא אלה שהכי זקוקים להן".

אפליקציית "voiceitt" הישראלית הצליחה להתגבר על האתגר המורכב הזה. "היום האפליקציה יודעת לזהות הברות בודדות ולתרגם אותן למילים ואפילו למשפטים שלמים", סיפר וייסברג בהתרגשות. "אבל כדי להצליח, המשתמש חייב להקדיש זמן לאימון האפליקציה בתחילת השימוש. הוא צריך ללמד אותה לזהות את קולו ולהכיר את תבניות ההגייה הייחודיות שלו".

מאיפה נולד הרעיון?

עם סיום לימודיו בטכניון, וייסברג השתלב בשורה של תפקידים מרכזיים בכמה מהחברות הגדולות בשוק ההייטק. למרות זאת, את הרעיון לאפליקציה החדשנית הוא לא הגה במשרד, אלא דווקא בביתו – בעקבות אירוע מטלטל שחווה לפני 15 שנים. "סבתא שלי, שהייתה מרכז המשפחה, עברה שבץ מוחי שכתוצאה ממנו איבדה הרבה מאוד מהיכולות המוטוריות שלה", נזכר. "החלק הכי כואב בסיפור היה התסכול. מצד אחד היא איבדה את העצמאות שלה ומצד שני אנחנו איבדנו את היכולת לתקשר איתה ולהבין אותה. שני הצדדים היו במצב של חוסר אונים".

אם ובנה משתמשים בוויסאיט
אם ובנה משתמשים ב-Voiceitt

כשהגיע לבקר את סבתו בבית החולים, הבחין וייסברג בתופעה משונה. משום מה, דווקא האחות שטפלה בסבתו הייתה היחידה שהצליחה להבין אותה ללא כל בבעיה. "זה לא בגלל שהיו לה כישורים מיוחדים, אלא בזכות הזמן הרב שהיא שהתה לצד סבתי בבית החולים", הוא הסביר. "זה ה-'יוריקה מומנט' שלי (רגע של הברקה). פתאום הבנתי: אם המוח האנושי יודע ללמוד, לעבד ולהבין אנשים בעלי מוגבלות דיבור – למה שמערכת מבוססת בינה מלאכותית לא תצליח?"

איך הייתה העבודה עבור קהל יעד מיוחד כל כך?

"העבודה הייתה מדהימה, למדנו המון. במהלך הפיתוח היה לנו חשוב לשים דגש על קהל היעד ולאפשר לו להשתמש באפליקציה באופן עצמאי. בשנה האחרונה למשל לקחנו קבוצה של כמה מאות אנשים בעלי מוגבלויות דיבור שונות, ונתנו להם לנסות את באפליקציה כסוג של קבוצת מחקר. כך למשל הבנו שחשוב שיהיה ניתן להפעיל את המערכת בלחיצת כפתור אחת, כדי להקל על אנשים עם מוגבלות מוטורית".

תיעוד מקבוצת המחקר, ג'סטין הצעיר בוויסאיט
תיעוד מקבוצת המחקר: ג'סטין הצעיר משתמש ב-Voiceitt

עוד סיפר וייסברג: "לאחר חוות הדעת שקיבלנו, החלטנו להוסיף פונקציה שנקראת "סנריו"; מעין חוצצים וירטואלים שמאפשרים למשתמש לחלק את מאגר המילים שלו לסיטואציות שונות בחיים. לדוגמה: משפטים למסעדה, משפטים לשיחה עם הרופא, משפטים להפעלת הבית החכם וכו'...

 

מה הלאה?

"אפליקציית "Voiceitt" הושקה רק לפני כחודש בחנות האפליקציות של אפל ובמקביל כבר התממשקה עם "אלכסה", העוזרת הקולית של אמזון. המטרה כיום היא להגיע לכל האנשים שהאפליקציה יכולה לשפר את איכות חייהם ולאפשר להם התנהלות קלה ועצמאית יותר", אמר וייסברג. עוד הוא הוסיף כי "השימוש באלכסה יכול להיות נחמד עבור האדם הממוצע, אך עבור אדם בעל מגבלות מוטוריות וורבליות, שלא יכול להדליק את האור או להחליף ערוץ בטלוויזיה, הוא יכול להיות משנה חיים. לתת לו עצמאות".