אם אתם נוסעים בכבישים בזמן האחרון, בטח שמתם לב לדבר הטוב היחיד שיצא מהאומיקרון: כמעט ברגע קסום ויחיד, הכבישים די התפנו ממכוניות ויחד איתם גם נעלם ההרגל של רבים מהישראלים להתלונן על Waze. ובכל זאת, כפי שכבר חווינו בסיום גלי התחלואה הקודמים, העומס בכבישים צפוי לחזור בקרוב ואיתו גם העצבים על אפליקציית הניווט הפופולרית, שרבים מתלוננים כי היא החלה לזייף.

מנכ"ל Waze, גיא ברקוביץ', הודה בריאיון ששידרנו אמש (שבת) ב"חדשות סוף השבוע" שמשהו קרה לאפליקציה, אותה האפליקציה שהובילה למכירת הסטארטאפ לפני כמעט עשור לגוגל במיליארד דולר, והפכה לשם נרדף לניווט ברכב עבור כ-140 מיליון משתמשים פעילים מסביב לעולם.

פקקים, וויז
פקקים בכל הארץ

בשנה-שנתיים האחרונות יותר אנשים מתעצבנים על Waze וטוענים שהיא כבר לא מדויקת כמו פעם, לא מקצרת את הדרך, מטעה, ואפילו שולחת לדרכים צדדיות מעצבנות. "אני מרגיש לאחרונה שזה יותר מסבך מעוזר. כשיש פקקים Waze לא יודעת להתמודד", סיפר נהג בשם מתן.

בעיה קיצונית

"קודם כול - Waze לא מטעה, זה בטוח", טען המנכ"ל ברקוביץ'. "אנחנו משתמשים במערכת הכבישים שקיימת בישראל, ומנסים לנצל אותה בצורה האופטימלית. כשהיא נגמרת, מה שקורה זה שפשוט אי אפשר לזוז בשום מקום, והכול פקוק".

"הקורונה הביאה אותנו בעצם לאיזושהי בעיה קיצונית", הודה המנכ"ל. "התקופה הזאת של הקורונה בשנתיים האחרונות שינתה את כל ההרגלים על הכבישים - כל היסטוריית הנתונים שלנו היא כבר לא רלוונטית. ברגע שחזרנו מהקורונה, כל הסטטיסטיקה הזאת לא הייתה שווה. זמן ההגעה היה מחושב לא נכון, כי צפינו את התנועה לאור הנתונים ההיסטוריים".

בנוסף טוענים בווייז כי מצב הפקקים בישראל אחרי הקורונה גם כן השפיע על הבעיה. "מה שקרה זה שכמות הרכבים על הכביש אחרי הקורונה עלתה ב-30 אחוז בחלק מהמקומות. זאת אומרת שהמצב נעשה פשוט בלתי נסבל". ואכן, אף אחד לא מצפה להעלים את הפקקים, אך בכל זאת, משתמשים רבים טוענים שהאפליקציה שלחה אותם בדרכים לא נכונות, האריכה להם את הזמן, והטעתה אותם.

גיא ברקוביץ', מנכל וויז ישראל
גיא ברקוביץ', מנכל וויז ישראל

"'הטעיה' תמיד נשמעת עם איזו קונוטציה שלילית, כאילו מישהו פה עושה משהו בכוונה. לחלוטין לא. אני באמת חושב שהבעיה שהייתה בזמנו, לפני ששחררנו את הגרסאות האחרונות, נפתרה עכשיו עם הגרסאות האחרונות ששחררנו", השיב ברקוביץ'.

"המטרה של ווייז זה לא בדיוק לקצר את הדרך, זה לתת לך, המשתמש או המשתמשת, את מה שהכי מתאים לכם, ולתת את הדרך הכי בטוחה, וכזאת שאנחנו יכולים לצפות בדיוק מה יהיה שם. אני קורא לזה הדרך ה'ווייזית' ביותר".

ווייז טוענת שהתגברה על רוב הקשיים שהחריפו בזמן הקורונה ושכעת חיזוי זמן ההגעה ליעד השתפר משמעותית. בחברה בטוחים שאת ההבדל אפשר יהיה לחוש מיד כשהפקקים יחזרו. "היינו צריכים להשקיע פה הרבה מאוד עבודה, וזה מה שעשינו בשנה האחרונה. לשנות את האלגוריתמים, שמצד אחד יתנו הרבה יותר משקל למה שקורה כרגע, אבל מצד שני עדיין יידעו לצפות קצת מה קורה קדימה, ואנחנו עושים את זה בצורה מאוד מורכבת של הרבה מאוד בינה מלאכותית והכרה של איך היוזר שלנו עובד", הסבירו בווייז. "אנחנו מסבירים הרבה יותר עכשיו, באלגוריתמים החדשים שהוצאנו, תוך כדי הנסיעה - למה לא כדאי לך לנסוע מפה או לא כדאי לך לנסוע משם, ואנחנו נותנים הסבר הרבה יותר מקיף".