"אני לא מתנצלת על אף טיסה שלי": אתם שאלתם, השרה מירי רגב ענתה
מתי פעם אחרונה נסעת באוטובוס? - "לא נסעתי נסיעה מלאה" • איך תפתרו את הפקקים? - "באמירויות יש 8 נתיבים בכל כיוון ויש פקקים" • למה לא הגעת לכיכר החטופים? - "לא רציתי לעורר מהומה" • ב"מהדורת היום" הצופים והגולשים שואלים את השאלות; היום - שרת התחבורה ענתה על שלל הבעיות במשרדה


שרת התחבורה מירי רגב התארחה היום (שלישי) בפינה החדשה "שואלים מהבית" של "מהדורת היום" - וענתה על שאלות הצופים. מה שהכי עניין את השואלים הוא נושא התחבורה בפער יותר מכל יתר הנושאים - והשרה רגב התייחסה לכך בהרחבה.
שלומי שואל: מה פשר המחיר הגבוה של התחבורה הציבורית? המחיר משתנה - האוטובוס לא.
"תודה על השאלה הטובה הזו שלך שלומי. אני לא יודעת איפה אתה גר, אבל אם אתה שואל אתה כנראה לא יודע ש-80% מהציבור נהנים מהנחות אדירות בתחבורה הציבורית. גילאי 67 ומעלה, חיילים משוחררים שנה, בנות ובני שירות לאומי משוחררים שנה - נוסעים כולם חינם. צעירים נוסעים ב-33% אחוזי הנחה, תושבי הפריפריה נוסעים ב-50% הנחה ותושבים שגרים בשכונות חלשות בערים חלשות נוסעים ב-50% הנחה".
"התחבורה הציבורית לא רק שלא התייקרה, אלא שיש בה הנחות אדירות. זה נכון שהיו אמורים להעלות עכשיו בינואר את המחירים בגלל המדד, אבל אני שמחה מאוד להגיד שאחרי מאבק שניהלתי - הגעתי להבנות עם שר האוצר, ולא תהיה התייקרות".
בועז דניאל שואל: למה אין באמת תמורה למחיר? האוטובוסים לא מספיק טובים.
"יותר ממיליון איש נוסעים כל יום בתחבורה הציבורית ומיליארד בשנה. יש אמון שהולך וגדל בתחבורה הציבורית. באותם מקומות שאפשר לתקן כמובן מתקנים. אנחנו פועלים, והבאתי תקציב אדיר כדי שיהיו יותר אוטובוסים, יותר זמינות, יותר נגישות ויותר תוספות שירות. על זה נלחמתי".

נדב ינאי שואל: מה יהיה קנס לאוטובוסים שלא מגיעים או מאחרים?
"אני רואה בחומרה אוטובוסים שלא מגיעים בזמן, ולכן הם מגיעים לתת הסברים ברשות התחבורה הציבורית. יש גם קנסות, וזה הדבר האחרון שהם רוצים. אני מבקשת מכל הנוסעים שיודעים שאוטובוסים לא מגיעים בזמן - אנא עדכנו אותנו ותעבירו לנו את מספר האוטובוס, שם החברה והמיקום. אנחנו נדאג לכך שאותו מפעיל יגיע לשימוע".
יעלה שטיין שואלת: למה הרכבות והאוטובוסים לא מסונכרנים ביניהם?
"אנחנו מנסים לסנכרן ביניהם. זו המדיניות שאני מובילה בנושא חיבוריות וקישוריות - שבכל מקום שאתה נוסע אליו יהיה לך כלי תחבורה שממנו תוכל לנסוע, שיהיה בעצם בין חיבור אוטובוסים, רכבות קלות ורכבות כבדות".
תמיר שיקלר שואל: מה אתה מתכוונת לעשות לגבי הפער האדיר בתחבורה הציבורית בין מרכז הארץ לפריפריה?
"הגדלנו את התחבורה הציבורית הפריפריה. לא לחינם נלחמתי שתהיה רכבת מקריית שמונה ועד אילת".
עמליה דואק: כן אבל מתי זה יקרה?
"רכבת זה לא להעביר את המצלמה ממקום למקום, רכבת זה לוקח זמן".
עמליה דואק: מתי יהיה שיפור מידי?
"קודם נדבר על מה אנחנו עושים ותכף נדבר על שינוי מידי. באזור הקריות ובאר שבע אנחנו עובדים עכשיו על רשת של רכבות קלות בדיוק כמו בת"א ובירשלים כדי לתת את החיבור בתוך הפריפריה בצפון ובדרום".
עמליה דואק: אבל זה יקרה עוד הרבה שנים.
"היום אנחנו הגדלנו את כמות הרכבות לאזור הדרום ואת כמות הרכבות שמגיעות לכיון הצפון וגם כמובן אוטובוסים".
עופר חדד: וזה עדיין לא מספיק ויש עוד המון עבודה.
צפריר וינר שואל: מתי בפעם האחרונה את נסעת באוטובוס כנוסעת מן המניין? האם היית יכולה להתבסס על התחבורה הציבורית אם לא היה לך רכב פרטי?
"כנוסעת מתל אביב לירושלים למשל, לא נסעתי נסיעה מלאה. עם זאת, בהחלט הגעתי לביקורות פתע בתחנות אוטובוס ובתחנות רכבת. נסעתי תחנה אחת או שתיים כדי לראות גם את השירות וכדי לשמוע מנוסעי התחבורה הציבורית איפה יש בעיות ופערים לטפל בהם. אני שוב מזמינה את הציבור - אנא מכם, תנו לנו משוב".
"בנוסף, יש לי בת שנוסעת הרבה מאוד בתחבורה הציבורית וגם באמצעותה אני יודעת איפה יש פערים, איפה אנחנו צריכים לתת יותר דגש ואיפה התחבורה הציבורית עובדת כמו שצריך. האם אפשר להסתמך רק על התחבורה הציבורית - לדעתי כן. האם ההסתמכות הזו נותנת היום מענה שלם? לא. לכן הבאתי תקציבים גדולים מאוד מוטי תחבורה ציבורית ולכן אני משקיעה. אני לא חושבת שהיה תקציבים כל כך גדולים כמו שהבאתי. ככל שנעביר יותר אנשים מהרכבים לתחבורה הציבורית, אנחנו נקל על הגודש, נצמצם את תאונות הדרכים ונאפשר לאנשים באמת נסיעה בטוחה יותר".

ענת שחם שואלת: איך תפתרו את הפקקים במדינה?
"אז זו בדיוק התשובה - התחבורה הציבורית. חזרתי לא מזמן מאיחוד האמיריות, ובדקתי שם את שעות הפקקים. נפגשתי עם גורמי מקצוע. גם שם, שמונה נתיבים לכל צד, רכבת מעל גשר ומטרו - ועדיין יש פקקים. בסופו של יום, השטח במדינת ישראל הוא מצומצם, ויש יותר ויותר רכבים. כדי לעודד אנשים לעבור מרכב פרטי לתחבורה הציבורית אנחנו צריכים להשקיע יותר ויותר ברכבות ובאוטובוסים - וזה מה שאני עושה".
מירב שואלת: האם לא חבל על הכסף שמתבזבז על הטיסות שלך? האם אי אפשר לוותר על חלק מהן?
"תודה על השאלה. אני לא מתכוונת להתנצל על אף טיסה. הלוואי והייתי יכולה לטוס יותר כדי להביא שיתופי פעולה. אני נמצאת ברמון היום עם הקבוצה של Wizz כתוצאה מהנסיעה שלי להונגריה והפגישה שלי עם מנכ"ל החברה. הגדלנו את היעדים לארה"ב והבאנו את חברות התעופה האמריקניות. זה לטובת אזרחי מדינת ישראל".
עמליה דואק: ומה לגבי הטענה שחלק מהטיסות היו מאוד ארוכות כמו הטיסה לדובאי?
"כל הטיסות היו גם חשובות וגם חיוניות לטובת מדינת ישראל. הטיסה לדובאי הייתה ארבעה ימים: יומיים עבודה בדובאי והשאר באבו דאבי, על פי הנושאים והפגישות שתיאמנו מראש. הנסיעות הן לא צ'ופר. אני מזמינה אתכם להצטרף פעם אחת לנסיעה לחו"ל כדי להבין מה זה אומר. יש את חופש המידע, שמקבל בסוף כל שנה כל שאלה שנשאלת לגבי כל נסיעה של כל שר. הכול כאן שקוף, מה גם שזה מאושר על ידי ראש הממשלה. אי אפשר להסתיר שום דבר ואין לנו רצון כזה, ההפך הוא הנכון".

רוני מאיר שואל: למה לא הגעת אף פעם לכיכר החטופים?
"הגעתי למטה החטופים מספר פעמים. נפגשתי איתם גם אצלי במשרד ונפגשתי עם משפחות חטופים בבית שלי. לא רציתי להגיע למקום שיעורר איזושהי מהומה ולא משנה מאיזה צד. מספיק הכאב של החטופים, מספיק הכאב של המשפחות, מספיק הקושי של מה שהחטופים עברו, ולכן חשבתי שלהגיע למטה החטופים כדי ליצור איזו סערה, או כדי שיחשבו שאני באה לקבל איזו תמונה - לא נראה לי נכון".
"נפגשתי עם כל משפחה של חטוף שרצתה להיפגש איתי, ואפילו מספר פעמים. אנחנו בקשרים מצויינים גם היום. הם ידעו לקבל ממני עדכונים שוטפים משיחות שלי עם ראש המוסד וראש השב"כ. נתתי להם את כל המידע וכל תשומת הלב. אני אומרת שוב - הבת שלי ניצולת נובה. חברים שלה נרצחו שם. אני מחוייבת לכל אותן משפחות שתהיה כאן ועדת חקירה אמיתית שתבין איך הגענו לאסון הזה".
מדי יום יתארחו פוליטיקאים בפינה, ואתם תוכלו לשאול אותם שאלות שמעניינות ומטרידות אתכם. מחר יתארח השר עמיחי אליהו, אתם מוזמנים לשאול אותו שאלות. כל השאלות מגיעות מהאינסטגרם של N12.
