המיליארדר האמריקני ג'ארד אייזקמן צפוי להמריא השבוע לחלל ולהצטרף למועדון המצומצם של האזרחים שביקרו בו וכבר זכו לכינוי "אסטרו-תיירים". בשונה מג'ף בזוס וריצ'רד ברנסון, שמסעותיהם לחלל בחודש יולי ארכו זמן קצר בלבד, אייזקמן ישהה בחלל כשלושה ימים וינסה לעשות היסטוריה. במהלך התקופה הוא צפוי להקיף את כדור הארץ - בפעם הראשונה אי פעם על ידי צוות אזרחי שאף אחד מחבריו אינו אסטרונאוט מקצועי.

הצוות, שכולל עוד 3 נוסעים מלבד אייזקמן, צפוי להמריא בלילה שבין רביעי לחמישי ממרכז החלל על שם קנדי של נאס"א שנמצא בפלורידה, ארצות הברית. הוא ישהה בחללית מסוג SpaceX Crew Dragon, שתותקן על גבי רקטה מסוג פלקון 9 שמיועדת לשימוש חוזר. על פי התחזיות מתחילת השבוע, ישנו סיכוי של כ-70% שתנאי מזג האוויר יאפשרו את השיגור.

 

 

המטרה – לסייע לילדים חולי סרטן

אייזקמן בן ה-38, שגדל בניו ג'רזי, עשה את הונו לאחר שייסד את חברת התשלומים Shift4 Payments והוא מכהן גם כיום כמנכ"ל שלה. בנוסף לכך, הוא למד טיסה ובשנת 2009 אף קבע שיא עולמי בהקפת כדור הארץ במטוס מנהלים בזמן של 62 שעות ו-51 דקות. הסכום שהוא ישלם לאילון מאסק, מייסד SpaceX, כדי להקיף את העולם גם מהחלל, לא ידוע. עם זאת, בדיווח בסוכנות הידיעות רוטירס נכתב שהסכום גבוה במיוחד.

אייזקמן מעיד שהמשימה, ששמה הרשמי הוא Inspiration4, תוכננה על ידיו בעיקר כדי להעלות את המודעות והתמיכה לאחד המוסדות האהובים עליו - בית החולים לילדים סנט ג'וד, מרכז מוביל לחקר וטיפול בסרטן אצל ילדים. הוא הבטיח למכון מימון של 100 מיליון דולר באופן אישי.

 

אל אייזקמן יצטרפו סיאן פרוקטור, בת 51, שהייתה בעבר מועמדת לנאס"א ונבחרה בתחרות מקוונת שנוהלה על ידי חברת Shift4 Payments; הייל ארנקו, בת 29 שהחלימה מסרטן העצמות והפכה לחברה בצוות הרפואי בבית החולים סנט ג'וד וכריס סמברסקי בן ה-42, הנדסאי מידע בחיל האוויר האמריקני, שזכה במקום לאחר שהשתתף בהגרלה שמטרתה היתה לגייס תרומות לבית החולים.

"צריך להיות גם עשיר וגם אמיץ"

ארבעת הנוסעים צפויים להגיע למקומות שאזרחים לא שהו בהם לפניהם מעולם. הם יקיפו את כדור הארץ אחת ל-90 דקות במהירות של יותר מ-17,360 קמ"ש, בערך פי 22 ממהירות הקול, וישהו במרחק של 575 קילומטרים מכדור הארץ. על אף שאין להם תפקיד של ממש בניהול המשימה, חברי הצוות נדרשו להקדיש את חמשת החודשים האחרונים להכנות קפדניות שכללו תרגילי התנהגות בגובה, הכרת כוח הצנטריפוגה והתמודדות עמו, אימוני אי כבידה ותרגילי חירום.

 

 

אם המשימה תסתיים בהצלחה, היא צפויה להוות צעד משמעותי נוסף לפתחו של עידן חדש שכולל תיירות חלל מסחרית. כבר כיום כמה חברות מתמודדות על הונם של עשירי העולם, אך בדומה למהלכים חלוציים אחרים - ישנו סיכון רב בעסקי שיגור הרקטות. "אתה צריך להיות גם עשיר וגם אמיץ כדי לעלות לטיסות האלה כרגע", אמרה בריאיון לרויטרס סרידהאר טייור, פרופסור לניהול, תפעול ומודלים עסקיים באוניברסיטת קרנגי שבפיטסבורג.