הדרמות סביב השתתפות המשלחת הישראלית בתחרות השירה הבין-לאומית לא פסקו בחודש האחרון, וסביר להניח שהדרך של ישראל לבמה במאלמו במאי עוד תהיה רצופת אתגרים. אחרי שהסתיימה סאגת אישור שירה של עדן גולן, שייצג את ישראל באירוויזיון, על ידי איגוד השידור האירופי (EBU), יצא "הוריקן" לאוויר, לפני כשבועיים, וכבר עם חשיפתו עורר התלהבות בעולם והתרגשות בקרב הקהל הישראלי.

מי שעומד מאחורי הקליפ הוא הבמאי הצעיר והמבטיח אופיר פרץ. ההזדמנות לביים את אחד מהקליפים המצופים, המדוברים והמושקעים ביותר השנה נפלה עליו כסופה ביום בהיר. שלושה שבועות בלבד לפני צילומי הקליפ קיבל פרץ פנייה להצטרף לפרויקט שהיה אז תחת מעטה חשאיות ועננת חוסר ודאות.

בתיק העבודות של פרץ אפשר למצוא עד כה בעיקר פרסומות ועבודות מסחריות, כך שהפקדת המשימה בידיו של יוצר צעיר, בשנה מורכבת כל כך, אינה מובנת מאליה. "מי שפנה אליי הוא שי בונדר, אגדה בתחום המסכים בארץ. עבדתי איתו בעבר על קליפ של אנה זק בפסטיגל ונוצר בינינו חיבור. זה היה מטורף שבטחו בי לביים את הקליפ, זה רגע נדיר בקריירה שלי. לא רק שניתנה לי האופציה, נאמר לי: 'בוא תעשה מה שאתה רוצה'".  

מאחורי הקלעים, ועל רקע הדיווחים על ההיסוסים איגוד השידור האירופי, התגלגלו הדברים במהירות בתוך לוח זמנים דחוק שהשתנה כל העת. "סודיות התהליך לא הייתה מביישת כזו של פגישת קבינט", אומר פרץ. "נפגשתי עם הנוגעים בדבר והשמיעו לי את השיר, את October Rain, בפגישה שנערכה ב-11 בלילה במשרד במרתף. הקשבתי לשיר ופשוט הצטמררתי ממש. הסתכלתי על יואב צפיר ואמרתי לו שאני מרגיש בחלום". 

אופיר פרץ, במאי הקליפ
הבמאי אופיר פרץ. היוצר שמאחורי הקליפ לשיר "הוריקן" של עדן גולן

"שאלו אותי: 'אז מה חשבת?'", נזכר פרץ. "לא הכנתי שום דבר, לא באתי עם רעיון, אבל הרגשתי שכל השנים שלי כצלם וכבמאי התנקזו לרגע הזה שבו אני צריך לאלתר. הרגשתי לחץ לעבוד עם שיר כזה, פחדתי להרוס אותו. הוא היה כל כך טוב וכל כך נוגע, והתפקיד שלי, מבחינתי, היה להוסיף ויזואליה שלא תהרוס את התחושה. ויזואליה שלא תהפוך את השיר לזול אלא להפך – תיתן כבוד. רציתי להעביר את הרגש שאני הרגשתי כששמעתי את השיר בפעם הראשונה". 

אחרי שבאיגוד אותתו שהמילים של October Rain מכילות "מסרים פוליטיים" לכאורה, ועל כן השיר צפוי להיפסל, בתאגיד השידור הישראלי הודיעו תחילה שהם לא מתכוונים לשנות את מילות השיר וכי "צריך לקרות משהו קיצוני" כדי שישראל תשתתף. על אף ההכרזות הללו נמשכו צילומי הקליפ – ומעליהם ריחפה השאלה אם אי-פעם הוא יפגוש קהל. אולם אז שינה התאגיד את עמדתו והוחלט לעשות הכול כדי שתהיה נציגות ישראלית על הבמה בשוודיה. וכך, אחרי שינוי המילים והתמה, נולד Hurricane, ויחד איתו הגיע האור הירוק – ישראל בפנים.

מתוך צילומי הקליפ (צילום: שי זליגר)
דימוי מהקבלה שמלווה את פרץ שנים. העץ ההפוך על סט צילומי הקליפ של "הוריקן" | צילום: שי זליגר

"המשפט הראשון שתפס אותי בשיר, בגרסה הקודמת שלו, הוא 'We got nothing to hide', שהפך בהמשך ל'I got nothing to hide'. באופן אינסטינקטיבי קפץ לי לראש קמפיין שבו רואים את קנדל ג'נר עומדת מצולמת בשחור ולבן בתוך אולפן חשוף ופשוט. זה הדבר – אין מה להסתיר. הראיתי לחבר'ה את הרפרנס ושלחו אותי לכתוב את התסריט".

