מרגישים את זה בכיס: מחיר הדלק חצה אמש (בין חמישי לשישי) את רף ה-8 שקלים לליטר בנזין, מחיר שלא נרשם בישראל מאז סוף שנת 2012. כל נהג ונהגת בישראל שמו לב לזינוק - וחלקם גם הקפידו להגיע לתחנות רגע לפני שהמחיר קופץ בתחילת החודש. אבל עד כמה המצב השתנה עבור כל אחת ואחד מאיתנו - ולמה?

 

 

המחיר הגבוה החדש - 8.08 שקלים בשירות עצמי - הוא שיאו של רצף עליות מחירים, שנובעות מהתייקרות גלובלית של מוצרי הנפט. הפחתת מס הבלו ב-50 אגורות לליטר, שהוארכה עד לסוף השנה, הורידה במעט את המחיר - אך לא הצליחה להשפיע עליו באופן משמעותי.

 

 

מפוקח וגם מתייקר - אבל למה? 

מחיר הדלק בתחנות מפוקח על ידי המדינה והוא מחושב בצורה הבאה: הבסיס למחיר הסופי הוא מחיר חומר הגלם, שנקבע על סמך מחירי הבנזין בעולם בחמשת הימים האחרונים של כל חודש. זהו הרכיב המהותי במחיר שמשתנה מדי חודש, והוא מושפע הן מהשינויים בשוק הנפט העולמי והן מהשינויים בשער הדולר.

לקריאת כל כתבות מגזין N12 לחצו כאן

אל רכיב זה מוצמדים: מרווח השיווק, כלומר הרווח של התחנות ממכירת דלק, אשר נקבע על ידי המדינה ל-56 אגורות לליטר; ומס הבלו שהופחת לאחרונה מ-3.13 שקלים לליטר ל-2.75 שקלים, וצפוי לרדת בעוד 50 אגורות בהמשך. על המחיר הזה (חומר הגלם, מרווח השיווק ומס הבלו) מחושב מע"מ של 17%, שמשתנה בצמוד לשינוי במחיר חומר הגלם מדי חודש.

 

"בתחילת החודש האחרון האמירו מאוד מחירי הנפט, ובפרט מחירי הבנזין בשווקים הבינלאומיים", מסביר חן בר יוסף, מנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה. "המחירים האלה פחתו מעט עם ירידת מחירי הנפט בעשרת הימים האחרונים אך הם עדיין גבוהים מהמחירים בסוף החודש שעבר".

"המחיר בישראל גם מושפע מעלייה של 2.5% בשער החליפין של הדולר ביחס לשער החליפין שחושב בסוף החודש הקודם", הוא מוסיף. "כל אלה הובילו לעליית המחיר שנספוג בתחנה החודש".

למה מחיר הבנזין עולה בעולם?

עליית מחירי הנפט ומוצריו נובעת משינויים הן בתחום ההיצע והן בתחום הביקוש, כמו גם מהציפיות בשווקים בנוגע לעתיד הענף. קבוצת אופ"ק (OPEC), קרטל המדינות שמייצאות נפט, לא מצליחה להגביר באופן מספק את קצב הייצור שלה ולהתאים אותו לביקושים הגוברים בעולם. חלק מהמדינות החברות בו, כמו אקוודור ולוב, מתמודדות עם הפרות סדר ומשברים פנימיים שמפריעים לייצוא סדיר של נפט.

רוסיה היא אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם. הימשכות הפלישה הרוסית לאוקראינה והסנקציות שהוטלו עליה הובילו למחסור בנפט ובמקורות אנרגיה נוספים שמקורם ברוסיה, ואלה בתורם גורמים לעליית מחירים חריגה בעולם כולו.

במקביל במערב, ובארה"ב בפרט, חברות האנרגיה חוששות ממגבלות רגולטוריות שיטיל עליהן הממשל בתחום דלקי המאובנים ומהפופולריות הגוברת של המכונית החשמליות. אלה מפחיתים את הכדאיות להשקעה בנפט בטווח הארוך ומאטים את הפקת הנפט.

בזמן שהפקת הנפט מתקשה להאיץ, הביקוש למוצרי נפט רק הולך ומתגבר. חודשי הקיץ בפתח ובעולם כולו אנשים רוצים לטוס ולטייל, מה שמגביר מאוד את הביקוש העולמי לדלק. גם העובדה שסין סוף סוף יוצאת מהקורונה מגבירה את הביקוש לדלק לתחבורה בשנגחאי. ככל שהממשל הסיני יוסיף להקל בהגבלות כך הביקוש לדלק בסין יגבר.

עם זאת בעשרת הימים האחרונים של חודש יוני מחירי הבנזין דווקא ירדו מעט. העלאת הריבית האגרסיבית בארה"ב ונתוני האינפלציה הגבוהים הובילו לחשש עולמי ממיתון. האטה כלכלית עלולה להוביל בתורה להאטה משמעותית בביקושים ובנסועה, מה שיוזיל את מחירי הדלק. הצפי הזה כבר הוריד את המחיר בשווקים, אך הוא עדיין גבוה מכפי שהיה בסוף החודש שעבר. הצעד שיבלום את הזינוק וישנה את המגמה - עדיין לא נראה באופק.