N12
פרסומת

תחקיר | החברים העשירים של שר הכלכלה ניר ברקת - וניגודי העניינים הבעייתיים

למרות הסדר ניגוד העניינים הנרחב שאליו התחייב ברקת - משרד הכלכלה מסייע למקורביו • לאחר שאחיו של ברקת קנה בעלות בעמוד PUSH, החברות שתחת אחריות שר הכלכלה החלו לפרסם בו • והאם הקשרים הקרובים של ברקת עם בכירים במשק משפיעים על הטיפול שלו ביוקר המחיה?

עמרי מניב
חדשות סוף השבוע
פורסם:
הקישור הועתק

השר ניר ברקת הוא אחד הפוליטיקאים העשירים שהיו פה, מולטי-מיליונר עם שורה ארוכה של אינטרסים עסקיים בישראל. למרות זאת, מכל התפקידים הוא התמנה דווקא לשר הכלכלה והתעשייה, זה שאמון על שורה ארוכה של עסקים שיש לחברות שלו ושל מקורביו אינטרסים בהחלטות ששר הכלכלה ברקת יקבל לגביהם.

עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", אמר: "אין ספק שקשה היה להגריל תפקיד יותר בעייתי מהתפקיד שבו הוצב ניר ברקת, מהתפקיד של שר הכלכלה". לכל שר יש הסדר ניגוד עניינים שמגדיר באילו נושאים נאסר עליו לטפל ומהאנשים שאסור לו לקבל החלטות בעניינם, עקב אינטרסים אישיים או עסקיים. הסדר ניגוד העניינים של ברקת עצום, נמתח על עמודים רבים, לקח כשנה לגבש אותו, אלא שיש מקרים, כפי שמראה התחקיר שפרסמנו הערב (שבת) ב"חדשות סוף השבוע", שבהם האנשים שמופיעים בהסדר דווקא זוכים לסיוע מלשכת שר הכלכלה.

עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה"
עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה" | צילום: N12

"אנחנו רואים מניפה רחבה של אינטרסים כלכליים ונגיעות שאליהם קשור ניר ברקת מבחינת הונו, החזקותיו וגם אנשים שהוא קשור בהם. והרוחב הזה של הרשימה מעיד גם על גודל הבעיה", ציין עו"ד מן.

קניית עמוד "PUSH" בידי אחיו, והאזכורים החיוביים

לפני ארבעה חודשים הגיעה הדוגמה האחרונה שממחישה עד כמה החשש לניגוד עניינים לכאורה של ברקת זועק. אז התאגדו להם אנשיו הקרובים ביותר, יועצו האישי, עורך דינו הפרטי ואחיו, ורכשו עבורו לכאורה כוח כלכלי ופוליטי גדול, כפי שפרסם אמיר קורץ ב"כלכליסט". מאז ברקת זכה שם לשלל אזכורים חיוביים בלבד.

אחיו של ברקת קנה את אתר "PUSH" בסכום של 12 מיליון שקלים. גורמים שמקורבים לעסקה טענו שאין שווי כלכלי אמיתי, ושכל האירוע הוא ניסיון שהאתר הזה ישרת את השר. כך ברקת הגיב על הטענות הללו ב"פגוש את העיתונות" בעבר: "אני לא יודע במה הוא משפיע. אפס קשר, שום עסק של המשפחה".

פרסומת
אלי ברקת, אחיו של השר ניר ברקת
אלי ברקת, אחיו של השר ניר ברקת | צילום: N12

ל"פוש דיווחים בזמן אמת", יש קרוב למיליון עוקבים באינסטגרם, ויותר מחצי מיליון בפייסבוק. עמוד חדשות ימני ופופולרי מאוד בקרב צעירים, שעד כה היה מזוהה בעיקר עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

איציק פרזאן הוא האיש שייסד את עמוד PUSH והעורך הראשי שלו. ב-4 בספטמבר הוא מצרף שותפים, שמשלמים עבור רכישת הבעלות בעמוד לא מעט כסף. שותפה אחת היא חברת BRM, בבעלות שר הכלכלה עצמו ניר ברקת, שמחזיק שליש ממניות החברה, ואחיו אלי, שמקבל את ההחלטות בחברה עם כמות מניות דומה. הם רוכשים נתח של 35% באמצעות חברת "פוראבר מטא-וורלדס" של היועץ האסטרטגי והפרסומאי מוטי שרף, יועצו הבכיר הפרטי של ברקת, שמככב בהסדר ניגוד העניינים שלו.

