כשהוא לובש חליפה יוקרתית ומרכיב אוזניות מגן, ראש האופוזיציה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו אוחז במקדחה וחופר בקרקע. שניות לאחר מכן הוא עוצר, מסיר את האוזניות ומישיר מבט למצלמה: "בשבילכם, אזרחי ישראל, לא אפסיק לחפור. לחפור כדי שנקבל הכי הרבה חיסונים בעולם ושהכלכלה שלנו תצמח הכי מהר בעולם. לא נפסיק לחפור". הסצנה הזו אולי תיראה מעט משונה למי מכם שאינו נמנה עם דור ה-Z, אך מי שעוקב אחר ראש הממשלה לשעבר בטיקטוק כבר הספיק לראות אותו עושה קניות בסופר, אוכל שווארמה, מזמזם ושר, עוצר "לגלות" כמה עולה לתדלק - ו"חוטף" ספריי שלג מרעייתו שרה.

@bnetanyahu

לא אפסיק לחפור למענכם

♬ original sound - Benjamin Netanyahu - נתניהו

@bnetanyahu

מזהים את השיר?

♬ original sound - Benjamin Netanyahu - נתניהו

@bnetanyahu

הפתעה!

♬ original sound - Benjamin Netanyahu - נתניהו

"זה כמעט בלתי נתפס, אבל עד לפני כמה חודשים נתניהו לא אחז בטלפון חכם – זה שמנהל את חיי כולנו – כלל ועיקר", מסביר נדב שטראוכלר, יועץ אסטרטגי ומנכ"ל משותף בלניאדו-שטראוכלר שעבד בעבר עם נתניהו, "כלומר היכולת שלו להבין את הפלטפורמה, את הצד השני – קהל היעד המשתנה וחוקי המשחק – מבלי שאפילו יחזיק במכשיר חכם, היא בלתי נתפסת ברמה עולמית".

ישראל בדרך לבחירות - הזירה הפוליטית

לקריאת כל כתבות מגזין N12 לחצו כאן

"זה נובע בעיקר משני טעמים מרכזיים – היכולת שלו לאפשר לחבר'ה שחיים את הפלטפורמה לתת את הטון, מה שנקרא 'לשחרר', והיכולת שלו להיות אדפטיבי לסיטואציה ולפלטפורמות חדשות", טוען שטראוכלר. "לא בכדי הוא כובש כל פלטפורמה דיגיטלית חדשה שאליה הוא נכנס וכולם הולכים אחריו. יש לו את זה והוא מצליח לשמור על האותנטיות שלו בהתאמה לכל רשת, כולל טיקטוק".

"לא צריך כסף או אוגדות של עוקבים"

נתניהו, אגב, ממש לא לבד. הרשת החברתית שידועה בסרטונים קצרים, קלילים וממכרים סוחפת אחריה את הפוליטיקאים הישראלים ומסתמנת כזירה החמה של בחירות 2022. יאיר לפיד, בני גנץ, מרב מיכאלי, איתמר בן גביר, איילת שקד ואפילו אריה דרעי – כולם רוצים לתפוס את עיניהם של העוקבים הצעירים, רבים מהם בעלי זכות הצבעה, ולזכות בנתח מקולותיהם בקלפי.

@gantzbe פותחן זה לחלשים  #פוריו #fyp ♬ original sound - בני גנץ - Benny Gantz

"בעידן הטרום-אינטרנטי, וגם לאחר מכן, בימי הפרסום בווידאו, חוקי המשחק היו ברורים", מסביר איתי צמיר, אסטרטג דיגיטל. "תשלם כסף – תקבל פרסום, לא תשלם – לא תקבל פרסום. עם כניסת הרשתות החברתיות למשחק, המשוואה השתנתה: תשלם – תקבל פרסום, לא תשלם – תקבל פרסום בהתאם למספר העוקבים שצברת. טיקטוק שברה את חוקי המשחק כשאסרה על תעמולת בחירות ממומנת בפלטפורמה. אם לא תשלם – תקבל פרסום, ולאו דווקא בהתאם למספר העוקבים שלך. יכול להיות שיהיו לך מעט עוקבים ועדיין תצליח להגיע להרבה צפיות. מבחינת הפוליטיקאים זה העולם המושלם – הם לא צריכים להשקיע כסף ולא חייבים ליצור אוגדות של עוקבים כדי לקבל חשיפה גבוהה".

