שר התחבורה לשעבר בצלאל סמוטריץ' תקף היום (רביעי) את שרת התחבורה הנוכחית מירי רגב, בטענה שהיא הורסת את העבודה שנעשתה במשרד, ומסכסכת במכוון בין תושבי המרכז לפריפריה, "כדי לגרוף עוד קולות ולהחיות את התאוריה על ישראל הראשונה וישראל השנייה". רגב לא נשארה חייבת – ותקפה בתגובה: "למדת מבנט רק לדבר, חזק בדיבורים וחלש בקלפי ובמעשים". וגם: מה עומד בבסיס הוויכוח של השניים ומי צודק בסוגיית המטרו העתידי?

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"רגב הורסת את משרד התחבורה"

"מאוד נוח לכם שרת תחבורה שתחבל פעם אחר פעם אחר פעם בכל התהליכים החשובים והמקצועיים שאמורים להתרחש במשרד הכל כך קריטי שתחת אחריותה, וכשלא יהיו הישגים – יהיה אפשר לגלגל את זה על פקידים ועל יועצים משפטיים", פתח ח"כ בצלאל סמוטריץ' את דבריו במליאת הכנסת. רגב התפרצה לדבריו: "איזו בושה, בית יהודי, ימינה, מרכזה. טוב בדיבורים – חלש במעשים".

סמוטריץ' המשיך: "בקדנציה הקודמת הייתה כאן את סתיו שפיר שלקחה לעצמה כשיטה לסכסך בין אוכלוסיות. אז זה היה בין המתנחלים לתושבי הפריפריה. לומר לתושבי הפריפריה – 'בגלל המתנחלים אתם לא מקבלים תקציבים'. את, מירי רגב, עושה בדיוק את אותו דבר. מסכסכת אוכלוסיות כדי לגרוף עוד כמה קולות ולהחיות את התאוריה הזאת על ישראל הראשונה וישראל השנייה. לסכסך בין תושבי המרכז ותל אביב לבין תושבי הפריפריה. את מדברת שטויות חסרות בסיס".

"כל מי שמכיר את התכניות של המטרו יודע כמה זה קריטי למדינת ישראל על כל אזרחיה", הוסיף סמוטריץ'. "כמה זה קריטי לכלכלה שלה, לחברה שלה, כמה זה קריטי כדי לפתור את משבר התחבורה האדיר שמדינת ישראל נמצאת בתוכו, שאין דרך לפתור אותו בלי לקדם את התחבורה הציבורית הקישורית ברשת שלמה של פתרונות. החל מאוטובוסים, עם רשת של רכבות קלות, רכבות כבדות, מטרו".

מפת מטרו גוש דן (אינפוגרפיקה: מנהל התכנון, Bizportal)
מפת המטרו של גוש דן | אינפוגרפיקה: מנהל התכנון, Bizportal

"כל מה שאת עושה זה להקטין ראש, ועכשיו גם את הרכבת את תהרסי במינויים פוליטיים, ואת נת"ע תהרסי במינויים פוליטיים. כל מה שאת עושה במשרד זה פוליטיקה, זה חברי מרכז, זה פריימריז. את לא נלחמת בי, הציבור צריך לדעת, את נלחמת בישראל כ"ץ, יריבך המר בליכוד. על הדבר הזה אני לא יכול לשתוק, ואני מסיים. משרד התחבורה הוא אחד המשרדים הכי חשובים לאזרחי ישראל, שנוגע לחיים של כל אחד ואחת מאיתנו בכל רגע נתון, בעבודה, בפריון, בכלכלה, בחברה. אסור את המשרד הזה לנהל את המשרד בפוליטיקה קטנה וזולה ולחרב את המהלכים הטובים שנעשו - ולא נזקפים לזכותי".

רגב: "סמוטריץ' הפקיר את הפריפריה"

מאוחר יותר, עלתה שרת התחבורה מירי רגב לדוכן, ולא נשארה חייבת. "סמוטריץ' ברח", פתחה את דבריה. "למה ברחת סמוטריץ'? בוא תשמע את מה שיש לי להגיד לך. האמת משעמם לסמוטריץ', ומה קרה? הוא נפל, לוקה בשכחה. מה הוא עושה? הוא עובד עכשיו בשביל בנט, בשביל איילת שקד שמה הם עושים היום? פוזלים מרכזה. אני רוצה להגיד לך מר סמוטריץ' הדברן הגדול, שלמדת מבנט רק לדבר – חזקים בדיבורים, חלשים בקלפי וחלשים בעשייה".   

"סמוטריץ' עשה דברים נוראיים לתחבורה", המשיכה השרה. "והיה כלי של הפקידים, הפקיר את הפריפריה, השאיר לי אפליקציות תשלום שלא הייתי מוכנה לחתום עליהן כי המחיר ההתחלתי הגבוה ביותר היה בפריפריה. מזל שגם ועדת הכלכלה קיבלה את עמדתי ועדיין לא חתמתי על זה, עד שלא אתקן את זה. לא רק זה, הוא לקח 700 מיליון שקל מהסלים של הפריפריה. מה קרה לכביש 71? התקציב נעלם".