"הוריקן" – סיקור נרחב ב-N12:

"העץ ההפוך הוא דימוי מהקבלה שמלווה אותי שנים"

החל מ-7 באוקטובר מצא את עצמו פרץ, כמו אומנים ואומניות אחרים בישראל, בתוך עמדה מקצועית שבה הוא צריך להביא קול אומנותי המתייחס למלחמה באופן ישיר. בין היתר, ביים את הסרטון שפורסם בסוף אוקטובר ובו נראים שחקני נבחרת ישראל מחכים לילדים שנחטפו לעזה, וכן סרטון שיצא לפני חודשיים, שבו מצליח פרץ לתת הצצה לכאב העצום והבלתי ניתן לתפיסה שחווות משפחותיהם של החטופים. ואז הגיע "הוריקן". 

"עם כמה שזה נשמע כמו קלישאה, האישי הוא הפוליטי. שמתי את התחושות שלי בתוך היצירה ולא היה לי פחד שזה לא יהיה בסינק עם התחושה של הכלל. יש משהו שכל המדינה עברה יחד, והקול שלי הוא הקול של כולם, בעצם. כאומן אתה חושש מהרגע שבו היצירה תפגוש את הקהל. האם יבינו, לא יבינו? פה היה לי ביטחון, ברור שיבינו. זו הייתה נקודת המוצא". 

"עדן מקצוענית אמיתית, היא נתנה בנו אמון מהרגע הראשון. הבנו שצריך לשדר אמת ולא ללכת על משהו טרנדי"

מטעמי אותו מעטה סודיות מדובר שאפף את יציאת השיר, את צילומי הקליפ היו חייבים לקיים בתוך אולפן. "בהתחלה לי קפצו לי צבעים – כתום, ירוק וכחול. טבע. ירוק דשא, כחול של סערה וכתום של זריחה. מתוכם החלטתי לספר סיפור רוחבי עם שלוש סצנות שיספרו סיפור אנכי. שלושה סיפורים ששזורים זה בזה ויוצרים סיפור כולל. וניגשתי למלאכה". 

אופיר פרץ, במאי הקליפ (צילום: יונתן קובץ')
"בעבודה על הסט איבדנו תחושת זמן, חיכיתי לסצנה של השמש". אופיר פרץ | צילום: יונתן קובץ'

כבר בערב חשיפת הקליפ שיערו רבים השערות וניסו לפענח למה בעצם התכוון המשורר בקליפ, ועד כמה הדימויים הוויזואליים קשורים למאורעות 7 באוקטובר והמלחמה. "יש דימוי בקבלה, שמלווה אותי שנים, עוד מהתקופה שהייתי סטודנט, שהאדם היהודי הפוך. שהשורשים שלו נטועים בשמיים, לא בקרקע. פירשו את זה כסמל של גולני, כעץ מפסטיבל נובה או כשורשים עקורים, אבל זה מה שעומד מאחורי זה".  

רבים ראו קשר בין הזריחה בקליפ לבין הזריחה של 7 באוקטובר. פרץ מספר שבתהליך העבודה ניסה להימנע מלקשור בין הדימויים הוויזואליים לפסטיבל נובה והמלחמה, חרף ההקבלה המתבקשת. "כולם יודעים מה קרה באותו בוקר. השמש זרחה ויש אנשים שזה היה האור האחרון שהם ראו בחייהם. ידעתי שבסופו של דבר הקליפ צריך להסתיים בשמש זורחת. באור שמנצח את החושך. שהקליפ יהיה כמה שיותר אפל, אבל בסוף תזרח השמש ותאיר את הכול. רצינו לסיים באופטימיות".  

מתוך חדר העריכה של הקליפ (צילום: יונתן קובץ')
"הבנו ש-40% מהשיר משתנה וערכנו כל הלילה" | צילום: יונתן קובץ'

"בעבודה על הסט עצמו איבדנו תחושת זמן", מספר פרץ על יום הצילום. "עבדנו בתוך חושך והייתה תחושת מחנק. אני בעצמי חיכיתי לסצנה של השמש שתגיע כבר ותאיר אותנו, תיתן רגע לנשום. לאורך כל הקליפ שתלנו מתח בין אור לחושך. האור מנסה באחת הסצנות בקליפ ממש לחדור דרך החריצים, תלינו פנס על דולי והזזנו את האור. רציתי שיהיה מאבק. שהאור ינסה להיכנס ולא יצליח – עד שבסוף השמש עולה. בנובה יש אנשים שלצערנו זה היה האור האחרון שהם ראו, אבל יש אנשים שנולדו שם מחדש, שניצלו. כיוונתי אליהם את הרגע הזה".