@gantzbe אני אוהב אתכם  #פוריו ♬ צליל מקורי - בני גנץ - Benny Gantz

אלא שזו לא הסיבה היחידה שמרבית ראשי המפלגות, חלק מהח"כים ואפילו חלק מהמפלגות פתחו עמוד טיקטוק רשמי. "טיקטוק לא מגדירה את עצמה רשת חברתית אלא מקום לעשות בו כיף. אם אתה רוצה להעביר מסרים קצת יותר קלילים, זה מקום מצוין עבורך", אומר צמיר.

נדב שטראוכלר, יועץ אסטרטגי (צילום: אבישג שאר ישוב)
"לבד זה כמובן לא יספיק, אבל גם לטיקטוק יש מקום בהשפעה על קבלת ההחלטות". נדב שטראוכלר | צילום: אבישג שאר ישוב

ונתון אחר שמציין צמיר אולי מסביר למה כל כך הרבה מאמץ מושקע בזירה הזו: "זמן הצפייה הממוצע הכי ארוך למשתמש הוא בטיקטוק – יותר מפייסבוק, אינסטגרם ויוטיוב. זו רשת טרנדית שמקבלת סיקור תקשורתי נרחב יותר מכל רשת חברתית אחרת, מה שמביא לידי חשיפה נוספת, חינם, לסרטונים שעולים שם. טיקטוק מניעה הרבה יותר לפעולה. כשמפרסמים מוצר מסוים בטיקטוק – הקהל 'מנקה מדפים', כלומר טיקטוק יודעת ליצור ביקושים, וכל מה שהפוליטיקאים רוצים הוא ליצור ביקוש ל-1 בנובמבר".

כרטיס המזל של שקד והגלידה של ברביבאי

למרות הנכונות להיכנס לזירה ולהשתעשע בשפת הטיקטוק, הפוליטיקאים לא תמיד יודעים איך לעבוד עם הכלי הזה. שרת הפנים איילת שקד, למשל, פרסמה בחודש שעבר סרטון שבו גירדה כרטיס מזל בדוכן פיס והואשמה בעידוד הימורים – ומיהרה למחוק. והיא לא היחידה: קשה שלא להיזכר בסרטון של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי שבו היא נכנסת למטבח, מספרת ש"חטפה קריזה מידיעה ששמעה ברדיו", מוציאה קופסת בן אנד ג'ריס מהמקרר ומשליכה אותה לפח למורת רוחו של הזכיין הישראלי. גם כמה מהמועמדים בפריימריז בליכוד לא חסכו במבוכות: חה"כ פטין מולא, למשל, הצטלם רכוב על אופנוע, לוחץ על דוושת הגז ומכריז במפגן מאצ'ואיסטי: "וואלה, דוהרים לניצחון" – מה שלא הוביל להישג בפריימריז.

@ornabarbivay מתוקים, התבלבלתם #benandjerrys ♬ צליל מקורי - Orna Barbivay - אורנה ברביבאי

@patin_mola דוהרים לניצחון! #בחירות #ניצחון #הליכוד #דרוזים #פוריו ♬ צליל מקורי - Fateen_Mulla

"כדי להצליח בטיקטוק אתה נורא צריך להיזהר מלהזיע", מבהיר צמיר. "מי שמזיע לא מצליח. אם החבר'ה היותר מבוגרים, הקצת יותר כבדים, ינסו להיות מי שהם לא – זה לא יעבוד. אלה מהם שמבינים את ה-DNA של המדיום הזה – יותר קצר, קליל ומשעשע ופחות פורמלי, זדוני וארסי – יצליחו באפליקציה. מקסימום קלאס באפס מאמץ – זו הנוסחה".

"חשוב גם להביא זווית אחרת ולהביא דברים קצת יותר רדודים, לאו דווקא במובן הרע של המילה", מוסיף אסטרטג הדיגיטל. "יותר בייסיק ופחות מתוחכם מאשר במדיה אחרת. לא לקחת תכנים ממדיה אחרת ולהכניס אותם לטיקטוק. כדאי לנסות לרתום טיקטוקרים קיימים שיש להם דמות חזקה ומבוססת בפלטפורמה ושמצליחים להגיע להרבה צפיות".

איתי צמיר, אסטרטג דיגיטל
"טיקטוק יודעת ליצור ביקושים, וכל מה שהפוליטיקאים רוצים הוא ליצור ביקוש ל-1 בנובמבר". איתי צמיר

"כשבנט פתח בזמנו טיקטוק הוא תפס טרמפ על ההצלחה של הבן שלו יוני, כוכב טיקטוק בפני עצמו", מציין צמיר. "כדאי גם להבין את חשיבות הסאונד בטיקטוק ולרכוב לפעמים על גלי הטרנדים. ודבר אחרון, אינטראקציה גבוהה עם העוקבים. מגיבים לך? תענה. אם כבר קיבלת ריאקשן – תחזיר לקהל חזרה. הצוות של נתניהו עושה את זה עד היום".

