המתקפה על היועמ"שית, הדרישות לפטרה והתשובות שנתנה לשרים: לאורך כל היום קראתם את הציטוטים והערב (ראשון) ב"המהדורה המרכזית" הבאנו את ההקלטות הבלעדיות מישיבת הממשלה הסוערת. מצד אחד ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים, ומן הצד השני היועצת המשפטית גלי בהרב-מיארה. בהרב-מיארה ידעה לאן היא נכנסת הבוקר אבל ספק אם היא שיערה את עוצמת המתקפות שיוטחו לעברה, בטח אלו של שר המשפטים יריב לוין.
העימות בין שר המשפטים ליועמ"שית
לוין: "כמעט ורצתי לראש הממשלה להגיד: תשמע, חייבים לבטל את הדיון, איך ייתכן כדבר הזה? אבל אז נזכרתי פתאום במה שגברתי עשתה בנושא עד היום. אני נזכרתי שבמשך חודשים ארוכים גברתי מונעת, תוך ניצול לרעה של הסמכות שלה, את הגשת התזכיר של הצעות החוק שנוגעות לרפורמה ואיננה מאפשרת, לא לי ולא לממשלה, להביא הצעת חוק בפני הכנסת, רק משום שדעתה שונה או כי זה לא מוצא חן בעיניה. אני נזכר שגברתי נשאה נאום תקיף כנגד המדיניות הזאת של הממשלה וכנגד הרפורמה המשפטית... אני שואל את גברתי, האם זה לא מעורר קושי רב?".
בהרב-מיארה: "אני אומר לאדוני כך: חוות הדעת הן חוות דעת מקצועיות, שהוגשו אחרי עבודה מקצועית ארוכה, כולל משפט השוואתי... והוגשו לשר לפי בקשתו במסגרת לוח הזמנים".
לוין: "אני לא ביקשתי שום חוות דעת, אני ביקשתי תזכיר, ואת יודעת את זה היטב. ואת גם התחייבת להביא תזכיר... ואני אומר ליועצת: אני חושב שאת אמונה על אכיפת החוק, ומאחר שאת בעצם נמצאת בצד שבו המוחים כנגד מדיניות הממשלה, הם אלו שזועקים וקוראים קריאות לחזק אותך ואת מעמדך".
בהרב-מיארה: "זאת לא סיבה לשנות את דעתי המקצועית...".
לוין: "אני שואל האם זה לא מעמיד אותך במקום יותר חמור, של ניגוד עניינים, מאשר המקום שאנחנו נמצאים בו כדי לקיים דיון, כדי לבקש מידע והבהרות, לא לקבל החלטות!... ואני אגיד יותר מזה: האם לא היה נכון בדיעבד להימנע מלקחת צד באופן הזה, כאשר גברתי אחראית על אכיפת החוק ובסופו של דבר צריכה לקבל את ההחלטות שמובאות לפתחה? איך הדבר הזה נראה? האם זה לא מעורר קושי רב? האם זה לא מעורר אי-נוחות רבה, בלשון עדינה?".
ההשוואה לימי ההתנתקות
שר המשפטים הכין שיעורי בית דקדקניים לקראת הדיון וכשהוציא מסמך מישיבת ממשלה שנערכה לפני כמעט שני עשורים בחדר שרר שקט מוחלט.
לוין: "אני תמה - האם לא היה נכון שמיוזמתך את תפני את תשומת ליבנו לכך שזו לא פעם ראשונה שהתקיים בממשלה דיון מהסוג הזה? שיש תקדים! ומה עושה בדרך כלל יועמ"ש? הוא מניח בפני הממשלה במסגרת הייעוץ מה מותר ומה אסור לה ומה מותר לה לעשות, גם שיקוף של התקדימים, של מה היה עד היום. וזה לא נזכר במילה במכתב שלך....".
שר המשפטים לא עצר, מזכיר הממשלה כמובן לא הקציב דקות דיבור והשרים כך נראה, נהנו מהופעה של השר שהחליט להביך את היועצת.
לוין: "אני רוצה לעדכן את השרים (מקריא את פרוטוקול הדיון בממשלה מימי ההתנתקות)... המפגש: 27/02/2005, הכותרת של המפגש - המאבק בהסתה ואלימות ובגילויי אלימות במסגרת ההתנגדות לתוכנית ההתנתקות. ותאמינו או לא, שם לא ביקשו רק לקבל נתונים ולדעת מה מדיניות האכיפה, שם קיבלו החלטות... אולי היה ראוי לאורך כל החודשים האלה שתשומת ליבנו תופנה לזה, ושאולי היה כדאי שנשקול אם יש מקום שגם אנחנו נקבל החלטות כאלה... או לפחות לבוא ולומר לנו תראו זה אפשר אבל לא צריך כי אנחנו מסתדרים מצוין במצב הקיים".
הקריאות לפיטורי היועמ"שית
שר המשפטים לא עצר, מזכיר הממשלה כמובן לא הקציב דקות דיבור והשרים כך נראה, נהנו מהופעה של השר שהחליט להביך את היועצת. כשבהרב-מיארה יושבת ליד השרים במרחק שגם עיוור מצליח לראות, שימו לב מה הציעו השרים ומה הייתה תגובת נתניהו.
לוין: "אני לא היועמ"ש עם כל הכבוד, אני לא מייעץ לממשלה בנושאים משפטיים. ואין לי שום כוונה לקחת את התפקיד הזה".
רגב: "זאת בדיוק הסיבה לפטר את היועמ"שית. אני לא מבינה למה מחכים...".
נתניהו: "תודה רבה, תודה רבה, אני מבקש להימנע. באמת להימנע".
בסוף הדיון התבקשה היועצת המשפטית לנסח מכתב הנחיות ברורות שיונח בפני הממשלה בתוך שבעה ימים לגבי אכיפת חסימות כבישים, שביתות לא חוקיות וקריאות לפגיעה בנבחרי ציבור. נתניהו העיר שהאכיפה הבררנית זועקת לשמיים, בן גביר הצליח להוציא מנציג המשטרה את הנתון שלפיו רק שישה כתבי אישום הוגשו מתוך 572 עצורים בגין תקיפת שוטרים והמפכ"ל בכלל הסביר בנחרצות שזוהי המחאה הכי פחות אלימה כלפי שוטרים. הפער בין הדרג המקצועי לזה הנבחר מעולם לא היה עמוק יותר.
תגובת הליכוד: "בניגוד לדיווחים, ראש הממשלה נתניהו שלל את פיטורי היועמ"שית במהלך ישיבת הממשלה וביקש מהשרים להימנע מלדון בנושא".