"כיוצר, לראות סרטון כזה – זו חוויה סוריאליסטית"

לצד פרץ שביים, עבדו על הקליפ מורן בויס המפיק, יונתן קובץ הצלם, אור טוביאס העורך, מיכאל ששון שעשה את הארט ואביחי חכם הכוריאוגרף. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, הקליפ של "הוריקן" צבר יותר מ-2.5 מיליון צפיות רק בעמוד היוטיוב הרשמי של האירוויזיון. מיד עם צאתו העלו מעריצי אירוויזיון אדוקים מאות סרטוני ריאקשן ל"הוריקן" – סרטונים שבהם מעריצי האירוויזיון האדוקים מפרסמים את התגובה שלהם לשירי התחרות מהמדינות השונות.  

"כיוצר, לראות סרטון ריאקשן זו באמת חוויה סוריאליסטית", משתף פרץ בחוויה שלו. "בן אדם יושב ומגיב ליצירה שלך תוך כדי שהוא מצלם את עצמו. לא חשבתי שאחווה משהו כזה. בקרב הקהל הישראלי קיבלתי המון תגובות שמבקשות פענוח. 'מה זה אומר' ו'מה זה אומר?'. לכולם השבתי – זה אומר מה שאתם חושבים. כמו ב'מות המחבר' של רולאן בארת – מה זה משנה בסוף למה אני התכוונתי? הקליפ הזה מזמין דיון, מזמין אנשים להרגיש – כמו כל יצירת אומנות".  

השיר השתנה, גם הקליפ השתנה. איך היה לעבוד בלו"ז קצר, צפוף והפכפך? 

"אלה היו שלושה שבועות של טירוף. טירוף חיובי. צילמנו את הקליפ של October Rain וכעבור יומיים הבנו ש-40% מהשיר משתנה. ישבתי עם העורך, הבנו מה לא יכול להישאר בו ומה חסר. וחסרה לנו עדן לבד, בחדר ריק. חשבנו שנכון שהיא תשב על ספה עם בד לבן, עוד אלמנט של הסתרה. בפריים הזה אפשר לראות גם את המצלמה, מה שמתכתב עם הרעיון שאין לנו מה להסתיר. ערכנו כל הלילה, ובבוקר המוחרת הגעתי להקרנה בתאגיד. כולם התרגשו, היו דמעות. 

מתוך צילומי הקליפ (צילום: שי זליגר)
עדן גולן, מתוך צילומי הקליפ "הוריקן" | צילום: שי זליגר

מתוך צילומי הקליפ (צילום: שי זליגר)
מתוך צילומי הקליפ "הוריקן" | צילום: שי זליגר

"כולנו כמובן התבאסנו שצריך לשנות את המילים, אבל כשהשיר יצא ופגש את הקהל – הבנו שעשו לנו טובה. שיכול להיות ש'הגשם של אוקטובר' היה ליטרלי מדי. אני חושב שזה שהוא הפך ל'הוריקן' זה מה שגרם לתגובות המטורפות שהגיעו לשיר ולקליפ. לא ציפינו לזה, וזה מאוד מרגש".

מה אתה יכול לספר על העבודה עם עדן? 

"עדן מקצוענית אמיתית. היא נתנה בנו אמון מהרגע הראשון. כמה שאני לא ישנתי – היא לא ישנה כפול ארבע. היא הקליטה ארבע גרסאות שונות לשיר, והסשנים האלה היו בלילות. היא עבדה קשה מאוד. למרות שברירת המחדל שלה זה משהו גדול, דיווה, כוכבת פופ, היא התחברה לקונספט מהרגע הראשון. למינימליזם. הייתה הבנה שצריך משהו אחר, לשדר אמת ולא ללכת על משהו טרנדי. ביקשתי מעדן שתחשוב שהיא נכנסת למוזיאון ורואה יצירה שמפעימה אותה, שזו התחושה שאנחנו רוצים ליצור. היא אהבה והיא הייתה איתנו באותו ראש מהרגע הראשון, זה לא מובן מאליו".