מה היית אומר לפוליטיקאים שעדיין נרתעים מהפלטפורמה הזאת?

"שלא ייכנסו. הפלטפורמה הזאת היא למי שמוכן ללכת צעד אחד קדימה ולהכניס את הרגליים למים. את הפחד רואים, בטח בטיקטוק. אם אתם נרתעים מהפלטפורמה – תתרכזו בפלטפורמות האחרות. אם אתם מוכנים לבוא ולהראות את הצד הכיפי שלכם, תעשו את זה. פוליטיקאים שניסו ללמוד את הטיקטוק הבינו שבשונה ממדיות אחרות – שם הם לא חייבים לצבור המון עוקבים ולהשיג המון כסף בשביל צפיות. כל אחד יכול להיות כוכב".

ומה אנחנו מרוויחים מזה?

"אני חושב שטיקטוק הוא מתנה. מה עדיף לנו – תשדירי התעמולה שאף אחד לא רואה? הם אלימים יותר, מסובכים יותר, זדוניים יותר ומלכלכים יותר את השיח. ב'פאן לי במקסימום' של טיקטוק הכול נשאר קצת יותר נקי, קצת פחות רציני וקצת פחות מכפיש מאשר תעמולת הבחירות הקלסית. הפוליטיקאים השכילו להבין שזה לא המקום להעביר בו את המסרים הקיצוניים יותר שלהם. אפשר להגיד שזו כמעט תעמולה סטרילית. אגב, יש לזה כמובן גם מינוסים: אי אפשר לרדת לעומק הסוגיות – אבל ממתי אנחנו יורדים לעומק?"

@meravmichaeli שאלתן כל כך המון ... הגיע הזמן לענות ! #אמתבפוליטיקה #מרבמיכאלי #מנהיגה #אמת #העבודה ♬ Strong Woman - Johnny James

"נתניהו בולדוזר, בן גביר נהדר ומתוחכם"

את מצעד הפוליטיקאים בטיקטוק מובילים נתניהו וצוות הדיגיטל שלו ביד רמה עם כ-400 אלף עוקבים וכמעט 3.5 מיליון צפיות. "הכי קל זה לדבר על מי ששולט בשאר הפלטפורמות – אבל זה לא כזה טריוויאלי שגם בפלטפורמה כמו טיקטוק נתניהו בא לעבוד", מדגיש צמיר. "הוא נראה טוב, משחק טוב ובעיקר רואים שהוא נהנה. הסיבה שהוא מצליח היא לא רק המותג נתניהו, אלא העובדה שהוא למד את הפלטפורמה. אחרי שהבין איך היא פועלת, הוא נכנס לזה בשיא הרצינות והתייחס לזה בדיוק כמו שהוא מתייחס לריאיון טלוויזיוני. הוא מתלבש בדרך כלל פחות מעונב, פונה למצלמה ומקיים אינטראקציה עם העוקבים. הוא נכנס לזירה הזו כמו בולדוזר – בכל הכוח".

@bnetanyahu

אני תמיד גאה לרוץ בשבילכם. צולם לפני חצי שעה בכנסת

♬ original sound - Benjamin Netanyahu - נתניהו

אחרי נתניהו ניצבים בין היתר מיכאלי, גנץ, בן גביר ולפיד. "הם עושים עבודה משמעותית ומשקיעים זמן לא מבוטל בטיקטוק – ובצדק רב", סבור שטראוכלר. "כל אחד וסגנונו, וניכר שכל אחד מהם מבין את הפלטפורמה".

"מרב מיכאלי נותנת פייט", מפרגן צמיר. "נקודת הפתיחה שלה הרבה יותר נמוכה מן הסתם ועדיין היא עובדת נכון בפלטפורמה הזאת. היא פחות פורמלית, לא מזיעה, ומביאה זווית אחרת". גנץ, הפוליטיקאי הבכיר הראשון שנכנס לטיקטוק, מנסה לקרוץ גם הוא לקהל עם סרטונים מחויכים ומשוחררים. "גנץ היה הראשון שזיהה. הוא נכנס לטיקטוק לפני נתניהו, וצריך לתת לו את הקרדיט על זה. בשלב מסוים הוא נרדם בשמירה וקצת הזניח את הפלטפורמה. לאחרונה הוא חזר אליה ועושה את הדברים נכון יותר".