עוד 7% רוכשת חברה בשם "הזמן הנכון", בבעלות עורך הדין עמיחי ויינברגר, עורך דינו הפרטי של השר. משרד עורכי הדין גם הופיע בהסדר ניגוד העניינים של איש סודו של ברקת, מנכ"ל משרד הכלכלה מוטי גמיש, כמי שחייבים לו כסף. שווי העסקה מוערך ב-12 מיליון שקלים. נראה שמקורבי ברקת רכשו עבורו לכאורה בסכום עצום כוח פוליטי ערב הפריימריז, ואולי גם כוח עסקי.

פרסומת
הסדר ניגוד העניינים של השר ניר ברקת
הסדר ניגוד העניינים של השר ניר ברקת | צילום: N12

ברקת נדרש להעביר נכסים לנאמנות עיוורת, וסירב

עוד כשברקת החל לכהן כחבר כנסת ב-2019, הוא נדרש כמו עמיתיו להעביר את עסקיו לצד שלישי, בלתי תלוי לנאמנות עיוורת. הוא סירב והעביר את ניהול העסקים לשותפו העסקי - לאחיו. כשנכנס לתפקיד שר הכלכלה, נכתב במפורש בהסדר ניגוד העניינים שלו: "על השר להעביר את הכספים ואת ניירות הערך שבבעלותו לחברת נאמנות ציבורית ובלתי תלויה... ניירות הערך שלך מנוהלים על ידי אלי ברקת, שלא עומד בכללי נאמנות עיוורת".

למרות זאת, ועדת ההיתרים שתחת מבקר המדינה החליטה לאשר לו באופן חריג שאחיו ימשיך לנהל את עסקיו, עם תנאי שנראה בלתי אפשרי - שלא ידבר עם האח על העסקים שלו. כאשר ברקת רצה בעבר לשלם לראש מטה מתפקדים, הוא הועסק באמצעות הגלריה של אשתו בברלי. כשרצה שקטי שטרית, שעבדה בעבר עם גדעון סער וישראל כ"ץ, תעבוד בשבילו - אחיו אלי העסיק אותה כסמנכ"לית בחברת BRM בשכר של עשרות אלפי שקלים, בתחום שמעולם לא עשתה, והיא פקדה בשביל השר בוחרים.

פרסומת
שיחה עם איציק פרזאן, העורך הראשי של עמוד PUSH
שיחה עם איציק פרזאן, העורך הראשי של עמוד PUSH | צילום: N12

חברות שכפופות למשרד הכלכלה מפרסמות ב-"PUSH"

עכשיו, במקום להעסיק יועצים, BRM של האחים ברקת רוכשת השפעה בשביל השר ברקת - וההשפעה לא נעצרת במגרש הפוליטי, אלא עוברת גם למגרש העסקים. חברות שכפופות לרגולציה של משרד הכלכלה החלו להשקיע בפרסום בעמוד PUSH והגדילו מאוד את הפרסום - כספים שעוברים לחברה בבעלות שר הכלכלה.

כך למשל, רשת המזון "קרפור", תלויה כלכלית בפיקוח וברגולציה של משרד הכלכלה, והמשרד תחת ברקת ביצע שינויים רגולטוריים שהקלו מאוד על כניסת "קרפור" לישראל. ברקת עצמו יצא מגדרו כדי להבליט את פעילותו למען הרשת. כך הוא אמר בפתיחת הסניף הראשון, לצד רה"מ בנימין נתניהו: "מילה טובה ל'קרפור' שהחליטו להמר על מדינת ישראל". ברקת אף כתב: "הפכנו את העולם כדי לאפשר את הפתיחה הזאת. עשינו במשרד הכלכלה מהפכות כדי לאפשר את היום הזה. הורדנו חסמים, ביטלנו תקנים". הרשת גם זכתה במכרז של המשרד בעשרות מיליוני שקלים.

פרסומת
שיחה עם איציק פרזאן, העורך הראשי של עמוד PUSH
שיחה עם איציק פרזאן, העורך הראשי של עמוד PUSH | צילום: N12

הבעלים של רשת "יוחננוף" המתחרה, כינה את ברקת בכעס, "הפרזנטור של 'קרפור'". אלא שכל זה לא עזר ל"קרפור" בעמוד PUSH טרום כניסת משפחת ברקת והרשת קיבלה ידיעה שלילית במיוחד בעמוד. אלא שיום לאחר מכן, אושרה עסקת רכישת "PUSH", ומשפחת ברקת נכנסה פנימה. שבוע חלף והפרסום השלילי הפך לחיובי. ב"קרפור" התחילו להשקיע כסף בפרסום בחברה של השר שאמון עליהם ורשת המזון הפכה ליקירת העמוד, עם עוד ועוד פרסומים וידיעות חיוביות בלבד.

