"אחד ביום": המדד ממשיך לטפס
מדד המחירים לצרכן מבטא במספרים את מה שכולנו מרגישים בכיס, וכמו שישראלים רבים חשים על בשרם בתקופה האחרונה - הוא במגמת עלייה. אבל איך קובעים אילו מוצרים יכללו בסל שממנו הוא מורכב, אילו מחירים נמצאים דווקא בירידה - ולמה כל כך חשוב שהמעקב יהיה מדויק? הפעם ב"אחד ביום": קרן מרציאנו על ההיגיון, והבעיות, מאחורי השיטה שבה מודדים את התייקרות המחירים. האזינו




יש משרד אחד בירושלים שמדי חודש עושים בו סבב טלפונים קבוע. הם בודקים כמה עולים מלפפון ועגבנייה, כמה עולה עכשיו ביקור אצל רופא השיניים, וכמה נשלם בתדלוק ממוצע לרכב שלנו. הרשימה עוד ארוכה וכוללת מאות מוצרים ושירותים, שמהם מחשבים את מדד המחירים לצרכן, שכבר תקופה - הולך ועולה בכל חודש.
בחודש יוני למשל עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.4%, והעלייה הזאת מגיעה אחרי עלייה של 0.6% בחודש מאי, ו-0.8% באפריל. את המגמה הזאת מרגיש על בשרו כל מי שחי בישראל, אלא שהתחושה לא תמיד תואמת את המגמה שמצטיירת בגרפים - והסיבה קשורה באופן שבו מודדים אותו, ובבעיות שטמונות בשיטה.
מה השיקולים לקביעת סל המוצרים שמרכיב את מדד המחירים לצרכן? איך משפיעה עליית המחירים על הכלכלה הישראלית? ובאילו תחומים המחירים דווקא בירידה? הפעם ב"אחד ביום": קרן מרציאנו על הכלי שמבטא במספרים את מה שכולם מרגישים בארנק, ולמה כל כך חשוב שהוא יהיה מדויק. האזינו