@gantzbe

יש?

♬ צליל מקורי - בני גנץ - Benny Gantz

גם בן גביר זוכה לשבחים מהמומחים. "נהדר ומתוחכם", מפרגן שטראוכלר. "איתמר בן גביר מוכיח בשנה האחרונה שהוא לא רק חיית שטח, הוא גם חיית רשתות. בן גביר, שפונה באופן מובהק לצעירים, מבין שהוא צריך לדבר בשפה שלהם ובגובה העיניים – הוא מסתכל, בדומה לפוליטיקאים אחרים בטיקטוק, גם על קהל המצביעים של היום, אבל לא פחות חשוב מכך, על הקהל העתידי שלו. וזאת נקודת מחשבה נכונה מאוד".

@itamar_ben_gvir קופצים למים העמוקים. #עוצמהיהודית #בחירות #מים ♬ צליל מקורי - איתמר בן גביר

@itamar_ben_gvir

הכדור ברשת!

♬ צליל מקורי - איתמר בן גביר

נכון בכלל לשלב מסרים פוליטיים "כבדים" בתוך האווירה הקלילה הזו?

"בהחלט. טיקטוק היא אחת הרשתות הצומחות ביותר במדיה בעולם, ויכולת ההמרה שלה והחיבור לדאטה איכותי היא ברמה גבוהה מאוד. אם ניתן היה לחשוב תחילה שזאת רשת לנערים בלבד, הרי שהרשת הזאת צומחת ומתפתחת וניכרת חדירה שלה גם לקהלים מבוגרים יותר, והמגמה הזאת להערכתי תימשך. כל פוליטיקאי שיש לו הכלים ויכול לעשות מהלך בפלטפורמה הזאת מבלי להביך את עצמו – נכון לו להעביר את מסריו קודם כול באותנטיות. גם אם אלה מסרים קלילים וגם אם אלה מסרים מורכבים או לכאורה 'כבדים', זה בסדר גמור ואפילו לפעמים מצופה מהם לעשות כן".

הפוליטיקאים מצליחים למצות את הפלטפורמה בצורה טובה יותר בקמפיין הזה?

"רואים שיפור קל בשבועות האחרונים ועלו כמה סרטונים טובים של פוליטיקאים מהמחנות השונים, אבל מלבד כמה פוליטיקאים בודדים יש עוד הרבה לאן להשתפר – גם בהבנת הפלטפורמה, גם במינוף שלה ובעיקר ביכולת להעביר מסרים לקהלי היעד השונים, בדגש על צעירים אבל לא רק. אפשר להניח שנראה בקמפיין הזה שימוש שיא בטיקטוק בהשוואה לקמפיינים הקודמים".

ולא מדובר רק בפוליטיקאים ותיקים ומכהנים. מי שלא מכיר את הדר מוכתר כנראה מפספס את תופעת הרשת הכי בוערת של מערכת הבחירות: בת ה-20 מקרית אונו שלקחה מהצבא פסק זמן כדי להקים את מפלגת צעירים בוערים לא למדה את הטיקטוק כמו יריביה הפוליטיקאים הוותיקים - אלא צמחה ישירות מתוכו. כשהיא חמושה בזעם על המערכת ובפה פעור בתדהמה, מוכתר הבעירה את השטח עם סרטונים ויראליים נגד יוקר המחיה שהגיעו בקלות למאות אלפי צעירים. האנרגיה והביטחון העצמי אולי כובשים במבט ראשון, אך בטיקטוק כמו בטיקטוק - אל תצפו ממנה לתוכניות סדורות.

@hadarmuchtar #פוליטיקה #צעיריםבוערים #הדרמוכתר #צהל #צבא #משטרה #מגב #חיילים #צעירים #אש #מנדטים #בחירות #ביבי #בנט #גנץ #לפיד #ליברמן #איילתשקד #מרבמיכאלי #העבודה #ישעתיד #סמוטריץ #איתמרבןגביר #עוצמהיהודית #יהודים #ערבים #מוסלמים #דרוזים #משפטים #מכללה #אוניברסיטה #אוניברסיטת_תלאביב #אוניברסיטתאריאל #גולני #גבעתי #מצחיק #חברים #אהבה #כיף #שלום #מדעיהמחשב #מבחנים #בגרויות #תיכון #כנסת #פוליטיקאים #יקר #יוקרהמחיה #כסף #משכורות #פוליטיקאים #אנשים #טלפון #כיף #משפחה #הורים #מבוגרים #אמא #אבא #מסיבה #סטודנטים #מנדטים #חרדים #ערבים #דתיים #בניברק #ירושלים #תלאביב ♬ Political Campaign - AXS MUSIC

