שר התקשורת שלמה קרעי הציג היום (שלישי) את התוכנית שלו לשוק התקשורת. עם תחילת הצהרתו אמר: "יש ציבור ענק שמרגיש את כאבה של ההדרה בתקשורת הישראלית. זה כואב לי אישית - ואני לא מוכן לשתוק יותר". קרעי פרט את קווי הרפורמה, ובהם ביטול הצורך ברישיון לשידור חדשות, ביטול הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין ותקציב ייעודי לעידוד התחרות בתחום האקטואליה. על סגירת התאגיד הציבורי, נושא שעורר סערה ציבורית רחבה, אמר: "נבחן זאת בהמשך".

ד"ר קרעי השווה את הרפורמה לזו שהייתה לפני שנים בתחום הסלולר, והבטיח פתיחת תחרות: "לא באנו לסגור, באנו לפתוח, שוק התקשורת נותר הרחק בשנות ה-80 של המאה הקודמת. הרגולציה העודפת שנוצרה אז בתחום השידורים בנתה כאן קרטל של יצרני תקשורת, וישנו חשש כי השחקנים החזקים ינצלו את כוחם כדי להתעצם יותר. על מנת לצמצם את היתרון התחרותי של הרגולציה אנחנו מתכוונים להשיק הוראות שיגבילו את כוחם".

שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
"ביטול הצורך ברישיון לשדר חדשות": קרעי הציג את הרפורמה. ארכיון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר הוסיף כי בכוונתו לפתח מודל מדרוג חדש לשיקוף נתוני רייטינג אמינים, לפנות תדרי רדיו מהשידור הציבורי ולהעבירם לגופים פרטיים, להטיל חובת הפקות מקור שוויונית על כל הגורמים בשוק, לפתור את האפליה ברשתות החברתיות באמצעות חוק שיגן על חופש הביטוי ולטפל בבעיית חוסר המוגנות של ילדים ונוער ברשת.

הודעתו של קרעי מגיעה לאחר שבחודש פברואר האחרון, החליטו ראשי הקואליציה שלא לקדם שום תוכנית אחרת זולת הרפורמה המשפטית ולהתמקד אך ורק בקידום הרפורמה ולא לעסוק בסוגיות אחרות. קרעי תכנן להכריז על קיצוץ של מאות מיליונים בתקציב התאגיד ואמר לאחר כניסתו לתפקיד: "אין מקום לשידור ציבורי במדינת ישראל. תהיה הסרת חסמים ופתיחת השוק לתחרות, מקווה שזה ייכנס לחוק ההסדרים הקרוב".

אנשי טלוויזיה חוסמים את רח' קפלן בת"א (צילום: N12)
מחאה נגד סגירת התאגיד. ארכיון | צילום: N12

התוכנית עוררה סערה ציבורית ודאגה מפני הפגיעה בשידור הציבורי. גם בתוך מפלגת הליכוד נשמעו קולות של מתנגדים. יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן טען באותה לפני כחודשיים שיש לתקן את הפגמים בתאגיד, אך לא לסגור אותו סופית. גם חברו למפלגה מיקי זוהר הביע את התנגדותו לסגירה מלאה של הערוץ. אל השניים הצטרף גם יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית יאיר כץ, בנו של חה"כ חיים כץ, ששיבח את התוכן האיכותי שיוצא מבית התאגיד.