האישור לוולט, והקרב עם סמוטריץ'

גם חברת "וולט" תלויה מאוד במשרד הכלכלה. לפני חודשיים המשרד החליט להאריך לה בשלושה חודשים את הפטור מהסדר כובל. כלומר, לאפשר לה להפעיל גם משלוחים מרשתות שיווק ופארמה. "וולט" לא פרסמו ב-PUSH בעבר, אבל בחודש האחרון הם שינו מדיניות. נבהיר - אנחנו לא טוענים שברקת או מי מטעמו ביקשו מהחברות האלה לפרסם בעמוד.

פרסומת

גם שר האוצר סמוטריץ' חטף שם כשהוביל מהלך שברקת מתנגד לו. לפני חודש, סמוטריץ' הודיע כי במסגרת המאבק ביוקר המחיה, יחתום על צו שמרחיב את הפטור על המע"מ ביבוא אישי, הטבה לצרכנים ועידוד רכישות מאתרים בחו"ל. שבוע לאחר מכן, פורום הסוחרים וחנויות הרחוב שילמו לעמוד עבור קמפיין נגד סמוטריץ'. יומיים חלפו, ושר הכלכלה יצא בקמפיין משלו. "מה קשור? אתה באמת שואל את זה? זה לא נכון", אמר פרזאן, העורך הראשי של PUSH.

מפת הקשרים של ברקת רחבה בהרבה, ואולי כדאי להתמקד בנתח שוק עצום שרווחיו תלויים מאוד בהחלטות של שר הכלכלה - רשתות המזון והפארמה. לברקת קשר אישי ופוליטי עם כמה מהבעלים של החברות האלה: רשת "שיווק השקמה" ו"גוד פארם" של רמי לוי, רשת "ויקטורי" ורשת "זול ובגדול" בבעלות אבי יוחנן.

ב-2019 פרסמתי, אז בערוץ 13, תחקיר על ברקת שהיה ראש עיריית ירושלים. מהעדויות שאספנו עלה שאנשי האכיפה בעירייה קיבלו הנחיה לכאורה מיועצו הקרוב של ברקת, מוטי גמיש, היום מנכ"ל משרד הכלכלה, להקל מאוד באכיפת עבירות הבנייה של רשת המזון "זול ובגדול". כך אמר ל', עובד לשעבר בעיריית ירושלים: "היו בכמה סניפים צווי סגירה. לא סגרו. מכניסים את (מוטי) ופותר את זה. כל עבירות הבנייה השתתקו, נוצר שקט".

פרסומת
החברות בסיקור של עמד "PUSH"
החברות בסיקור של עמד "PUSH" | צילום: N12

אבי יוחנן הוא הבעלים של הרשת. ברקת, שרצה אז להחליף את ראשות עיריית ירושלים בכיסא בכנסת והיה זקוק למתפקדים כדי לצלוח את הפריימריז בליכוד, פנה ליוחנן וביקש שיפקוד לו עובדים. "ב-2013, ניר פתאום פנה אליי ואמר לי, 'תשמע, אבי יוחנן עשה עבודה יפה מאוד עם המתפקדים. תדאג שירדו לו מהגב ויקלו עליו'", סיפר אבי סלמן, בעבר בכיר באגף לקידום עסקים בעיריית ירושלים.

יוחנן אפילו מתוודא בעצמו מול המצלמה הנסתרת, כיצד התבקש לפקוד לברקת עובדים לפריימריז: "מוטי גמיש בא אלי ואמר, 'אבי, תשמע, ניר רוצה לעשות לשכה, וזה כוח וזה כדאי'. והביא אותי לניר ברקת לבית, ישבתי אצלו באווירה טובה, שתינו יין והוא אמר, 'צריך לפקוד אנשים'. הביאו לנו חבילה של דפים. כל פעם כשהיינו באים כל שבוע, היינו נותנים את המעטפה עם הדפים האלה".