"אני בטיקטוק יותר משאני רואה טלוויזיה"

עמוד הטיקטוק של ראש הממשלה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד נפתח בתכנים קלילים יותר, שבהם משתתף בעיקר חבר מפלגתו וסגן שר החוץ עידן רול. עם כניסתו ללשכת ראש הממשלה, הפך לפיד למעונב ורשמי יותר. "לפיד מקפיד להתנהל בתבונה מול קהלי היעד שלו ברשתות החברתיות, וניכר שגם הוא מבין היטב את הסכנות וההזדמנויות בפלטפורמות השונות", מתאר שטראוכלר. "השינוי היחסי שלו ולבישת החליפה של ראש ממשלה עוברים דרך כלל הנכסים הדיגיטליים שהוא מנהל. ההחלטה שלו לעשות סוג של סוויץ' בהנגשה היא נכונה בהחלט עבורו, בפרט כשהוא בתפקיד שהוא רוצה להיבחר אליו שנית".

@yair_lapid

ט"ו באב שמח

♬ original sound - Yair Lapid - יאיר לפיד

@yair_lapid אין כמו ספורט לנשמה. אוהבים לעשות ספורט? #fyp #viral #sport ♬ Theme from "Rocky III" (Eye of the Tiger) - APM Music

סגן השר רול, חובב טיקטוק בעצמו, מתפעל עמוד מרשים שצבר יותר מ-21 אלף עוקבים וכ-760 אלף לייקים. "אני חושב שיש איזו תפיסה לא כל כך נכונה לגבי טיקטוק", הוא אומר למגזין N12. "חושבים שזה רק דאחקות ולנסות להיות מצחיק. טיקטוק זו פלטפורמה פחות רשמית. העריכה לא צריכה להיות מהודקת כמו ביוטיוב".

@idanroll ככה כל יום @harelskaat #מיגרםלךלחייךככה #הראלסקעת #זוגיות ♬ original sound - Yo

"לא הכול צריך להיות יפה עם כתוביות מושלמות, אבל זה לא אומר שהיא לא רצינית", מסביר רול. "אני בעצמי צורך בפלטפורמה הזו הכול – היסטוריה, פוליטיקה, תרבות ופופ. אני פשוט מעביר את זה בצורה הכי אמיתית, פותח מצלמה ומדבר. האתגר מבחינתי הוא לשמור את הכול קצר מאוד. אתה לא יכול לדבר 10 דקות אלא להעביר את הרעיון שלך ב-20 שניות".

@yair_lapid אנחנו כבר יודעים מה הבחירה הנכונה, ואתם? @idan.roll #viral #יש_עתיד #ישעתיד #foru #foru ♬ Love Not War (The Tampa Beat) - Jason Derulo & Nuka

כשהוא נשאל למה רוב חברי הכנסת עדיין לא שם, רול משיב שהוא חושב שרובם לא באמת מכירים את האפליקציה. "כדי להיות יוצר תוכן טוב ולהצליח להעביר את המסר הפוליטי שלך, אתה צריך להיות גם משתמש ולאהוב את הפלטפורמה. אני חושב שהרבה חברי כנסת לא באמת משתמשים בטיקטוק. אני בטיקטוק יותר משאני רואה טלוויזיה. כשיש לי זמן פנוי אני נכנס ל-For You (פיד סרטונים מותאם אישית) וגולל תכנים. הכול צריך להיות מהיר ותכלסי. מי שמשתמש בטיקטוק יודע לצרוך כמות תוכן הרבה יותר גדולה מבפלטפורמות אחרות".

@idanroll חכו לסוף #קפהשלבוקר #קפה #חכולסוף @harelskaat ♬ chicken tikka - hannah

יש שיגידו שאתם מבזים את עצמכם שם.

