על פניו, לליכוד ולכחול לבן יש 3 ימים עד לפקיעת המועד שבו תפוזר הכנסת באופן אוטומטי וישראל תצעד לבחירות רביעיות בתוך שנתיים, אבל למעשה הזמן קצר הרבה יותר. כדי להעביר סעיפים שייתכן שירצו גנץ ונתניהו להוציא אל הפועל, חלק משרי כחול לבן ייאלצו לבקש לחזור להיות חברי כנסת במסגרת החוק הנורווגי, ומאחר שהתפטרות מתפקיד לוקחת 48 שעות - הגעה להסכמה בין הצדדים צריכה להתרחש עוד היום. הסיבה לצורך בהתפטרויות בכחול לבן היא פוליטית: השרים עשויים לתמוך בפשרה לעומת חברי הכנסת שנכנסו במסגרת החוק הנורבגי והם לעומתיים לה. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

על כל פנים, מהדרישות עצמן של כל צד נראה שיהיה קשה מאוד להגיע למתווה שיפרוץ את הדרך להמשך קיומה של הממשלה. המחלוקת היא בשני מישורים: האחד - הבטחת קיום הרוטציה והעברת תקציב מדינה ל-2021, והשני - סוגיות משפטיות שבמוקד - מינוי הבכירים בשירות המדינה והסמכויות של שר המשפטים ניסנקורן. 

הדרישה המרכזית של כחול לבן היא העברת תקציב ל-2021 וסגירת הפרצות לרוטציה. בליכוד מעוניינים שהפרצות ייסגרו מעצם העברת התקציב, כלומר - מאחר שיעבור תקציב לנתניהו לא תהיה נקודת יציאה מההסכם. אלא שבכחול לבן דורשים שיהיה סעיף בחוק שאומר שאם בסופו של דבר נתניהו לא עומד במילתו והתקציב לא עבר (עד 15 בינואר) - אזי קורה אחד משניים: או שהממשלה לא נופלת מיד בהיעדר תקציב, או שגנץ נהיה ראש ממשלה מיד. 

שר המשפטים אבי ניסנקורן (צילום: אלעד מלכה)
ניסנקורן. במוקד המחלוקת המשפטית בין הצדדים | צילום: אלעד מלכה
בנימין נתניהו, בני גנץ, כנסת (צילום: אורן בן חקון, פלאש/90 )
ההערכות הן שנתניהו יצטרך להחליט אם הוא רוצה בחירות או להתפשר | צילום: אורן בן חקון, פלאש/90

הליכוד מוכן להעביר תקציב אבל רוצה הארכת כהונה לנתניהו בחצי שנה (כלומר, לא להעניק את הרוטציה כבר בנובמבר). לליכוד שני טעמים: 1. גנץ עשה טעות באופן שבו הוא פעל להבטחת הרוטציה בהסכם הקואליציוני ועל טעויות משלמים, ו-2. שאין לו לגיטימציה להיות ראש ממשלה עם סיעה שבקושי עוברת את אחוז החסימה בסקרים, ומשכך הוא צריך להמשיך לכהן כשר - וייתכן שיעלה בסקרים. 

ההערכה היא שבכל מקרה - אם יהיה הסכם לא תהיה הארכה של הרוטציה בשל הסעיף בחוק שקובע שצריך 70 חברי כנסת כדי לשנות אותו, רוב שרחוק מלהיות בנמצא. 

במסלול שני, המשפטי, דרישות הליכוד הן לשנות את הרוב בוועדה למינוי שופטים מ-6 ל-8 כך שיהיו חייבים לקחת את נציגי הליכוד בחשבון בוועדה. כמו כן הם דורשים שהממשלה תבחר את פרקליט המדינה על בסיס 5 מועמדים שונים וכן שיהיה מנגנון שיסרס את ניסנקורן כשר משפטים ויקבע שבמקרה של חילוקי דעות - תהיה ועדה מעליו שבה לליכוד יש וטו. 

בכחול לבן היו מעדיפים לא לעשות שום שינוי במישור המשפטי, ולפי ההערכות לגנץ יהיה קשה מאוד להעביר מהלכים כאלה בסיעה. 

לפיכך, במערכת הפוליטית גוברת ההערכה כי יהיה קשה להעביר הסכם בכחול לבן ולכן נתניהו יהיה זה שיצטרך להחליט אם הוא מעוניין ללכת לפשרה גם אם אין לו הישגים דרמטיים.