"לא רק את הפריפריה סמוטריץ' הפקיר, אלא גם את יו"ש בזה שהוא מנע תשלום במזומן לתחבורה ציבורית בפריפריה", הוסיפה רגב. "מי שנלחם והלך עם זה עד לבית הדין הייתי אני, לא סמוטריץ'. הוא לא קיבל החלטה לגבי רכבת לליקית, זאת אני. הוא לא קיבל החלטה גם לגבי שדה תעופה שלישי, מי שקיבל את זה זו אני. כשהגעתי למשרד השמיים היו סגורים, אני פתחתי את השמיים. אל על היה בהתפרקות, אני ושר האוצר טיפלנו בזה. ארקיע לא טסה, מי שטיפל בזה זו אני. מר סמוטריץ', הדברן הגדול - שלמדת מבנט רק לדבר, חזקים בדיבורים, חלשים בקלפי וחלשים בעשייה".

פקקים בנתיבי איילון (צילום: פלאש/90 )
הפקקים באיילון | צילום: פלאש/90

רגב המשיכה: "האויב הכי גדול זה הארכיון. הוא (סמוטריץ') לפני חמישה חודשים, בריאיון הסיום שלו לגלובס, אמר שהוא נותן טיפים לשרת התחבורה. הוא אמר לשקול את המטרו, אבל הוא לוקה בשכחה. עם כל הכבוד למטרו, בסופו של יום מדינת ישראל היא לא בגוש דן. לא יכול להיות שאנחנו שמים 60 מיליארד שקל על רכבות קלות, 600 מיליון שקל באופנידן, והפריפריה תהיה במצב שיש חסכים וחוסרים תחבורתיים".

"הגיע הזמן להקים רכבת מזרחית שתהיה מקבילה לקו החוף, מקריית שמונה ועד אילת", אמרה רגב. "המטרו עולה 150 מיליארד שקלים, מתוכם חצי זו השבחת הקרקע, אבל מתקציב המדינה זה כ-80 מיליארד שקלים. תגידו, אנחנו השתגענו כמדינה? אנחנו כמדינה וכהנהגה לא מבינים שמדינת ישראל היא מדן ועד אילת, ושצריך להשקיע גם בפריפריה? לפזר את האוכלוסייה, לפזר את התעסוקה".

מה עומד מאחורי הוויכוח על המטרו?

חילופי הדברים בין השניים הגיעו בעקבות הודעתה של רגב כי תתנגד לתכנית המטרו עליה עבדו במשרד, ותקדם במקומה רכבת כבדה לאילת וקריית שמונה. הודעתה של רגב עוררה ביקורת רבה בענף התחבורה, שם רואים במטרו פרויקט דגל שיצעיד את התחבורה בארץ כמה צעדים קדימה.

גורם מקצועי בענף התחבורה מבקש להפריך את טענתה של השרה רגב, לפיה המטרו תשרת רק את תושבי מרכז הארץ. "כדי להנגיש את מרכז הארץ לפריפריה, יש חובה להקים מערכות להסעת המונים, בדיוק כמו המטרו", אומר הגורם. הוא מסביר כי "רבים מהתושבים בפריפריה עובדים, או רוצים לעבוד, בגוש דן – ומתקשים כיום בגלל התחבורה הציבורית הרעועה. ברגע שתהיה רכבת תחתית, גם תושבי הפריפריה יוכלו להתנייד ביתר יעילות מנקודה לנקודה. הרי אם הם עולים על רכבת מבאר שבע לתל אביב, זה עדיין לא מביא אותם עד לפתח המשרד. צריך לזכור שלא מדובר בפרויקט שיוקם רק במרכז תל אביב, אלא שהוא יתפרס מהשפלה בדרום ועד צפון השרון".

תחבורה ציבורית, אוטובוסים, דן (צילום: יעקב נחומי פלאש 90)
תחבורה ציבורית בגוש דן | צילום: יעקב נחומי פלאש 90

ומה באשר לטענה התקציבית של רגב? "ראשית, רוב הכסף להקמת המטרו לא יגיע מתקציב המדינה אלא משיתופי פעולה בין המגזר הציבורי לפרטי", מסביר איש המקצוע, "שנית, כלכלנים רבים מסבירים שההשקעה המשתלמת ביותר, במיוחד בזמנים של משבר, היא פיתוח פרויקטים ציבוריים מסוג זה, שמייצרים משרות ועוזרים לשקם את המשק. בנוסף, התועלת הכלכלית של המטרו, מהפחתת עומסי התנועה, נאמדת בעצמה במאות מיליארדי שקלים".