"אני חושב שלהתייחס לטיקטוק כמשהו לא רציני זה 'בומרי' ומנותק", משיב רול. "זה לא רק לצעירים ואפשר לראות את טווח הגילים עולה ועולה. הצעירים שם הולכים להיות השכבה שמנהלת את המדינה. יש 'סיכון' מסוים ברשתות חברתיות, כי כדי שזה יהיה טוב אתה צריך להיות אותנטי ולא כל אחד מרגיש בנוח להיות חשוף. יש כאלה שיותר נוח להם במסרים ממלכתיים בעניבה. גם אני חטפתי לא מעט ביקורת על זה, זה מצחיק. לא פעם היו מגיבים לי על מסר דומה שעיבדתי לטיקטוק – 'למה הוא לא עובד?' אם זה בפייסבוק זו עבודה ואם זה בטיקטוק אתה משחק. מי שמעריך את הפלטפורמה ואכפת לו מהחובה שלו לדווח לציבור על העשייה שלו – אני מציע שלא יפחד יותר מדי ממה יגידו. מי שעושה את זה בגלל שאמרו לו שכדאי אולי ירגיש באמת לא בנוח".

התוכן מדבר בעד עצמו.

"אני מת על זה. כפוליטיקאים אנחנו מתעסקים המון בעשייה ובמסרים שלנו. אני מבין למה זה מרתיע, כי יש משהו אמיתי מאוד בטיקטוק. זה יגלה לך אם יש קהל למסרים שלך. זה יגיד לך אם המסר שלך ואיך שאתה מדבר – מדברים למישהו. יש משהו שהוא מאוד בוחן מציאות בפלטפורמה הזאת. אתה לא מממן, אתה לא יכול לספר לעצמך שזה מעניין. אותי זה מגניב שאני מגלה נושאים שלא חשבתי עליהם שמדברים מאוד לאנשים. כשנסעתי לוושינגטון אמרתי לעצמי – תמצא דרך להפוך את זה למעניין לקהל בטיקטוק. אז עשיתי ולוג (יומן וידאו) שמתעד את הבית הלבן והפגישות שלי. זה מאתגר אותי".

@idanroll יש בוושינגטון הרבה יותר מפאי דלעת  #משרדהחוץ #israel #tiktokisrael #washington #fyp ♬ sonido original - Valentino

"לא צריכה לראות פוליטיקאי שופך על עצמו דלי מים"

פוליטיקאית נוספת שמצאה עצמה מככבת בעשירייה הפותחת של הפוליטיקאים המובילים בטיקטוק היא חברת הכנסת מאי גולן מהליכוד, שמתחזקת עמוד עם 40 אלף עוקבים, יותר מחצי מיליון לייקים וכ-8 מיליון צפיות. היא, בניגוד לרול, סבורה שפוליטיקאים לא צריכים להשתתף באתגרים או לשתף בחייהם האישיים ולכן היא מפרסמת כמעט אך ורק קטעים נבחרים מנאומים.

@maygolan8

עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה!

♬ צליל מקורי - May Golan - מאי גולן

"אני לא מעלה תוכן שטותי אלא רק נאומים פוליטיים, חברתיים וחוקתיים", היא אומרת. "נושאים שאם היית הולך איתם לאיזה בר או מועדון של צעירים בני 16 עד 35, הם היו אומרים לך: 'אחי, עזוב אותי, זה כבד'. עם יד על הלב, לא האמנתי שזה יתפוצץ ככה. בהתחלה אמרתי 'או-קיי, אלה ילדים', אבל אז נתקלתי בהורים שלהם וכששאלתי איך הם הגיעו אליי הם אמרו שהבת המתבגרת או הבן החייל הראו להם אותי בטיקטוק. בפריימריז של הליכוד אנשים עצרו בקלפי ואמרו לי: 'נחשפנו אלייך בטיקטוק, אנחנו מצביעים לך בגלל הטיקטוק'. אני מסרבת לשחרר שליטה ועונה הודעה-הודעה עד השעות הקטנות של הלילה. זה קשה, אבל אני רואה את החיבור של הצעירים שם".

אף שלקראת הפריימריז פרסמה בעצמה סצנת "פוליגרף" בטיקטוק, גולן לא מתחברת לגימיקים משעשעים. "אני לא צריכה לראות שום פוליטיקאי שופך על עצמו דלי מים, רוקד, מפזז או עושה שטויות. אני חושבת שזו פחות המהות. זה סבבה לצעירים, לאושיות רשת, לדוגמנים או לשחקנים. אם אתה פוליטיקאי, בוא תעמוד בזכות העשייה שלך. בזכות מה שאתה מאמין בו. שיאהבו או שלא יאהבו, אבל לפחות תדע את האמת".