פרסומת

ומה קרה כשיום אחד לפתע בכל זאת מנהל מחלקת האכיפה הגיע לאכוף? כך תיאר יוחנן: "עופר יונה (מנהל מחלקת האכיפה) נעלם לנו מהמרקע כל התקופה הזאת ופתאום הוא חזר לנו ביום אחד. היום החרימו לי איזה 10,000 שקל סחורה, וזה דבר שלא היה כבר הרבה זמן. אבל לא נורא, אני יושב עם ניר שבוע הבא ואני אעשה לזה סוף". ברקת וגמיש מכחישים. גמיש אגב, כיהן כסמנכ"ל ברשת "זול ובגדול" עד לפני שלוש שנים. יוחנן מופיע בהסדר ניגוד העניינים שלו, כחבר קרוב. שם גם נכתב, כי לגמיש חוב כספי ליוחנן, ולרשת "זול ובגדול" חוב כלפי חברת "גם יזמויות" של גמיש.

עוד רשת מזון גדולה יותר, תחת הרגולציה של משרד הכלכלה, היא "ויקטורי", הספונסרית של קבוצת הכדורגל הפועל באר שבע. הבעלים של הקבוצה הם האח אלי ואשתו אלונה ברקת, באמצעות שתי חברות שמופיעות בהסדר ניגוד העניינים של השר. הספונסרית "ויקטורי" מעבירה לחברות של אלי ברקת מיליוני שקלים מדי שנה.

מפת הקשרים של ניר ברקת עם רשתות המזון והפארמה
מפת הקשרים של ניר ברקת עם רשתות המזון והפארמה | צילום: N12
פרסומת

המטרה - להדיח את הממונה על התחרות

כמה חודשים לאחר שההסכם בין "ויקטורי" לאלי ואלונה ברקת נחתם, האח ניר נכנס לתפקידו. באותו הזמן, הממונה על התחרות מיכל כהן, עסקה בעיקר בדבר אחד - חקירה אינטנסיבית, בחשד לתיאום מחירים בין רשתות המזון. נחקר מרכזי בפרשה היה אייל רביד, הבעלים של רשת "ויקטורי". בהמשך, גם הוגש נגדו כתב אישום חמור.

ברקת כמעט מהרגע הראשון בתפקיד סימן לו מטרה - להעיף מתפקידה את הממונה על התחרות, גוף שאמור להיות עצמאי, בטענה שהיא אשמה בגל ההתייקרויות. "אין לי שמץ של מושג אם הדחתי קשורה במעורבות של ברקת סביב רשתות סופרמרקט שונות", אמרה כהן. "אם הייתי חושבת שזה הליך ענייני שנובע מסיבות ענייניות,
אז כנראה שלא הייתי מתנגדת לו".

היועצת המשפטית לממשלה התנגדה וברקת מנהל מולה קרב בבג"ץ כדי להכשיר את הפיטורים של כהן. גורם בכיר שקשור לענף המזון טוען: "הרשתות מנסות להשפיע על ברקת שימנה ממונה רך יותר, חייל שלו, מישהו לא עצמאי, שהוא זה שינהל את החקירות והמשפט על תיאום המחירים. אייל לא חבר של ניר, אבל חבר של המשפחה וזה נראה ממש לא טוב העניין הזה".

פרסומת

נחקר נוסף בפרשת תיאום המחירים, שבסופו של דבר התיק שלו נסגר, הוא החבר רמי לוי, הבעלים של רשת "שיווק השקמה". הקשר בינו לבין ברקת קרוב מאוד ונמשך כבר הרבה מאוד שנים. במשך 15 שנה לוי היה חבר מועצה בסיעה של ברקת בעיריית ירושלים, מספר 2 שלו. ברקת וגמיש במשרד הכלכלה יכולים לקבל החלטות בענייני העסקים של רמי לוי.

מוטי גמיש, מנכ"ל משרד הכלכלה
מוטי גמיש, מנכ"ל משרד הכלכלה | צילום: N12

שאלת הסיקור בעמוד PUSH

גם רשת הפארמה בבעלות רמי לוי, "גוד פארם", זוכה לאחרונה רק לסיקור חיובי בעמוד PUSH. מי שמשלמת את מחיר היא המתחרה סופר פארם, שזוכה לסיקור שלילי במיוחד. פחות משעה אחרי שפנינו עם הטענות ל-PUSH, החלו לעלות בעמוד פרסומים ביקורתיים על חדשות 12. מי שמקבל את ההחלטות האלה לכאורה הוא איציק פרזאן, הבעלים והעורך הראשי של "פוש", שמכר ב-4 בספטמבר חלק מהמניות למשפחת ברקת. באותו היום בדיוק, פרזאן היה ביפן במסגרת משלחת של משרד הכלכלה - יחד עם ניר ברקת ואיש תקשורת אחד נוסף, יעקב ברדוגו, במימון מלא.

