סערה פרצה היום (שני) בוועדת הכלכלה במהלך דיון בנושא רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית. לאחר שיו"ר הוועדה חה"כ דוד ביטן קיבל מכתב ממנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, אמר חה"כ ביטן שהוא "לא מוכן לקבל מכתבים כאלה" ורוצה לדעת מתי בדיוק יוכלו האזרחים הוותיקים (גברים מגיל 67 ונשים מגיל 62) לנסוע חינם בתחבורה הציבורית.

ביטן הזכיר כי הנסיעה חינם לאזרחים הוותיקים הייתה חלק מהסיכום עם שרת התחבורה מירי רגב, וציין כי הייתה בעיה תקציבית. "היה לי סיכום עם השרה ופתאום היא יצאה במסיבת עיתונאים, בלי לשאול ובלי לעדכן, והתוצאה שהפטור עליו סוכם לא היה קיים. נכון שאזרחים ותיקים זכאים ל-50% הנחה ומגיל 75 הם יכולים לנסוע בחינם, אבל זה היה ברפורמה של השרה הקודמת ורגב אמרה שזה לא מספיק לה. עכשיו אתם נזכרים שיש הטבות כאלה? זה לא מספיק". 

יו"ר ועדת הכלכלה ביטן שאמר למנכ"ל משרד התחבורה "אתם עובדים על הציבור", ציין כי לוועדה נאמר שההתייקרות הצפויה של 12% לא בוצעה והדבר נפתר במסגרת תעריפי הרכבת הקלה, אולם לפי הצו שפורסם בכל שנה, החל מ-1 ביוני 2024, תבוא תוספת של המחיר שתכלול הצמדה למדד ועוד 4%. ביטן זעם ושאל מדוע לא הודיעו על זה לציבור: "אני מציע לכם שבפעם הבאה תודיעו אמת לציבור, ושהשרה לא תגיד שאני לא מכיר את הנתונים, לא באתי לריב, באתי לפתור את הבעיה".

דוד ביטן ומשה בן זקן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן ומנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

 

מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן טען כי הנתונים רחוקים מהמציאות, וכי הדבר מטעה את הציבור. "ראיתי שאנשי המקצוע ניסו להגיב ולא נתתם להם לדבר, אם הבאתם אותנו רק בשביל לעשות רונדלים זה לא המקום". חה"כ רון כץ (יש עתיד) אמר כי חברי הכנסת הם לא חותמת גומי וקרא למנכ"ל שלא לדבר בצורה כזו לנבחרי הציבור.

בן זקן הגיב: "עשיתם נזק עצום לאזרחים הוותיקים, אתם צריכים להוציא מיד הבהרה. מה שהוצג כאן רחוק מהמציאות. יש הפרדה בין הרפורמה לביטול ההתייקרות של 12% וזה לא נכון להגיד לאזרחים הוותיקים שבגלל זה לקחו להם את ההטבה. בלמנו את ה-12% ודיה לצרה בשעתה, אמרנו לציבור שזה דחייה ולא הקלנו בזה ראש".

היו"ר ביטן חזר על כך ש"הוא מכיר את העובדות היטב" וטען כי לא הטעה אף אחד. ביטן ציין כי המנכ"ל כתב שיש שלב ב' לרפורמה ואמר כי הוא מסכים לו, בתנאי שידע בדיוק מתי זה הולך לקרות. "אני כבר לא מאמין לא לשר האוצר ולא לשרת התחבורה, אני רוצה מכתב חתום עם תאריך. אם התקציב קיים אז תתנו אותו עכשיו". בנוסף לדברי ביטן, השרה רגב לא אמרה שהרפורמה תבוצע בשתי פעימות.

יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בן זקן התעקש וטען כי השרה ציינה זאת, ואף התחייב שהכסף שיועד לרפורמה ועומד על 360 מיליון השקלים, לא יעובר לסעיף אחר. לדבריו, המשרד מביא את הרפורמה בשתי פעימות, הראשונה תצא לפועל בחודשים הקרובים, לקראת סוף 2023, והפעימה הנוספת תהיה במהלך 2024. 

היו"ר ביטן אמר כי לא קיבל תשובות וכי עדיין עובדים על הציבור ועל האזרחים הוותיקים, ובן זקן השיב: "אתם עובדים עליהם לא אנחנו". ביטן שב וקבע כי הדברים נעשו על חשבון האזרחים הוותיקים: "אם אתם חושבים שאני אמתין לכם ושאולי האזרחים הוותיקים יקבלו את ההטבה עוד שנה וחצי, יש לכם טעות. בנוסף שמענו שהרפורמה בפריפריה תצא לדרך אולי בדצמבר, ודבר שלישי – את הצו הזה של הפחתת המחיר צריך לקרוע כי הוא עבודה בעיניים על הציבור ומוסיף עוד 18% – ב-2024-2025 המחיר יעלה ב-18%", ואכן חה"כ ביטן קרע את הצו.

בנוסף ביקש ביטן שוועדת המחירים תכונס עד ל-5 בספטמבר, כדי לקבל תשובות מתי ייצאו לדרך שלב א' ושלב ב' ברפורמה. "תודיעו לנו מתי שלב ב' במכתב חתום על ידי שרת התחבורה ושר האוצר, ואם לא תעשו את זה נוכיח לכם שגם לכנסת יש מה להגיד". בן זקן השיב כי "אפשר לקרוע דפים אבל זה לא יהיה נכון", ושב וטען כי הוועדה לא מכירה את הפרטים.