חברת הכנסת מאי גולן
"את הצעירים אי אפשר לבלף כי הם יעלו עליך בתוך שנייה". מאי גולן

"לגיטימי לגמרי שפוליטיקאים יוצאים ומבלים, אבל יש הבדל בין לחיות את חייך כאדם לבין לעשות שטויות באופן יזום", מוסיפה גולן. "יש לי ביקורת גם על אנשים מהמחנה שלי. לעשות פשוט שטויות זה לקחת את הקהל שלך ובכוח לגרור אותו למקום רדוד וזול, שבו לא יעניין אותו שם דבר מהותי או ערכי. לנסות בכוח להיות איזו מגרדת לייקים שלא הוכיחה את עצמה ולא תוכיח עצמה. ראינו את זה בפריימריז בליכוד ובכלל בציבוריות הישראליות: כל השטויות למיניהן לא הוכיחו את עצמן".

החברים במשכן התעניינו בהצלחה שלך בטיקטוק?

"חלק מהפוליטיקאים קיבלו את זה כשוק. זו האמת שלי, אין סיבה לבלף. התגובות היו מופתעות מאוד. אני שמחה לדעת שדור העתיד שלנו לא אוכל חארטות. אני יודעת שהשטויות האלה לא קונות אותי ולכן אני לא אנסה למכור אותן לאף צעיר או צעירה אחרים. הצעירים רוצים דברים ברומו של עולם. הם לא במקום של הקומבינות, העסקנות, הג'ובים והשחיתות. מעניין אותם הדור שלהם, איך הם יגמרו את החודש ומה הם יעשו אחרי הצבא. אין לך אפשרות אפילו לתת להם תשובות פופוליסטיות ודמגוגיות. את הצעירים אי אפשר לבלף כי הם יעלו עליך בתוך שנייה. אתה חייב להיות עקבי מאוד, כי אם לא הם שורפים אותך. אני אוהבת את זה כי זו אני. אולי לאחרים זה פחות טוב".

@maygolan8

מסתנן אנס ותקף הבוקר קשישה בצורה מזעזעת בתחנה המרכזית בתל אביב! מישהו דיבר על זה?

♬ צליל מקורי - May Golan - מאי גולן

"ילדים קפצו עם קורקינטים, מיכאלי שברה דיסטנס"

סרטון הטיקטוק המדובר ביותר של יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי פורסם שלושה שבועות לאחר שנכנסה למשרד התחבורה – וזכה לאלפי לייקים ושיתופים. בסרטון המחויך הבטיחה השרה להעלות את טמפרטורת המזגן בקרונות הרכבת "המקפיאים" לדבריה את הנוסעות. "גם לי קר נורא ברכבת, האמת שקר לי במזגן תמיד. כי ככה זה, לבָנות יותר קר מאשר לבנים במזגן, זה ידוע. והעולם קצת מתנהל לפי הבנים, אז גם הטמפרטורות של המזגן, לפי הבנים. אז אני אבדוק אם אנחנו יכולות לסדר את המזגן ברכבת כך שלבנות לא יהיה קר ולבנים לא יהיה חם. אני על זה", אמרה. 

@meravmichaeli למי יותר קר? #אמתבפוליטיקה ♬ צליל מקורי - מרב מיכאלי MERAV MICHAELI

"היה לי עניין רב בלהכניס את קהילת הטוויטר לטיקטוק", מתארת ריקי רוטר, מנהלת חשבון הטיקטוק של מיכאלי. "באחת הפעמים ראיתי ציוץ מטעם צייצנית מוכרת והחלטתי לקחת את השאלה שלה ולעשות סרטון שיופיע דווקא בטיקטוק. כשצילמתי את השרה פתחנו לדיון את עניין המזגנים והקשר המגדרי, וצילמנו את הסרטון. לפני שהעליתי התלבטתי רבות ולבסוף החלטתי לפרסם. כצפוי הסרטון הפך לשיח מגדרי אמיתי, לא רק בהקשר המזגן. יש מי שלקחו אותו כהומור מוחלט ויש מי שבהחלט פתחו שיח שנמצא בכל כיתת בית ספר. כך או כך, הסרטון יצר שיח מהותי במשך שבועיים. עברה שנה וחצי ועדיין יזכירו לשרה בכל מקום את עניין המזגנים, זה בהחלט משעשע בכל פעם מחדש".