פרסומת

מתברר שזו ממש לא הייתה הנסיעה הממומנת היחידה של פרזאן עם ברקת לחו"ל במסגרת משלחת כלכלית.
אנחנו מצאנו לפחות ארבע נסיעות נוספות: ארצות הברית, וייטנאם והודו' פעמיים. מי שמממן את הנסיעות האלה לבקשת משרד הכלכלה, הוא מכון הייצוא. שם התנגדו בהתחלה לממן גם את נסיעת הבעלים של עמוד "פוש".

בכיר במשרד הכלכלה מספר: "בנסיעה הראשונה להודו, בלשכת ברקת הפעילו לחץ על המכון לממן לו, הלחץ היה ספציפית לגביו. במכון התנגדו, רצו להשקיע את הכסף בדברים אחרים, אבל בלשכה התעקשו, לא ויתרו, זה היה ברמת הוראה ממש". זמן קצר לאחר מכן, יושבת ראש מכון הייצוא איילת נחמיאס ורבין, מתפטרת מתפקידה בלחץ לשכת שר הכלכלה.

ל', עובד לשעבר בעיריית ירושלים
ל', עובד לשעבר בעיריית ירושלים | צילום: N12
פרסומת

לפי שני מקורות בכירים במשרד, ברקת עצמו לחץ למנות לתפקיד יו"ר מכון הייצוא את אבי בלשניקוב, שמופיע ראשון בהסדר ניגוד העניינים שלו תחת הכותרת, "חבריו הקרובים". "מה זאת אומרת? שהציגו את המינוי שלי, אמר במפורש מוטי גמיש, מה שנקרא, בגילוי נאות, נאות, נאות, נאות - שאני מקורב לשר הכלכלה ניר ברקת", אמר בלשניקוב.

בלשניקוב גם מקורב למנכ"ל המשרד מוטי גמיש. הם נפגשו לראשונה בלשכה של דליה איציק ומאז הם חברים טובים. לפני שנתיים, בלחץ לשכת ברקת, בלשניקוב נבחר לתפקיד, ללא שכר. מאז לא נרשמה התנגדות למימון הנסיעות של פרזאן. "הוא לא חבר שלי מבירה או מבילויים. אז מה אם אני חבר של מוטי? אני הומלצתי להיות יושב ראש על דעת המשרד, על דעת התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר", טען בלשניקוב.

בתיעוד נראים בלשניקוב עם החברים הקרובים ניר ברקת ומוטי גמיש. יחד איתם כוכב נוסף מהסדר ניגוד העניינים של ברקת - היועץ האסטרטגי מוטי שרף, שמקדם מיזם שלו באמצעות שר הכלכלה. והנה עוד חברה שכניסתה למשרד הכלכלה אסורה - פירמת "EY", בשל קשרים משפחתיים עם השר. למרות זאת, ברקת עצמו נפגש עם אנשיה פעמיים השנה.

פרסומת

על פירמת רואה החשבון "EY" נאסר בהסדר ניגוד העניינים של ברקת אפילו לפנות למשרד עצמו, גם לא בשם לקוחותיה, כי אחד השותפים הבכירים הוא יוסי טנדלר, בן דודו של שר הכלכלה. וגם נוסיף את מוטי שרף, היועץ האישי הקרוב, זה שרכש עם אלי ברקת את עמוד PUSH, ולמרות זאת, מקבל שטיח אדום במשרד. ברקת לא רק שלא מסתיר את זה - אלא מפרסם בסטורי את ההרצאה של חברו.

אבי יוחנן, הבעלים של רשת "זול ובגדול"
אבי יוחנן, הבעלים של רשת "זול ובגדול" | צילום: N12

לפני כמה חודשים, משרד הכלכלה הפעיל לחץ כבד כדי שקמפיין פרסומי שלו עם התאחדות התעשיינים במיליוני שקלים, לא יעבור דרך לשכת הפרסום הממשלתית כנהוג, אלא באמצעות חברת פרסום פרטית, לבחירתם, כולל שליטה על חלוקת נתח הפרסום בין כלי התקשורת. בייעוץ המשפטי התנגדו, אבל הלחץ עבד. והקמפיין, הועבר לידי משרד הפרסום "פובליסיס", שרק לפני חצי שנה רכש רבע ממניות משרד הפרסום "סיטי מדיה", בבעלות מוטי שרף.

פרסומת

דרור שטרום, ראש המכון הישראלי לתכנון כלכלי, אמר: "כאשר אתה במשרה ומעצב מדיניות, שמור מרחק פשוט, מהאנשים שהם אלה שהיו קרובים אליך, או תלויים בך, אחרת מתקבלת תמונה, שבכל החלטה שלך עשויה להיות נגועה באינטרס כזה או אחר". עו"ד מן הוסיף: "היו בעבר מקרים שבהם שרים היו מנועים מלטפל בעניינים משמעותיים בתחום מסוכם. היה את המקרה של סילבן שלום, היה את המקרה של אביגדור ליברמן. אני לא זוכר מקרה שבו הקשת של ניגודי העניינים היא כל כך רחבה ועמוקה שעדיין מאפשרת לשר לכהן בתפקידו".

שיחה עם אבי יוחנן, הבעלים של רשת "זול ובגדול"
שיחה עם אבי יוחנן, הבעלים של רשת "זול ובגדול" | צילום: N12

תגובת ניר ברקת ומשרד הכלכלה והתעשייה: הטענות בכתבה הן סיפורי בדים. השר ברקת ומנכ"ל המשרד גמיש פועלים אך ורק בהתאם להסדר ניגוד העניינים, השר אינו מעורב בפעילות עסקית מזה 24 שנים.

תגובת אלי ברקת וקרן הון הסיכון BRM: אין כל זיקה בין ניר בקת לפעילותה העסקית של BRM. ההשקעה ב-PUSH כלכלית ובעלת פוטנציאל ליישום בשווקים בין-לאומיים. BRM אינה מעורבת בהחלטות התוכן של הפלטפורמה.

פרסומת

תגובת מוטי שרף: ההשקעה ב-PUSH נועדה לגבש מודל תוכן וטכנולוגיה שניתן לשכפלו בשווקים נוספים בעולם. מיזם BRAND IL הוא יוזמה פילנתרופית, ללא מעורבות או מימון מטעם המדינה.

תגובת משרד עו"ד ויינברגר ברטנטל: רכישת חלק מעמוד PUSH היא הזדמנות עסקית המבטאת אמון בעוצמתה המסחרית של המדיה החדשה. כל ניסיון לייחס לרכישה מניעים שאינם עסקיים משולל כל יסוד.

תגובת איציק פרזאן: מדי יום 2 מיליון ישראלים מביעים אמון בפוש, אנו בוחרים להתעלם מהרעשים המופרכים שהוצגו בכתבה.

תגובת מכון הייצוא: במשלחות העסקיות, מעולם לא התקיימה פנייה בלעדית למערכת “פוש”, אלא פניה רוחבית לכלל מערכות התקשורת. הטענה בדבר מעורבותו של היו״ר בנושא שקרית. הנהלת המכון לא התנגדה מעולם ליציאתו של פרזאן לחו"ל.

תגובת "רמי לוי שיווק השקמה": הרשת החלה לפרסם בפלטפורמה בשבועות האחרונים משיקולי תקציב וחשיפה בלבד. רשת גוד פארם מעולם לא פרסמה בעמוד.

תגובת רשת "זול ובגדול": הרשת פועלת על פי חוק, הסוגיה הכספית מול מנכ"ל משרד הכלכלה מוסדרת.

תגובת "קרפור": הרשת דוחה את ההאשמות המופרכות והקונספירציות חסרות הבסיס. קרפור מפרסמת את פעילותה בכל אמצעי המדיה בהתאם לשיקולים מקצועיים ושיווקיים בלבד.

תגובת "וולט": ניסיון לקשור בין פרסום באינסטגרם לבין מהלך רגולטורי כזה או אחר הוא שקרי ומופרך. וולט מפרסמת במגוון רחב של כלי מדיה על פי שיקולים מקצועיים בלבד.

תגובת EY: הפגישות של אנשי EY עם השר ברקת נעשו לצורך קידום מטרות חברתיות-ציבוריות בהתנדבות ואינן קשורות לשום נושא עסקי.

אייל רביד וויקטורי בחרו שלא להגיב.