כשרוטר הציעה למיכאלי לפני כשנה וחצי לפתוח חשבון טיקטוק, האחרונה לא היססה לרגע. "לא הייתה שום התלבטות אם להרחיב את המדיה של השרה. שרת התחבורה היא הפוליטיקאית היחידה שהפכה את הפלטפורמה למידע לבוחר. רובם המוחלט של הסרטונים נוגעים באידיאולוגיה, עשייה פוליטית, תחבורה וערך אמיתי, הסרטונים שלה יוצרים שיח אמיתי, ערכי ופוליטי בתגובות ובשיתופי הסרטונים, ההומור השובר את הקרח מופיע לעיתים רחוקות".

ריקי רוטר עם מרב מיכאלי
"הרוב המוחלט לא היה רגיל לטיקטוקים, קל וחומר לא של השרה". ריקי רוטר עם מרב מיכאלי

עם כמעט 78 אלף עוקבים ויותר מ-50 מיליון צפיות, רבים עדיין זוכרים דווקא את אחד הסרטונים הראשונים שפרסמה מיכאלי בטיקטוק. "סרטון הקורקינטים היה הסרטון השלישי שלה בטיקטוק והוא הזכיר ביותר", מספרת רוטר. "השרה ישבה לפגישה וקפצו מסביבה קבוצת ילדים עם קורקינטים מתוקים. היא יזמה את הסרטון ואני ביימתי. הסרטון שבר דיסטנס בצורה משעשעת וזו הסיבה העיקרית לוויראליות הראשונית. הרוב המוחלט לא היה רגיל לטיקטוקים, קל וחומר לא של השרה".

@meravmichaeli בדיוק בשביל זה פתחתי טיקטוק #אמתבפוליטיקה ♬ Gangsta Boogie - Stuart Moore

רוב הפוליטיקאים בטיקטוק, סבורה רוטר, נופלים לסטיגמת "טיקטוק – לילדים" ומביכים את עצמם באמצעות טרנדים, מוזיקה וריקודים. "כדי לדבר עם נוער לא צריך להתנהג כילד, אלא צריך לדבר על הצרכים שלו בגובה העיניים. הנוער, שחלקו נמצא בטיקטוק, מביט על הפוליטיקאים האלה בגיחוך. הקרינג' השולט בחשבונות שלהם מרחיק את הקהל האינטליגנטי. יש מי שנמצאים שם בידיעה מוחלטת שהם יוצאים 'בומרים'. הם מכירים את הקהל שלהם טוב מכדי להבין שהם לא צריכים כלום חוץ מהומור חלש. הפוליטיקאים שמדברים פוליטיקה ישר ולעניין הם אלה שסך המעורבות של העוקבים שלהם גבוה בהרבה מזה של כל פוליטיקאי משעשע כזה או אחר".

לצד הנתונים המרשימים, מיכאלי ספגה ביקורת רבה על התעסקותה בסרטונים ויראליים, והיו מי שכינו אותה "שרת הטיקטוק". "אני כמנהלת הטיקטוק שלה בקושי מצליחה להידחף בין פגישות, לרוב הרגעים הללו נופלים בארוחת הצוהריים", מתארת רוטר. "אני מגיעה מוכנה עם רשימת העשייה של אותו שבוע ואנחנו מצלמות לרוב בטייק אחד בלבד כמה סרטונים ברצף. הסשן נמשך לכל היותר 10 דקות. תפקידי הוא ליזום ולצלם, והשרה מתייחסת ברצינות לכל סרטון".

ריקי רוטר עם מרב מיכאלי
"ההומור השובר את הקרח מופיע לעיתים רחוקות". רוטר ומיכאלי

בזמן שמערכת הבחירות עוברת מהרחוב למרחבי הטיקטוק, שאלת מיליון הדולר היא אם ההשקעה הזו תתורגם למנדטים ב-1 בנובמבר. "השפעה על קבלת ההחלטה מופעלת ממגוון מקורות מידע והיא בדרך כלל עניין מצרפי", סבור שטראוכלר. "כמו שתשדירי הבחירות בטלוויזיה, ציוץ כזה או אחר או אפילו נאום מרגש אינם בהכרח משפיעים במכה אחת – כך גם טיקטוק. בקצה מדובר בפלטפורמת השפעה חשובה והיא חלק מהכלים האפקטיביים של פוליטיקאים כדי להניע ציבור לפעול או להצביע בדרך כזאת או אחרת. לבד זה כמובן לא יספיק, אבל בהחלט גם לטיקטוק יש מקום בהשפעה על קבלת ההחלטות, ובשימוש חכם הכלי הזה יכול בהחלט לסייע לפוליטיקאים להעביר את מסריהם לקהל היעד הפוטנציאלי שלהם".

בחירות 2022 - סיקור נרחב ב-N12: